WipEout Omega Collection

WipEout, een van de onvervalste koningen van de futuristische racers, is al een tijdje dood en begraven. Sony blaast met deze collectie niet echt nieuw leven in de serie. Het doet eerder lippenstift op een zombie. Toch is het moeilijk om niet blij te zijn, want WipEout is bijna niet verouderd en blijft fantastisch.

De Omega Collection bevat drie games: WipEout HD, Fury en 2048. De eerste twee waren al samen beschikbaar op de PS3 en de laatste was een PS Vita launchgame. De graphics zijn iets verder opgepoetst en PS4 Pro eigenaren kunnen de game spelen op 4K met HDR. Ikzelf beschik niet over zo'n dure 4K televisie, maar de game oogt desondanks nog steeds als een moderne PS4-game op mijn tv.

Dat de game niet verouderd oogt, is niet alleen te danken aan het prachtige futuristische uiterlijk, maar ook aan de super verfijnde en gelikte user-interface. Dat de game niet oud oogt betekent overigens niet dat het niet oud voelt. Met name WipEout HD is voor veteranen bekende kost. Die game was al een HD-remake van WipEout Pulse en Pure, twee PSP games. Dit is dus de derde keer dat die tracks worden gebruikt. Voor fans zoals ik is het dus oude content die inmiddels echt op leeftijd is.

De campaign van WipEout HD biedt nog steeds wel de meest gebalanceerde mix van modi. Je racet op verschillende manieren tegen de computer en tegen de klok, met als hoogtepunt de Zone-modus waarin je je puur op de track moet focussen. Fury is een veel agressiever pakket. Hier moet je wapenarsenaal van WipEout uitgebreid gebruiken om rivalen uit te schakelen of om punten te scoren.

Fury dient vooral als goede afwisseling voor de andere twee campaings. Voor mij was het een essentieel pakket om mijn frustratie over moeilijke races in de andere campaigns af te reageren. 2048 profiteert het meest van de upgrades in deze collectie. De transitie van Vita naar PS4 is visueel bijna niet te merken. Het grootste pluspunt is dat de game nu op 60fps draait in plaats van 30. Qua design kun je nog steeds wel een beetje zien dat het een Vita game was. Races en evenementen zijn korter, iets dat beter bij een handheld past.

2048 is een prima campaign, maar toch wel minder dan de andere WipEout-games. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het zich dichter bij het heden afspeelt (het jaar 2048) dan ver in de toekomst. Wagens en banen ogen meer industrieel dan futuristisch. Tot zover is dat prima, maar de layout van de banen en bijvoorbeeld de boost pads zijn visueel minder duidelijk en springen je niet gelijk in het oog. Het mist toch een beetje die sterke WipEout-identiteit.

De soundtrack moet ook even benoemd worden, altijd een hoogtepunt in WipEout. Het zit uiteraard bomvol energieke elektronische muziek. Het is een mix van WipEout-klassiekers en een aantal nieuwe tracks. Daarnaast kun je heel simpel via de PlayStation Spotify-app zelf je eigen in-game playlists maken. De collectie voelt ten slotte compleet dankzij een prima online-modus. Je kunt simpel een lobby zoeken of je eigen maken met welke spelregels je ook wil. Alles werkt naar behoren en ik had geen last van lag. Voor nieuwkomers is het wel echt een slagveld, want er zijn veel veteranen online.

Conclusie:
WipEout Omega Collection is dankzij de kwaliteit van de games een van de betere collecties die je kunt kopen. Het feit dat het ook voor een lagere adviesprijs wordt verkocht (40) maakt dit een makkelijke aanrader. Qua content en modi krijg je in ieder geval meer dan waar voor je geld. Belangrijker is dat het simpelweg nog steeds de moeite waard is om veel tijd te investeren in deze prachtige serie. Tegelijk is het ook een beetje triest dat je alleen maar een collectie speelt en de serie geen toekomstperspectief heeft.

• Nog steeds kwaliteitsgames
  • 2048 eindelijk in HD en 60fps
  • Voelt compleet en voor een goede prijs