MSI GE62VR 7RF Camo Squad Limited Edition

3. Games, Streamen en Conclusie

Games

Natuurlijk is een gaming laptop bedoeld om mee te gamen. Om te kijken hoe ver ik kon gaan heb ik verschillende recente games gespeeld en sommige gestreamd. Gamen doe je met de adapter aangesloten (zie ook paragraaf Stroom en Gamen). Tijdens het spelen van verschillende games heb ik de framerate bijgehouden, omdat velen dat nu eenmaal willen weten. Dit zijn de FPS-waarden die ik van GeForce Experience of XSplit Gamecaster heb afgelezen.

Spel

Laagst

Gemiddeld

Metro: Last Light

59

120

Tomb Raider (2013)

60

60

DOOM

86

147

NieR: Automata (medium)

52

60

NieR: Automata (high)

29

45

Borderlands 2 (streaming)

60

60

The Witcher 3: Wild Hunt  (high & streaming)

48

60

Warmte en Geluid
Opmerkelijk genoeg wordt Camo niet erg warm. Om dit afdoende te testen heb ik games gespeeld met Camo op mijn blote benen. Geen enkel probleem. Tijdens het gamen kan de ventilator van Camo aardig wat geluid produceren. Dit kun je tegengaan door de Cooler Boost uit te zetten. Bepaalde games vragen nu eenmaal erg veel van je grafische kaart en dan heb je wel de ventilator nodig. Of je moet er vrede mee hebben dat je minder frames ziet. De speakers zijn goed en presteren beter dan ik had verwacht. Je hoort zuiver waar de vijanden zijn en daar gaat het om. MSI en Nahimic gaan prat op de geluidservaring en bieden veel opties aan, maar ik wil alleen weten waar ik mijn loop heen moet richten. Voor de immersie had ik de eerste dagen een koptelefoon op, maar volgens mij filteren je hersenen het zoemen van de ventilator automatisch weg, want ik heb verder alleen met de speakers gespeeld.

Warmte afvoer Camo Squad

Streamen
Bij de Camo zit een jaar lang abonnement op XSplit Gamecaster. Ikzelf gebruik altijd Open Broadcaster Software (OBS) en ik was bang dat ik erg moest wennen. Dat viel reuze mee. Streamen en gameplay opnemen is een fluitje van een cent. De standaardinstelling van XSplit is 720p en ik zag geen reden om dat aan te passen. Vaak genoeg haalde ik tijdens het streamen framerates tussen de 50 en 60 met uitschieters naar boven met DOOM. Dat is echt soepel genoeg om nog rustig erbij te kletsen voor het publiek. De webcam is een puik dingetje, maar deze is wel statisch. Je moet dus recht voor het scherm zitten om in beeld te blijven. Met XSplit kun je een chromakey gebruiken, zodat je een ‘bluescreen effect’ krijgt: als je een achtergrond hebt in een effen kleur en deze selecteert, dan valt je achtergrond weg en kun je jouw zwevende hoofd op het scherm tonen. Dit kan ook met OBS en andere programma’s, maar het is leuk dat het ‘out of the box’ mogelijk is met Camo. Hoe soepel het gamen streamen gaat kun je duidelijk zien in onderstaande video. Hier komen een hoop games voorbij die ik speel met de grafische instellingen op high. De video eindigt met Quake Champions waar ik (John) Carmack twee keer achter elkaar frag (1:08:46). Voor iemand die gewoonweg beroerd slecht is met FPS-games een hele prestatie.

Bloatware
Ieder systeem dat kant en klaar wordt afgeleverd heeft er extra programma’s op zitten die je eigenlijk niet wilt hebben. Dat valt met deze uitvoering wel mee. Ik heb in ieder geval geen programma’s gezien die je erop moet houden, omdat anders de laptop niet meer werkt. Er zit bijvoorbeeld standaard MSI Dragon Center op waar je alle tweak-programmaatjes en veel van hun instellingen kunt vinden. De kleuren van je scherm veranderen, Nahimic of je toetsenbord aanpassen, het kan hier allemaal. Wat ik verder aantrof waren Magix Music Maker Jam en Photo Manager 16. Kleine moeite om deze te verwijderen als je er geen behoefte aan hebt.

Test-blunders
Na het uittesten van verschillende tweakfuncties in het Dragon Center had ik blijkbaar de grafische kaart uitgezet, door Camo permanent in Eco-stand te zetten. Het duurde even voor ik daar achter was. Als gevolg daarvan zijn veel streaming-filmpjes op ons FOK!Games-kanaal gevuld met PoeHao die zich afvraagt waar zijn frames zijn gebleven. Deze fout kun je ook maken door FN + F5 in te drukken. Met een even simpele handeling (FN + F6) kun je ook de webcam dusdanig uitschakelen dat Camo en Windows het bestaan ervan categorisch ontkennen. En ten slotte presteerde ik het om FN + F3 te activeren waardoor het touchpad werd uitgeschakeld. Mocht je dus zelf functionaliteiten missen als je aan de slag gaat met Camo, kijk dan eerst even naar deze factoren.

Tot slot
Voor mij was Camo een eye opener. Je hebt alles wat je normaal in een gaming pc hebt, maar dan draagbaar. De enige concessies waar ik tegenaan liep waren het geluid van de ventilator tijdens zware games en de positie van de Windows-toets. Overkomelijk als je bedenkt wat alle voordelen zijn. Met de Camo had ik tijdelijk de beschikking over een mobiel beest van een pc waarbij ik overal met een stopcontact en wifi games kon spelen en streamen. Het enige wat je hoeft te doen als je een Camo hebt is de games installeren en eventueel een controller of een muis aansluiten. Alle hard- en software is al aanwezig om te genieten. Ik had een gameweekend en het maakte voor ons speelplezier niet uit of we mijn desktop of de Camo gebruikten en dat zegt wat. Ook was het fijn om na mijn colleges even DOOM te spelen in de bibliotheek (ja, met mijn oordopjes in). Alle games die ik speelde draaiden prima op de GTX 1060 met 3GB GDDR5-geheugen ook tijdens het streamen, maar ik weet niet hoe toekomstbestendig dit is. Ik ben blij verrast met de kracht van de grafische kaart. In de meeste gevallen kan deze mijn GTX 1070 prima bijhouden. Voor alle zekerheid is een model met 6GB GDDR5-geheugen of misschien een GTX 1070 misschien beter. Maar de meerprijs daarvan is waarschijnlijk de moeite niet waard. In het ergste geval kun je met deze GTX 1060 einde volgend jaar je games alleen streamen op medium-settings op 30 fps en dat is nog steeds heel goed te doen.

• Doet en kan alles wat een desktop kan
  • Wordt niet warm
  • Toeters, bellen en meer