CD: Dope Smoker - Legalize It

Onlangs verscheen alweer het zesde album van de uit Wales afkomstige stonerband Dope Smoker. Dat is best wel een prestatie als je bedenkt dat de band pas sinds halverwege 2014 bestaat. Nu zou je wellicht bij Wales niet meteen aan stonerrock denken maar Dope Smoker laat op Legalise It wederom goed horen dat je echt geen woestijn nodig hebt om een hoogstaand stuk psychedelische desert rock te kunnen produceren.

Dope Smoker - Legalize It
Dope Smoker - Legalize It

Dope Smoker is een drietal muzikanten met een duidelijke voorliefde voor ouderwetse space rock met een stevige dosis stoner en doom. De plaat laat zich dan ook het beste beluisteren als een langdurig muzikaal eerbetoon aan de cannabis sativa plant. Op Legalise It gaat het dan ook allemaal op een aangenaam kabbelend kalm tempo. Muzikaal gezien doet de band wel wat denken aan een zeer geslaagde kruisbestuiving tussen Black Sabbath, Sleep en Weezer. Van die heerlijk voortslepende stonerdoom, maar dan wel met opvallend cleane en spookachtige zang, met veel herhaling in de teksten waardoor de nummers al snel in je hoofd blijven hangen.

Mocht je nu na het lezen van de bovenstaande omschrijving naar je lokale platenboer willen gaan om een exemplaar van Legalise It aan te schaffen dan heeft dat weinig zin. De albums van Dope Smoker zijn tot nu toe alleen in digitale vorm uitgebracht via de Bandcamp-pagina van de groep. Daar kun je deze plaat ook nog eens GRATIS downloaden! Dit is stonermuziek zonder fratsen zoals een beetje pothead die toch het liefste hoort. Melomane THC verpakt in een tiental hapklare brokken muzikale spacecake. Fans van het oudere werk van bands zoals Black Sabbath mogen deze virtuele schijf in elk geval niet in de collectie laten ontbreken.