The Elder Scrolls Online: Morrowind

2. Vernieuwing, Warden en Battlegrounds

ESO: Morrowind - Placidia

Herhalende herkenning
Wat de veteranen willen weten is uiteraard het verschil tussen Morrowind vergeleken met de rest van Tamriel. Ik kwam in Morrowind een geëmigreerde Imperial dame tegen die het perfect verwoorde: “Het is net Cyrodiil op de grote paddestoelen en hagedis-kippen na.” Inderdaad, het is gewoon meer van hetzelfde in een ander jasje. Omdat ESO sowieso een dijk van een spel is, is dit niet meteen erg vervelend. In Morrowind kun je van alles genieten waar je aan gewend bent in ESO. Er zijn zes kleine dungeons genaamd Delves waar je solo doorheen kunt rennen, twee grote dungeons voor groepen, bossfights en een nieuwe trial genaamd “The Halls of Fabrication” voor veteranen. Daarnaast zijn er twee nieuwe huizen in Morrowind te vinden waar je kunt wonen en die je naar eigen smaak kunt inrichten. Natuurlijk barst het weer van de quests overal waar je gaat, bloemetjes om te plukken, huizen om te plunderen en genoeg fauna om te villen. Het leuke is dat de verhaalmissies teruggrijpen naar verschillende missies die je al op Cyrodiil hebt gedaan. Overal zijn kleine knipogen en verwijzingen te vinden naar het vasteland. Oudgedienden die de originele game The Elder Scrolls III: Morrowind hebben gespeeld kunnen hier en daar ook hints vinden die daar betrekking op hebben. ESO speelt zich 700 jaar voor deze klassieke game af, maar veel aspecten van de topografie zijn bewaard gebleven.

Verrassende vernieuwing
Als je wilt rondreizen in de wereld dan kun je kosteloos van wayshrine naar wayshrine gaan. Maar je moet wel een keer bij beide wayshrines zijn geweest om dit te kunnen doen. In Morrowind zijn er Silt Striders als variant op de karavanen, gigantische insecten die je gratis naar andere plekken brengen. Helaas is er geen animatie dat je op de rug van deze mega-vlooi zit, maar wordt gewoon de andere locatie ingeladen. Daar aangekomen kun je uiteraard meteen een wayshrine in de buurt activeren en daarna met de volgende Silt Strider naar een andere plek. Je kan ook met boten naar andere locaties gaan, maar Silt Striders beslaan een groter gebied.

Dailies
Er zijn in Morrowind twee nieuwe typen dagelijkse quests die je kunt ophalen. Dit zijn verzoeken van de plaatselijke bevolking om misstanden aan te pakken. Het ene type kun je best alleen af en de andere is echt beter te doen in een groepje. Mocht je dus niet genoeg hebben aan de dagelijkse crafting quests, dan kun je ook hiermee uit de voeten.

ESO: Morrowind - Warden

Warden
Velen kijken reikhalzend uit naar de nieuwe Warden-klasse die uitkomt samen met de Morrowind. Het nut en speelgenot van deze klasse hangt af van de soort speler dat je bent. De Warden heeft healing en buff-spells en kan dieren en planten oproepen om hem te steunen tijdens gevechten. De healing en buffs-toverspreuken beslaan vaak een heel gebied (area of effect) en dat maakt deze klasse ideaal voor support in groepen. Het kostte mij wat tijd om te wennen aan de specifieke spells. Om zoveel mogelijk te ontdekken aan de Warden heb ik voornamelijk die skilltrees uitgetest. Er zijn drie verschillende skilltrees:

• Animal Companions: [vooral offensief] roep dieren op om voor je te vechten en een beetje healing
  • Green Balance: [vooral defensief] gebruik planten voor healing van jezelf en al je vrienden in je omgeving.
  • Winter’s Embrace: [offensief en defensief] buffs, schilden en hagelaanvallen.

De onderlinge spells werken wel goed samen, maar het is aan te bevelen ze te combineren met skills op onder andere wapengebied om zo zwaardere aanvallen te creëren. Een voorbeeld van mijn setup: Mijn beer loopt standaard naast me als bodyguard. Ik buff mezelf met ice fortress, wat het ergste weghaalt van toverspreuken en directe aanvallen. Als directe primaire aanval heb ik een groep grote mestkevers (shalk) die area of effect-damage doen. Bij grote tegenstand roep ik een soort vliegende kwal (Bull Netch ) die mij continue gezondheid geeft. Mijn backup-wapens zijn een zwerm irritante vleesetende vliegen (fetcherflies) en een soort valk (cliff racer) die een kamikaze-aanval uitvoert. Als PETA geen protest indient tegen al dit dierengeweld dan zijn ze erg inconsistent en selectief in hun verontwaardiging. Het is ook mogelijk om een veld vol bloemetjes of bomen op te roepen die mij en mijn kompanen gezondheid geeft, een heftige hagelbui op te roepen of vijanden naar mij toe te teleporteren, maar ik speel doorgaans solo en dan is de ‘hel-op-aarde’-aanpak iets praktischer.

Alle quests en PvE schalen mee naar je niveau. Rondlopen als een level 50 Warden maakt je dus nog niet onoverwinnelijk. Je hebt (uiteindelijk) een beer die je vergezelt op je omzwervingen. De meeste andere dieren die je oproept verdwijnen meteen na het uitvoeren van hun aanval. Het is zeker goed mogelijk om solo te spelen als Warden, maar in een groep heb je een veel grotere meerwaarde en gaat de vooruitgang voor ieder lid een stuk sneller. Je hebt erg veel healing-mogelijkheden, maar kunt ook schade toebrengen. Je beer vecht altijd wel, dus je bent offensief ook een aanwinst zonder daar iets actiefs voor te hoeven doen.

Battlegrounds
Vanaf level 10 kun je PvP doen en Morrowind introduceert een nieuwe PvP-modus genaamd Battlegrounds. Hier strijden drie teams van vier spelers tegen elkaar in hectische korte slachtpartijen. Er zijn drie verschillende onderdelen, die fans van het FPS-genre zeker bekend voorkomen.

• Team Deathmatch: Doodt zoveel mogelijk tegenstanders.
  • Capture the Flag: Verover een andere vlag en breng die naar je basis, terwijl je ook je eigen vlag beschermt.
  • Domination: Verover locaties op de kaart en verdedig deze. De langer je een locatie als team onder controle hebt, de meer punten je verdient.

Via een ingame menu kun je je opgeven voor Battlegrounds, maar je kan niet aangeven welke van de drie onderdelen je wilt spelen. Het is dus een loterij waar je in terechtkomt. Het is mij nog niet bekend of dit systeem zo blijft.

Battlegrounds is een leuke toevoeging, maar voor mij meer een gimmick. Ik speel dit soort onderdelen niet, behalve in For Honor waar de hele game om Domination draait. Ik kan mij  voorstellen dat het voor gamers met een FPS-achtergrond een leuke afwisseling is. Zij kunnen meteen hun vertrouwde strategieën toepassen en zo mooie scores neerzetten. Voor RPG-liefhebbers als ikzelf zijn de dungeons nog steeds veel leuker om te doen. Welke modus je ook kiest om te spelen, je verdient er sowieso Alliance-punten en xp mee. Battlegrounds geeft daarnaast ook een aantal nieuwe achievements, deelt medailles uit en houdt leaderboards bij. Als jij in de wekelijkse leaderboard hoog eindigt, dan verdien je een leuke beloning.

ESO: Morrowind - Battlegrounds