CD: Copia - Epoch

Zo'n vier jaar na hun verrassende debuutalbum Eleven : Eleven is er eindelijk een nieuwe schijf van de Australische metalcore band Copia. Om ook buiten hun thuisland bekend te worden is de band ook regelmatig in Europa te vinden, waar ze vanuit Düsseldorf opereren. In de afgelopen jaren heeft Copia dan ook een trouwe fanbase weten op te bouwen in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Een fanbase die dan ook zeer in zijn nopjes zal zijn met de nieuwe plaat Epoch.

Copia - Epoch
Copia - Epoch

Wat meteen opvalt bij het beluisteren van Epoch is de muzikale groei die Copia in de afgelopen jaar heeft doorgemaakt. Het typische djentgeluid, wat ook al op de eerste schijf te bespeuren was, is nog steeds dominant aanwezig, maar Copia slaagt er wederom in om daar een eigen smoel aan te geven met tegendraadse muzikale invloeden. Muzikaal gezien vist Copia dan ook in dezelfde vijver als bands zoals Periphery en Tesseract, om maar eens een paar progressieve acts te noemen die ook keer op keer weer weten te verrassen met hun platen.

Insane to repeat the same expecting a change.
Vacate the blind leading the blind chasing immortality.
Wake up, make waves, justify you’re not a waste of space.
One chance, one life, one change could be the answer.
(uit 'No Time')

Zanger Andrew Bishop beschikt over een stem met een behoorlijk bereik. Of hij nou met cleane stem zingt of de teksten al grommend achter uit zijn strot laat rollen, het blijft allemaal tekstueel gezien volgbaar. Die teksten zijn terug te vinden in het mooi vormgegeven boekje dat bij deze eveneens fraai uitgevoerde cd-release zit. Voor een in eigen beheer uitgebracht album klinkt Epoch dan ook moddervet. Luister anders zelf maar eens op de Bandcamp-pagina van Copia.

Copia
Copia

We’re manipulated by the puppeteers.
Pulling the strings and choking us with fear.
We’re silenced by those in positions of power.
But we will be heard.
(uit 'Redemption')

In de afgelopen jaren wist Australië zich met bands zoals onder meer Nothing Sacred, Hobbs Angel of Death, Mortal Sin, Alchemist, Manticore, Mortification, Sadistik Exekution, Segressions, Dreadnaught, Psycroptic en King Parrot al behoorlijk op de kaart te zetten als een goede voedingsbodem voor hardwerkende metalbands en daar mag Copia nu ook zeker aan toe worden gevoegd. Het wordt wel eens tijd dat de rest van de wereld kennis gaat maken met dit fijne kwartet uit Melbourne.