Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia Season Pass

Nintendo vraagt veel geld voor de Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia Season Pass. De Season Pass kost meer dan de game zelf, namelijk 45 euro. Dan verwacht je daar natuurlijk veel content en kwaliteit voor terug. De realiteit is helaas niet alleen ontzettend teleurstellend, maar het voorspelt ook een grimmige toekomst.

Persoonlijk vind ik Shadows of Valentia een hele aardige Fire Emblem-game. Het wijkt op frisse wijze net even iets af van de inmiddels bekende formule. Het feit dat je direct de hoofdpersonages kunt besturen als je dungeons verkent voegt ook een extra element aan de serie toe die voor broodnodige variatie zorgt.

Verder vind ik de artstyle een stuk aangenamer dan in Awakening en Fates. Het oogt meer als een anime uit de jaren 90 en het probeert niet zo 'sexy' te zijn. Het verhaal is ook voor het eerst sinds lange tijd interessant. Het feit dat alle teksten voorzien zijn van goede voice-overs draagt daar veel aan bij.

Mijn uitermate positieve ervaring met Shadows of Valentia betekende ook dat ik open stond voor meer content in de vorm van DLC. Dat het dus een uitgebreide Season Pass zou krijgen was dus voor mij geen probleem. Ik vind het dan ook doodzonde wat ik hieronder over deze content moet schrijven en dat Nintendo het nodig vond om exorbitante prijzen te vragen voor dit alles. De Season Pass bevat de volgende vijf pakketten:

DLC-pakket 1: Fledgling Warriors. Bundelprijs: 7,99 euro.
Dit is de standaard 'cheat'-pakket dat je ook in Awakening en Fates kon kopen. De bundel bestaat uit twee maps en een dungeon (je kunt ze ook afzonderlijk kopen). Bij de ene map kun je makkelijk experience verdienen en bij de andere krijg je veel geld van vijanden. Die vijanden rennen alleen maar weg en je kunt alleen schade krijgen van counterattacks.

De dungeon lijkt in eerste instantie wat uitgebreider maar blijkt al snel teleurstellend. Het is alleen maar een serie kamers waar je potten kunt breken voor random wapens en items. De maps en de dungeon hebben zo goed als geen context. Een NPC zegt nog wel even kort wat, maar het is verder niet verbonden met het verhaal.

DLC-pakket 2: Undaunted Heroes. Bundelprijs: 9,99 euro.
Dit is het standaard 'cheat'-pakket dat je ook in Awakening en Fates kon kopen. De bundel bestaat uit twee maps en een dungeon. Uh, wacht even, is dit niet precies hetzelfde als Fledgling Warriors? Nee, het grote verschil is dat je in de maps nu nog meer experience en geld krijgt. Echter, de vijanden vechten nu wél terug.

Nintendo rechtvaardigt de twee pakketten door te stellen dat Fledgling Warriors voor het begin van het spel is terwijl Undaunted Heroes voor late-game grinden is. Ik vind dit onzin, want deze distinctie was niet nodig in Awakening of Fates. Persoonlijk vind ik beide pakketten sowieso overbodig. Shadows of Valentia is een stuk makkelijker dan de voorgaande games waardoor deze cheats compleet onnodig zijn. Mensen mogen natuurlijk zelf weten wat ze met hun spel willen doen. Oh, om onverklaarbare reden is Undaunted Heroes duurder.

DLC-pakket 3: Lost Altars. Bundelprijs: 14,99 euro.
Dit is misschien wel het meest compleet nutteloze pakket in de serie. Door deze bundel te kopen speel je extra sterke klassen vrij. De bundel bevat tien nieuwe klassen, die je ook afzonderlijk voor 2 euro per stuk kunt kopen. Je kunt hiermee bijvoorbeeld je Barons nu Spartans maken en je Falcon Knights naar Harriers transformeren. De nieuwe klassen zien er anders uit en hebben nieuwe animaties en skills.

Het probleem is dat personages alleen naar die nieuwe klassen mogen als ze al level 20 zijn met hun beste klasse. Dat is een groot probleem, want het is erg onwaarschijnlijk dat je dat level met veel personages bereikt aan het einde van de game. In principe zou je dus keihard moeten grinden om daar te komen. Wederom vraag ik me ook af wat het nut is, want de game is al makkelijk genoeg en er is geen end-game content die om deze klassen vraagt.

DLC-pakket 4: Rise of the Deliverance Set. Bundelprijs: 12,99 euro.
Dit is eindelijk de content die ik als fan van de game wilde zien. Deze bundel bevat vier afzonderlijke verhalen die zich afspelen voordat Alm zich toevoegt aan de Deliverance. De verhalen bieden nieuwe dialogen tussen originele Deliverance-leden zoals Python, Forsyth, Clair, Clive en Fernand. Deze dialogen zijn interessant en deze personages worden iets verder uitgediept.

De vier maps die je speelt zijn ook vrij aardig. In plaats van zoals gewoonlijk iedere vijand te moeten verslaan heb je hier alternatieve objectives. Je moet bijvoorbeeld uit een kerker ontsnappen of een specifiek punt op de map een aantal turns verdedigen. Als beloning krijg je nieuwe wapens voor die personages die gelukkig niet overpowered zijn. Al met al is dit dus een prima pakket, maar ik vind de prijs veel te gortig. Je bent er in iets meer dan een uurtje doorheen. Voor die 12,99 kun je tegenwoordig al hele games kopen. Dit had niet meer dan vijf euro mogen kosten.

DLC-pakket 5: Cipher Companions. Bundelprijs: 4,99 euro.
Met dit pakket kun je vier nieuwe personages aan je leger toevoegen. Opvallend daarbij is dat ze allemaal uit een Fire Emblem-kaartspelletje voor mobieltjes komen, een game die alleen beschikbaar is in Japan. Dat maakt verder niet uit, want ze doen zich gewoon voor als reizigers.

De DLC is verdeeld in twee stukken. Ik heb eerst Emma en Randal gered met Alm en later Shade en Yuzu geholpen met Celica. De nieuwe personages praten alleen met elkaar en niet met andere leden van het leger, waardoor je niet het gevoel krijgt dat ze er echt bij horen. De gesprekken die ze voeren en de personages zelf zijn voor de rest prima en gewoon wat je van Fire Emblem kunt verwachten. Extra personages als DLC is geen verkeerd idee, maar de twee maps die je speelt zijn zwak waardoor ik het alsnog te duur vind.

Conclusie:
De DLC-pakketten in de Season Pass zijn niet alleen veel te duur, de content van de eerste drie is simpelweg overbodig. Als je advocaat van de duivel speelt zou je kunnen zeggen dat dit natuurlijk allemaal optionele content is of dat je de DLC-pakketen die je interessant vindt afzonderlijk kunt kopen. Het probleem is dat juist de meer interessante pakketten een dik prijskaartje hebben. Waarom zou ik € 12,99 betalen voor een uurtje aardige content in Shadows of Valentia terwijl ik bij Fates voor twintig euro een hele nieuwe campaign krijg die mij dertig uur zoet houdt?

Vergelijk het anders ook met de 'Map Packs' die Fates kreeg. Map Pack 1 en 2 kosten daar samen 26 euro en je krijgt daarvoor hetzelfde cheat-pakket, maar ook veel meer nieuwe maps om in te vechten en verhaalscènes die voor fans de moeite waard zijn. Shadows of Valentia vraagt dus meer voor minder. Eerlijk gezegd vind ik dit gewoon een schandalige DLC-strategie en een enorme miskleun van Nintendo. Hopelijk is dit geen nieuwe tendens voor dit bedrijf, want het wordt deprimerend als Nintendo zich gaat meten met de ergste voorbeelden van de industrie.