Blu-ray: The Magnificent Seven

Antoine Fuqua houdt er inmiddels een bepaalde stijl films op na. Naast zijn favoriete acteur Denzel Washington in al deze films een rol te geven, zijn het ook nog eens allemaal actiefilms met een brute soort vechtchoreografie. Logisch dat er een aantal wenkbrauwen omhoog schoten toen hij aankondigde om een western te gaan maken, en al helemaal een remake van de gelijknamige klassieker uit 1954. Heiligschennis of een frisse nieuwe blik? FOK! zocht het uit.

Een klein Amerikaans dorpje wordt geteisterd door een bende onder leiding van industrialist Bartholomew Bogue. Er zit voor de inwoners nog maar één ding op: een bende huurlingen de stad schoon laten vegen. Sam Chisolm, Joshua Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest zijn stuk voor stuk vogelvrij verklaard en hebben niets te verliezen. Wanneer ze echter het gevecht aangaan, blijkt het Bogue niet alleen maar te gaan om geld.

Er kwam een hoop kritiek aan het adres van Fuqua toen hij bekendmaakte een remake te gaan maken van een klassieker. Dat is deels terecht, want er is een hoop veranderd aan het originele verhaal en de stijl van de film uit 1954. De vraag is alleen of het wel helemaal de bedoeling is dat een remake 1 op 1 nagemaakt moet worden. Natuurlijk brengt een filmmaker zijn eigen stijl mee in dit proces en veranderen er dus altijd wel elementen. Zo is er allereerst meer humor in de vorm van de rol van Chris Pratt. De vingervlugge Faraday weet op een indrukwekkende manier het publiek voor zich te winnen. Daar tegenover staat de statige rol van Washington. Alhoewel we dit gewend zijn van hem, is het in de setting waarin de film zich afspeelt wel even wennen. De stijl van Washington paste beter in een andere titel van Fuqua, The Equalizer (overigens ook een remake).

Het is echter niet terecht om kritiek te leveren op de cinematografie. Het ziet er allemaal prachtig uit, ook thuis op het iets kleinere scherm. Tel daarbij op dat het geluid door een goede surroundset nog beter klinkt en er is een goede match. The Magnificent Seven werkt perfect voor de gemiddelde thuiskijker en brengt een leuke, levendige film op het kleine scherm. De extra's geven een extra dimensie aan het verhaal in de vorm van featurettes en kijkjes achter de schermen. Daarbij is het uiteraard erg indrukwekkend om de schaal van de film te zien, die voor het budget van 90 miljoen dollar ook indruk weten te maken. Zin in een tripje naar het wilde westen met de nodige actie onderweg? The Magnificent Seven biedt het in ieder geval in ruime aantallen aan.