CD: Arch Enemy - As The Stages Burn

Als je mensen, die vorig jaar naar het Wacken Open Air festival zijn geweest, vraagt wat ze de beste optredens vonden van dat jaar is de kans vrij aanwezig dat ook Arch Enemy zal worden genoemd. Of dat terecht is kan nu worden gehoord en gezien op de gloednieuwe dvd en cd As The Stages Burn, die nog niet zo gekke lang geleden is uitgebracht.
Arch Enemy - As The Stages Burn!
Laten we dan ook maar meteen met de deur in de pogopit vallen. Arch Enemy is een band die al jarenlang staat als een huis en die als geen ander weet hoe je een behoorlijke liveshow moet presenteren. In de afgelopen twintig jaar gaf de band al zo'n 35 keer een optreden in Nederland waarmee ze een stevige fanbase wisten op te bouwen in ons land.

Op 6 augustus 2016 stond Arch Enemy dus op Wacken Open Air en gaf daar een uiterst explosieve show weg. Zangeres Alissa White-Gluz brulde zich de longen uit haar lijf terwijl ze als een sprinkhaan met adhd over het podium stuitert. Dat gaat soms zo woest dat het bij de podiumprojectie vertraagd moet worden afgespeeld. Neem daarbij de brute vuurwerk en rookeffecten en de overdonderende lichtshow en je weet meteen dat dit een concert was waar je eigenlijk bij had willen zijn.
Arch Enemy - As The Stages Burn 01
Het optreden op het Wacken Open Air festival kan eigenlijk wel bekeken worden als een soort van bekroning van de War Eternal-tour, die met zo'n 208 optredens in de afgelopen drie jaar de langste tournee uit het bestaan van de band tot op heden was. Naast de nodige tracks van die plaat uit 2014 speelt Arch Enemy ook de nodige klassiekers op Wacken zoals 'Yesterday Is Dead And Gone', 'No Gods No Masters', 'We Will Rise' en My Apocalypse'.

Het enige wat wellicht in bovengenoemde set ontbreekt zijn tracks van de eerste drie albums, maar deze komen we tegen op de bonus-cd die bij de special limited edition van As The Stages Burn is toegevoegd. Op die cd treffen we namelijk opnames van een concert uit 2015 aan, die de diehard Arch Enemy-fans meteen zullen herkennen als het optreden van de Tokyo Sacrifice dvd. Daarnaast bevat de dvd nog een leuke blik achter de coulissen van Arch Enemy en kunnen we ook nog eens nagenieten met alle clips die werden gemaakt voor het album War Eternal.
Arch Enemy - As The Stages Burn 2
Fans van Arch Enemy hoeven we uiteraard niet meer te overtuigen van de essentie van deze zeer fraaie release maar ook een ieder die op zijn cq haar tijd wel kan genieten van een fijne bak melodieuze Gothenburg death metal kunnen we zeker aanraden om deze schijf eens te gaan beluisteren en bekijken.