The Elder Scrolls Online: Morrowind

Sinds ik een dagje The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited (hierna ESO) heb geprobeerd ben ik verkocht. Ik heb dan ook mijn best gedaan om het nieuwe chapter Morrowind te mogen reviewen. Het vreemde systeem dat Bethesda hanteert om ESO aan te bieden aan de consument leidt alleen tot een even vreemde conclusie.

Kwaliteit
MMORPG’s zijn een behoorlijke tijdsinvestering en daarom zijn fans van een bepaalde game erg fanatiek om hun hobby te verdedigen. Toegeven dat het allemaal een beetje matig is qua quests, graphics en voice acting betekent dat je moedwillig je tijd aan het verdoen bent. Het is daarom moeilijk om mensen te vinden die meerdere MMORPG’s spelen, laat staan gamers die van MMORPG overstappen. Hoe je het ook wend of keert, ESO is één van de mooiste MMORPG op het moment. Mooie graphics, ook al is het geen kleurenkanon, zoals een Koreaanse MMO. Volledige voice acting voor alle quests. Kwantitatief zijn er veel quests met de meeste van hoge kwaliteit. Lekkere user interface met de mogelijkheid om in eerste- of derdepersoonsperspectief te spelen. Ondersteuning voor de controller is aanwezig. Een goede en snel reagerende helpdesk, wat ook nodig is want de infrastructuur van de fora en de website kunnen een makeover gebruiken.

ESO: Morrowind - Ook goeienavond

Geen uitbreiding
Bethesda ziet Morrowind duidelijk niet als een uitbreiding, maar als een extra hoofdstuk (chapter). Je hebt namelijk de mogelijkheid om een nieuw personage te beginnen met een eigen tutorial in de provincie Morrowind. Het is dus een ideale gelegenheid voor nieuwe spelers om ESO uit te proberen. Veel gamers willen ook opnieuw beginnen, omdat er meteen ook een nieuwe klasse beschikbaar komt, maar daarover later meer. De main quest kost ongeveer 30 uur om uit te spelen, maar daar draait het voor de meeste spelers niet om. Rondlopen en doen waar je zin in hebt is duidelijk het devies.

Het verhaal
Als je een nieuw personage aanmaakt in chapter Morrowind, dan begin je jouw avontuur aan boord van een schip onderweg naar Vvardenfell. Helaas worden jullie aangevallen door piraten en deze willen de passagiers en bemanning van het schip verkopen als slaven. Gelukkig bevrijdt huurmoordenaar Naryu Virian jullie en geeft je een tutorial hoe je jezelf staande kunt houden. Nadat jullie samen alle slaven hebben bevrijdt en de piraten in de pan hebben gehakt, ben je vrij om te doen wat je wilt. Al snel kom je erachter dat er problemen zijn rond de levende god Vivec en jouw verhaalmissies draaien om het oplossen van die moeilijkheden.

Het begintempo ligt lager dan bijvoorbeeld het begin van Ebonheart. Om warm te draaien heb je een aantal simpele quests die bestaan uit kleine klusjes doen en spulletjes pakken. Maar Vivec zijn paleis staat buiten de stad bovenaan een gigantische trap. Bethesda was zo lief om mij vanaf het begin een paard te geven en dan nog was het erg irritant om steeds heen en weer te banjeren. Na dat begin mag je meteen ook alle crafting quests afronden die uiteraard je weer op en neer laten gaan. Als je dat hebt gehad dan kun je echt beginnen aan het Morrowind-avontuur.

ESO: Morrowind - Paddo's

Het landschap
Hetgeen je meteen is opgevallen van alle beelden van Morrowind zijn uiteraard de gigantische paddenstoelen. Sommige beesten, zoals vlooien en kevers zijn verder uitvergroot en het is een leuke afwisseling van hetgeen we reeds kennen. De kleurtonen zijn hetzelfde gehouden en dat zorgt dat het prima in het geheel van Tamriel past. Bethesda had ook het trucje van CD Projekt RED kunnen doen: bij de Blood & Wine-uitbreiding is het gebied Toussaint in meer bonte kleuren weergegeven. Voor beide methoden valt iets te zeggen natuurlijk. Wat alles domineert is de aanwezigheid van de Red Mountain: een gigantische vulkaan in het midden van Vvardenfell. Telkens weer wordt je tijdens het gamen geconfronteerd met deze realiteit doordat je tegen heuvels oploopt, maar vooral door stromen lava waar je overheen moet springen.

De bevolking
Vvardenfell is de thuisbasis van de Dwemer, Chimer en nu ook de Dunmer (Dark Elves). In de tijd waarin wij rondstruinen in Morrowind zijn er twee soorten Dark Elves te vinden: elven die horen bij de Huizen en Ashlander-elven. De Ashlander aanbidden de oude goden en weigeren de drie levende goden Vivec, Sotha Sil en Almalexia te erkennen. Dat zien zij als blasfemie en zo’n gedachte is voor de Huis-elven ook weer blasfemie. Kort gezegd: ze liggen elkaar niet zo. Veel quests gaan dan ook over de spanningen tussen deze twee groepen. De Huizen zijn op zichzelf ook een broeinest van intriges, politiek en huurmoorden. De Morag Tong heeft het monopolie op deze huurmoorden en vanaf het begin maak je al kennis met hun praktijken. Er zijn ook andere bevolkingsgroepen te vinden in Vvardenfell, zoals de Argonians die nog recent als slaven werden gehouden. In sommige gebieden zijn ze trouwens nog gewoon slaven. Verder kwam ik in het begin een Khajiit tegen die de drug Skooma vervaardigde voor de ‘medicinale eigenschappen’. Erg jammer dat de vooroordelen over de Khajiit weer worden bevestigd, maar een hele leuke quest.

ESO: Morrowind - Vrolijke Dovyn