DiRT4

Na een jaar komt developer Codemasters met een nieuw deel in de DiRT-reeks. De serie die eens begon als Colin McRae Rally krijgt sinds 2011 weer eens een nummertje. Maar waarom, dat is de vraag, want het is alweer een jaar geleden dat DiRT Rally uit kwam. En om meteen met de deur in huis te vallen, de game had net zo goed DiRT Rally Plus kunnen heten.

Want de game stelt een beetje teleur. Het begint al meteen met de vraag of je voor Gamer (casual) of voor Simulation (hardcore gamer) gaat. Als je voor Gamer kiest, dan ga je voor de Arcaderacer en dan is direct alle fun uit de auto verdwenen. Alles wordt gecorrigeerd, de wegen zijn bijna net zo recht als de A2 en de AI van de tegenstanders wordt naar beneden geschroefd op een niveautje triangeljostie. Na een paar races vroeg ik mij echt af of ik nou zo goed was of de rest zo slecht. Het feit dat ik ondertussen races met dikke voorsprong won terwijl ik de controller met één hand bestuurde, gaf mij een antwoord wat mijn ego niet leuk vond. Kies je voor Simulation, dan nog blijft het heel arcade aanvoelen, totdat je alle hulpmiddelen uitzet.

Dirt 4 - Intro
Dus doe jezelf een lol, overschat je eigen krachten en begin gewoon een niveau hoger. Zodra je weer peentjes moet zweten om bochten goed te nemen, merk je ineens dat de tracks best wel saai zijn. Dat heeft te maken dat tracks on the fly worden gemaakt en niet zijn uitgedacht door mensen. Hierdoor moet je continu naar je co-piloot luisteren en hoewel dat best wel realistisch is, want hij (of zij) zit er af en toe qua timing gruwelijk naast, kun je dus amper nog tracks uit je hoofd leren en steeds beter worden in het nemen van moeilijkere bochten. Niks is zo gruwelijk zaaddodend als elke keer dezelfde track rijden, maar saai automatisch gegenereerde tracks zijn ook zo, euh, saai.

DiRT 4 - ActieHet plus-element van de game is dat je ook wat managementtaken mag verrichten. Keuzes uit sponsoren, mensen aannemen en ontslaan en je zorgen maken over de boekhouding. Met meer geld kun je betere mensen aannemen waardoor je auto beter rijdt dan met slechtere monteurs. Op het einde kun je zelfs je hele thuisbasis aanpassen. Dit soort RPG elementen zijn hartstikke leuk, maar wat je ervan merkt tijdens het racen is minimaal.

Dirt 4 - BinnenkantVerder kun je zelf nu tracks maken met YourStage, de trackeditor en die delen met vrienden. Verwacht nu niet dat je zelf overal boompjes kan neerzetten en bochtjes kunt tekenen. Je hebt maar drie variabelen, één waarmee je de lengte van de baan kunt bepalen, een andere voor de moeilijkheid en daarnaast nog de keuze voor het land waar je in gaat rijden. Dan verdwijnt alles in een hoge hoed en dan krijg je een track. Het verlengt de houdbaarheid van het spel, maar tracks gaan er na een tijd wel allemaal hetzelfde uit zien.

Aan auto’s is er geen gebrek. Van rallysport, rallycross, buggy’s en voor het eerst ook trucks. Ook de verplichte gamemodi zijn aanwezig: Time Trials, Gate Crasher en natuurlijk de fotomodus zitten erin. Je kunt oefenen op in een behoorlijk uitgewerkte tutorial, online kun je je beste tijden vergelijken, tegen elkaar een potje racen en over een paar maanden kun je je eigen leagues opzetten.

Codemasters heeft een racegame willen neerzetten die het hele racespectrum moest aanspreken, maar daar is het helaas niet in geslaagd. De game sloeg de arcade richting in en dat is zonde, want daar hebben wij al genoeg van. Als je de game dan zelf zo erg getweaked hebt dat het richting het niveau van DiRT Rally is, dan merk je dat voorgetekende wegen leuker zijn dan geautomatiseerde wegen. Zonde, want nu voelt DiRT 4 meer als een stap terug dan een vooruitgang.

• Grafisch top
  • Dikke soundtrack
  • Genoeg te doen