Impact Winter

Het gaat niet best met de Aarde. Nadat een meteoriet de Aarde geraakt heeft zitten we in een nieuwe ijstijd. Jij speelt Jacob Solomon die samen met vier anderen verstopt zit in een kerk die compleet ondergesneeuwd is. De robot Ako-Light die gemaakt is door Christophe, die ook in de kerk zit vangt een signaal op. Hulp komt over dertig dagen. Aan jou de taak om als Jacob te overleven tot de hulp er is.

Impact Winter

Jacob is de natuurlijke leider van de mensen uit de kerk. Je moet de mensen in de kerk aan het werk zetten om bijvoorbeeld eten te maken, de kerk aangenamer te maken, of handige tips krijgen bij het jagen en de robot Ako-Light te upgraden. Naast de taken die je aan mensen geeft om dingen te craften kun je ze ook een rol geven. Deze rol houdt in dat je bepaalde eigenschappen kunt boosten. Bijvoorbeeld dat ze tijdens het maken van dingen niet gewond kunnen raken, maar aan iedere rol zit ook een keerzijde die negatief is. Zo kan het zijn dat ze minder gemotiveerd raken etc. Naarmate je verder in het spel komt komen er steeds meer rollen vrij. Ook is het jouw taak om de mensen in de kerk in leven te houden. Mocht er namelijk iemand overlijden door kou of honger, dan kun je geen gebruik meer maken van die diensten. Om de mensen in de kerk dingen te laten maken hebben ze grondstoffen of onderdelen nodig. Deze moet je gaan zoeken buiten de kerk en dit is het gedeelte van het spel waar het allemaal om draait.

Er zijn meerdere mogelijkheden om aan spullen te komen. Je kunt in verlaten auto’s of gebouwen zoeken, maar je kunt ook handig gebruik maken van je robot. Je kunt deze de omgeving laten scannen en als hij wat vindt kun je hem deze plek laten uitgraven. De spullen die hij gevonden heeft pak je vervolgens op en je brengt deze terug naar de kerk: hierin zit de uitdaging van het spel. In het begin van de game moet je namelijk alles lopend doen en heb je maar beperkte ruimte in je tassen om dingen te dragen. Vooral in het begin is het spel een beetje lastig. Je loopt maar een beetje rond zonder echt goed te snappen wat je aan het doen bent. Dingen worden gewoon niet goed uitgelegd en dat is jammer want dit kan ervoor zorgen dat je geen zin meer hebt om verder te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld een tent opzetten en hier je spullen van een grote locatie heen brengen. Als je dan gaat slapen 's nachts worden de spullen automatisch overgebracht naar de kerk. Dit maakt het leven zoveel makkelijker, maar je moet het wel weten. Ook kom je tijdens de barre tochten door de sneeuw vreemdelingen tegen. Deze kunnen je bepaalde missies geven of dingen met je ruilen.

Impact Winter

Daarnaast loert er ook gevaar. Je kunt aangevallen worden door dieren en je kerk kan leeggeroofd worden door scavengers. Op deze punten gaat het vaak mis in het spel omdat het vooral in het begin te moeilijk is waardoor je vrij machteloos staat. De makers moeten hier een betere balans in zien te vinden. Ook het rondlopen klopt soms niet en dan kun je compleet vastzitten achter een hekje of een persoon. Dit is ronduit frustrerend omdat het best vaak voorkomt. Saven is ook een drama, je kunt alleen de autosave functie gebruiken maar niet handmatig saven.

Impact Winter

Impact Winter is een leuk spel en je merkt aan alles dat de ontwikkelaars druk bezig zijn om de boel te patchen. Toch is dat geen reden om een game af te leveren waarin je vast komt te zitten achter een personage of hekwerk. Dit zijn bugs en die moeten er gewoon uit. De balans tussen moeilijkheid en speelbaarheid is iets waar ze druk mee bezig zijn en aan de activiteit van de ontwikkelaar te zien komt dat wel goed. De game op zich is geweldig en de sfeer is prachtig. De soundtrack die gemaakt is voor het spel geeft een spannend gevoel aan het geheel. Grafisch ziet de game er ook top uit en het is de makers goed gelukt de apocalyptische sfeer over te brengen. Impact Winter is een leuke game en heeft een hoge replay-waarde, maar de makers moeten nog wel even aan de bak om de game helemaal in orde te maken.

• Fantastische sfeer
  • Muziek past goed bij het spel
  • Veel potentie