CD: The Monolith Deathcult - VersvsĻ

Zo'n vier jaar na hun album Tetragrammaton slaan de mannen van The Monolith Deathcult weer ongenadig hard toe met hun nieuwe langspeelplaat getiteld Versvs¹. Op het zesde studioalbum van de band uit Kampen, dat tevens het eerste deel is van een gloednieuw drieluik, wordt het vizier gericht op de occulte kant van de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een onderwerp dat schijnbaar nog steeds als zeer gevoelig wordt gezien en daarom mag de plaat niet in Duitsland verkocht worden. Gelukkig leven we in 2017 en kan de Duitse liefhebber van brute death metal op zeer eenvoudige wijze via het wereldwijde web aan deze fijne schijf komen en zijn ook de duitse media zeer goed te spreken over deze bombastische plaat.

 Monolith Deathcult Versvs1 1

Met het intro 'Hal Sinden’s Radio Drama’s', die op de promo van het album de titel 'Rod Serling’s Radio Drama’s' kreeg, laat de plaat zich beluisteren als een geschiedkundige radioshow uit een ver verleden. Versvs¹ is een plaat die uit een tweetal hoofdstukken bestaat. Zo gaan de nummers op de A-kant van de plaat over de occulte experimenten van de nazi's en wordt op de B-kant van de plaat het vizier gericht op de Stalinistische Sovjet Unie. Na het wazige van de hak op de tak springende intro knalt de plaat ook meteen goed los met het bombastisch woest beukende 'Furious Gods', een bruut stuk industrial metal van de allerhoogste plank dat wel een beetje doet denken aan de band Ministry.

 Monolith Deathcult Versvs1 2

'Die Glocke' gaat vervolgens over een ultrageheim onderzoek van de nazi Heinrich Himmler naar een zogenaamd wonderwapen in kasteel Wewelsburg (bij Paderborn). Over dit wapen wordt tot de dag van vandaag nog steeds gespeculeerd op het wereldwijde web. Het levert bij The Monolith Deathcult in elk geval een sterk opbouwend stuk duistere explosieve death metal op. Daarna is het tijd voor een nummer dat de fans van de Kamper band wel bekend in de oren zal klinken. 'Seven Months Of Mysticum' is namelijk een remake van het nummer '7 Months Of Suffering' uit 2005. Een nummer waarop het gaspedaal stevig ingedrukt wordt en we een beetje moeten denken aan Morbid Angel ten tijde van het album Blessed Are The Sick.

Monolith Deathcult Versvs1 3 

Nadat we de plaat hebben omgedraaid gaan we naar het oostfront waar de troepen van Stalin dood en verderf zaaiden. 'Uchronian March Of The Deathcults' klinkt dan ook als de soundtrack van een obscuur propagandafilmpje voor de communistische horden. Het nummer gaat dan ook naadloos over in 'This Inhuman Place Makes Human Monsters', wederom een zeer geslaagde kruisbestuiving van industrial metal en death metal waarin zanger Robin Kok de grunts weer uit zijn tenen lijkt te halen en een blazerssectie vanuit het walhalla lijkt mee te spelen. Met het ruim tien minuten durende 'From The Stalinic Perspective' zijn we dan alweer toegekomen aan het slotstuk van dit eerste deel uit de Versvs-trilogie. Voor deze track werd het nummer 'The White Crematorium' van de gelijknamige elpee op zeer geslaagde wijze in een nieuw jasje gehesen.

 Monolith Deathcult Versvs1 4

Al met al kunnen we stellen dat The Monolith Deathcult met Versvs¹ een zeer gelaagd en geslaagd album heeft uitgebracht die ons als luisteraar zeer nieuwsgierig maakt naar het vervolg van dit concept. Op het gebied van industrial metal van Nederlandse bodem is The Monolith Deathcult al jaren een toonzetter en die traditie wordt met deze plaat op aangename wijze voortgezet.