CD: Body Count - Bloodlust

Toen Body Count in 2014 een comeback maakte met het album Manslaughter hadden we al zo'n acht jaar niks meer van de band vernomen. Inmiddels zijn we alweer vier jaar verder en is eindelijk de langverwachte opvolger verschenen van die plaat die vooral spraakmakend was vanwege een ijzersterke hedendaagse bewerking van de klassieker 'Institutionalized' van de band Suicidal Tendencies. Met Bloodlust heeft de band rondom rapper Ice-T echter een plaat afgeleverd die al hun voorgaande werk, met uitzondering van hun imponerende en spraakmakende debuutalbum, doet verbleken.
Body Count - Bloodlust
De 59-jarige Tracey Lauren Marrow, bij de meesten beter bekend als Ice-T, mag dan inmiddels al aardig op weg zijn naar een pensioengerechtigde leeftijd, de beste man blijkt zich evenwel nog steeds behoorlijk als een ouderwetse brulboei op te kunnen winden over allerlei toestanden in de Amerikaanse maatschappij. Een maatschappij waarin een zakenman met dubieuze trekjes het kan schoppen tot president en een maatschappij waarin bijna elke dag wel nieuwsberichten in de media lijken te verschijnen over buitensporig politiegeweld en de dodelijke gevolgen daarvan. Voor Ice-T is dat ook geen kwestie van racisme maar eerder een strijd tussen arm en rijk, wat hij dan ook prima uit in het nummer 'No Lives Matter'.

Don't fall for the bait and switch.
Racism is real, but not it.
They fuck whoever can't fight back.
But now we gotta change all that.
The people have had enough.
Right now, it's them against us.
This shit is ugly to the core.
When it comes to the poor.
(uit 'No lives matter')

Bloodlust begint meteen goed met 'Civil War', een track die opent met het doordringende geluid van een luchtalarm en de rebelse 'nieuwslezer' Dave Mustaine (Megadeth) die ons even haarfijn komt uitleggen dat er een burgeroorlog aanstaande is in de Verenigde Staten van Amerika, waarmee meteen de toon wordt gezet voor een wederom spraakmakende plaat. Het met politieke en maatschappijkritische statements doordrenkte album Bloodlust is dan ook een plaat geworden die regelmatig doet denken aan de legendarische albums van Public Enemy van weleer. Naast Mustaine kent Bloodlust ook fijne gastbijdragen van Randy Blythe (Lamb Of God) in 'Walk With Me' en ook Max Cavalera laat zich weer eens van zijn beste kant horen in het nummer 'All Love Is Lost'.
Body Count
Body Count
Met Bloodlust hebben Ice-T en Ernie C., als enige overgebleven leden van de oorspronkelijke bezetting van Body Count wederom een pareltje uitgebracht dat we tot het beste werk van de band mogen rekenen. Dat is op zich ook niet echt verrassend als je weet dat de elf explosieve tracks door niemand minder dan Will Putney (bekend van zijn werk voor onder meer For Today, The Acacia Strain, Thy Art Is Murder) werd geproduceerd. Was je dus al een liefhebber van het oude werk van Ice-T en Body Count dan mag deze fijne schijf simpelweg niet in je collectie ontbreken.