MSI Nightblade: verrassend compacte game-pc

3. Benchmarks: The Witcher 3 en GTA V

 

Dan de praktijk. Om een idee te krijgen hoe de Nightblade zich staande weet te houden in populaire games, zijn er een aantal redelijk veeleisende titels uitgeprobeerd. Met behulp van MSI Afterburner, RivaTuner Statistics Server en Fraps zijn enkele prestaties berekend over verschillende resoluties en grafische instellingen. Op de Nightblade is zoals gezegd een ultrawide-monitor aangesloten, die weliswaar geen 4K of QHD ondersteunt, maar ten opzichte van Full HD met zijn native resolutie toch een boel extra pixels moet verwerken.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt is de eerste kandidaat die aan de tand gevoeld is. Hoewel deze game alweer dateert uit 2015, blijft het een mooie titel om hardware mee te testen. De graphics in The Witcher 3 zijn anno 2017 nog steeds subliem te noemen. CD Projekt RED stelt gebruikers in staat om een heleboel extra grafische pracht en praal te implementeren, zoals het bekende Nvidia HairWorks. Omdat HairWorks een aanzienlijke impact heeft op de performance, zijn de testen uitgevoerd met deze specifieke instelling in- en uitgeschakeld.

 

MSI Nightblade: Witcher 3 Hairworks on


Tijdens het spelen valt op dat het vooral de momenten zijn waar de processor het moeilijk krijgt dat de framerate wat terug lijkt te vallen. Een goed voorbeeld is ook te zien in de beelden hieronder rond de 0:25, waarbij de framerate een opdonder krijgt zodra Geralt een dorpje binnenrijdt. Dit is overigens geen constante factor maar lijkt zich te beperken tot specifieke gebieden. Bij het bewegen door de grote stad Novigrad lijkt er bijvoorbeeld weer weinig aan de hand te zijn, terwijl de moerassige gebieden bij Crookbag Bog wel weer voor wat dipjes kunnen zorgen. 

Ook het klimaat lijkt een rol te spelen, waarbij bijvoorbeeld harde windstoten in de vele bebosde gebieden op de Skellige Isles wat framedrops kunnen veroorzaken. Tussen de verschillende regio's zelf lijkt weinig verschil te zitten ten aanzien van performance, hoewel Skellige iets zwaarder lijkt te zijn voor de hardware dan Velen. We kunnen wel concluderen dat The Witcher 3 prima draait op de Nightblade, en op de meeste instellingen de framedrops niet erg storend zijn.


Grand Theft Auto V
Rockstars laatste GTA-titel mag eigenlijk ook niet ontbreken bij een uitvoerige testcase. Ook deze titel is officieel alweer vier jaar oud, maar de pc-versie verscheen pas in 2015. De enorme sandbox van GTA V in een fictief Los Angeles weet ook naar huidige standaarden nog altijd indruk te maken.

In GTA V zijn veel optionele graphics-instellingen te vinden. Behalve de gewone settings, waar gekozen kan worden uit presets zoals High en Ultra, heeft GTA V ook geavanceerde opties voor de graphics, zoals high resolution shadows en extended distance scaling. Deze instellingen zijn standaard uitgeschakeld en zijn daarom ook buiten beschouwing gelaten in deze test.

GTA V draait voorbeeldig en er zijn eigenlijk geen noemenswaardige momenten dat de hardware het echt moeilijk lijkt te krijgen. Daarbij moet wel gezegd worden dat op de ultrawide-resolutie met alle grafische opties op Ultra, de gemiddelde framerate onder de 60 blijft bungelen. Dat is nog steeds een mooie prestatie. Ook bij een helikoptervlucht over Los Santos heeft de computer geen enkel probleem om 80+ fps vast te houden bij 1080p.