The Surge

Net zoals de laatste game van Deck13, Lords of the Fallen, is The Surge een uitdagende actie-RPG die nogal wat weg heeft van de 'Soulsborne'-games. Is The Surge een gevalletje goed gejat?

In The Surge speel je als een vrij generieke man met een vrij generieke naam en sluit je je aan bij een hypermoderne organisatie die belooft de Aarde te 'reinigen' van alle vervuiling, en daarmee de opwarming van de Aarde wil voorkomen. Buiten het feit dat Warren invalide is en dus in een rolstoel zit, en blijkbaar erg gemotiveerd is om op te treden tegen klimaatverandering, is er maar weinig dat Warren onderscheidt van een dertien in een dozijn gamepersonage.

Er wordt geïmpliceerd dat CRYO, zoals de hypermoderne organisatie heet, Warren weer kan laten lopen en dus loopt rolt ons hoofdpersonage nietsvermoedend een operatiekamer binnen waar, uiteraard, het één en ander fout gaat. Warren verliest het bewustzijn en wanneer hij weer wakker wordt kan hij, zoals beloofd, weer lopen met de hulp van een soort mech suit, genaamd een Rig. Een onbekende vrouw vertelt Warren op afstand dat er iets gigantisch fout is gegaan, maar in meer detail treedt ze niet. Ondertussen komt Warren andere mensen tegen in een vergelijkbare 'Rig' als die van hem, en uiteraard is Warren zijn eerste instinct om hen genadeloos, en zonder te twijfelen, te vermoorden.

Wellicht heb je het al gemerkt: het verhaal van The Surge ontstijgt het niveau van de gemiddelde Bollywood-film niet. 'Gelukkig' wordt er na de introductie ook zeer weinig aandacht gegeven aan de plot, dus in het vervolg van de game is er nauwelijks een reden je daaraan te ergeren. Voor de liefhebbers zijn er enkele audio-clips te vinden in de gamewereld, die de game wel iets verrijken, maar het zal je nooit echt motiveren om erachter te komen wat er nu daadwerkelijk gebeurd is. Gelukkig komt The Surge in andere elementen een stuk beter uit de verf.

Zo worden er een aantal interessante principes in The Surge geïntroduceerd. De game, zoals vele RPG's, leunt natuurlijk onder andere op het verkrijgen van betere armor en wapens, en in tegenstelling tot vrijwel iedere andere game, pak je deze items niet zomaar op in The Surge. De bedoeling is namelijk dat je ze letterlijk van je vijanden afrukt of snijdt. Terwijl ze nog leven. Het klinkt allemaal behoorlijk bloederig en duister, maar dat valt nog best mee, een interessant principe is het wel.

The Surge geeft je namelijk de kans op verschillende lichaamsonderdelen te richten, vergelijkbaar met de V.A.T.S. uit Fallout, maar dan in real-time. Als je een bepaald lichaamsdeel genoeg beschadigd hebt, krijg je de kans het wapen, schild of onderdeel van de mech suit van de rest van het lichaam te verwijderen. Als je geluk hebt, krijg je het stukje dat je zo graag wil, of anders krijg je stukjes waarmee je je eigen onderdelen kunt craften.

Om lekker te kunnen snijden of hakken in de ledematen van je tegenstanders heb je echter weer een andere eenheid nodig: energie. Je verkrijgt energie door je tegenstanders pijn te doen, maar je energie loopt ook weer langzaam terug als je het even rustig aan doet. Je komt vaak te staan voor een lastige keuze, want in een game als The Surge kan, als je even niet goed oplet, iedere tegenstander je fataal worden. Je eerste instinct zal zijn om je tijd te nemen en het schorem één voor één aan te pakken, maar bij een te langzaam tempo gaat je energie verloren, en daarmee dus je kans op betere loot. Nogmaals een interessant concept.

Buiten het verzamelen van de gewone items kun je ook enkele tijdelijke actieve of passieve perks vinden, zoals injectables die je een tijdelijke health boost geven of een passief item dat je energie langzamer doet verminderen. Upgrades, crafting en andere eenheden waarmee je 'Rig' weer sterker wordt zijn ook aanwezig, het is indrukwekkend hoeveel speelstijlen je kunt ontwikkelen zonder dat je punten hoeft te spenderen voor specifieke vaardigheden. Het ontwikkelen van je personage voelt hierdoor wat minder arbitrair aan.

Helaas zijn er wel een paar punten te vinden waaruit blijkt dat ontwikkelaar Deck13 wat meer tijd had mogen besteden aan het programmeren van de game zelf, in plaats van het creatieve proces. Het leveldesign is zo gemaakt dat platformen zeldzaam is, maar soms wel nodig om verder te komen. Toch zijn de controls enigszins raar ingedeeld, zo zit springen en sprinten onder dezelfde knop op de controller. Het maakt het platformen in ieder geval veel uitdagender dan de bedoeling zou moeten zijn.

Tegenstanders gedragen zich soms ook ietwat vreemd, soms clippen ze door hun omgeving en blijkbaar zijn ze ook immuun voor fall damage. Het meest ergerlijke is echter wel wanneer na meerdere aanvallen je tegenstander 'stunned' zou moeten zijn, maar zich hier even niets van aantrekt. Het is me meerdere keren overkomen dat ik het leven laat en het gevoel behoud dat dit niet mijn fout was. Dit soort games zijn van nature enigszins frustrerend, maar wanneer het oneerlijk aanvoelt wordt de neiging de game af te sluiten wel erg groot. Het was ook fijn geweest als de game verschillende moeilijkheidsgraden bood, voor de minder ervaren spelers of juist voor de masochisten onder ons.

Het is zonde, want in de basis weet The Surge iets heel moois neer te zetten. Dat is het overigens nog steeds, The Surge is voor liefhebbers van het genre absoluut het spelen waard, maar het had ook wel iets gepolijster gekund. In een genre als dit draait het om perfectie, en dat is helaas wat The Surge mist, waardoor Deck13 nog steeds wat achterloopt op de grotere broer van From Software.

• Vele speelstijlen mogelijk
  • Creatieve oplossingen zorgen voor vermakelijke gameplay
  • Af en toe ongepolijst