Blu-ray: Fantastic Beasts & Where To Find Them

"Dat is die Harry Potter-achtige film toch?", is een vraag die nu veelal gesteld wordt als er wordt gepraat over Fantastic Beasts & Where To Find Them. Het volgende hoofdstuk in de Wizarding World van schrijfster J.K. Rowling speelt zich alleen 60 jaar af voordat de wereld kennis maakt met de tovenaarsleerling. Het is nu Newt Scamander die het publiek voor zich moet winnen en dat acteur Eddie Redmayne daar uitermate goed in slaagt, deed de fans deugd. De eerste van de in totaal vijf films die er over de magizoöloog gemaakt worden, is nu verschenen op home-video met een karrevracht aan extra's.

New York, 1926. Newt Scamander zoekt zijn toevlucht in de Big Apple na een lange reis over de wereld om een cadeau te kopen. Hij heeft het manuscript van zijn boek, dat tientallen jaren later onder ogen zal komen van Harry Potter, zo goed als af en is klaar om na deze korte stop door te reizen naar Londen. Wanneer hij echter een bezoek brengt aan de bank, gaat alles mis. De fabeldieren, die leven in zijn magische koffer, ontsnappen en het is dan ook zaak dat deze zo snel mogelijk weer terug keren. Een onhandigheid die daarbij komt is dat er in Amerika een sterke anti-tovenaarsbeweging op gang is gebracht en Newt dus daar ook voor heeft te vrezen. Samen met No-Maj (de Amerikaanse term voor Dreuzel/Muggle) Jacob Kowalski, heksen Tina Goldstein en Queenie Goldstein, gaat Newt op onderzoek uit om de dieren terug te vinden en de tovenaarsgemeenschap in Amerika te redden van een ramp.

Het was aan Rowling zelf om het script te pennen voor dit hersenspinsel en dat heeft ze uitermate goed gedaan. De onderliggende laag van onderdrukking en gevaar in het algemeen komt goed tot zijn recht in de vorm van de strikte regels die er worden gevoerd vanuit de tovenaarswereld met betrekking tot de niet-magische wereld. Ook weet het script de acteurs in een hele goede baan te leiden voor een eerste film en daarin tegelijkertijd nog niet te veel weg te geven over het verdere verloop van deze serie. Wel is er soms wat ruimte voor verveling, vooral op de moment die er juist voor zouden moeten zorgen dat het hoofdverhaal op gang blijft en dat is het echte zoeken van de fabeldieren. Dit wordt soms enigszins buiten beschouwing gelaten en erg makkelijk opgelost, waardoor de kijker zich genept kan voelen.

Het zijn echter vooral de acteurs die het script in topvorm tot leven weten te brengen. Vooral Eddie Redmayne is fantastisch als de enigszins onhandige Newt, maar ook Dan Fogler is werkelijk waar fenomenaal als de constant verraste Kowalski. Alleen de reacties die hij op de meeste dingen die de groep tegenkomt zijn goud waard en het is dan ook te hopen dat dit personage in de volgende films net zo'n focus krijgt als dat hij in deze heeft gekregen. Dat is niet meer dan verdiend namelijk. Ook Katherine Waterston is goed gecast als Tina. De constante onzekerheid die ze in de rol heeft weten te brengen past erg goed in het personage en brengt een goede spiegeling aan ten opzichte van Queenie, tevens heel goed neergezet door Alison Sudol.

De extra's, die meer dan een uur in beslag nemen, zijn een hele leuke aanvulling op een frisse, nieuwe blik op het Potter-universum. De componenten die nieuw zijn voor het publiek, zoals de MACUSA en de fabeldieren worden uitgelegd en er wordt alvast een vooruitblik gedaan over het feit dat de serie uiteindelijk toch zal eindigen waar de Harry Potter-films beginnen. Zo wordt er dus niet ontkend dat het wel degelijk voortborduurt op het succes van die reeks, maar een eigen succes eigenlijk wel heeft verdiend.