Mass Effect Andromeda

Ook qua gameplay is het één en ander veranderd. Mass Effect is na ieder deel weer iets meer actie-georiënteerd geworden, en die trend is niet veranderd met de komst van Andromeda. Met boosters, jetpacks en een groot scala aan wapens en vaardigheden kent Mass Effect meer actie dan ooit. De jetpacks voegen verticaliteit en daarmee iets meer strategie toe aan de combat van de game. De game is daarmee ook gelijk iets moeilijker geworden, de normale moeilijkheidsgraad is, zeker aan het begin van het verhaal, allesbehalve een cakewalk. Gelukkig is er ook een nieuwe 'Narrative Mode' die het vechten aanzienlijk makkelijker maakt, leuk voor de minder ervaren spelers die gewoon het verhaal willen volgen.

Daarnaast is Mass Effect Andromeda de eerste game in de serie waarbij je geen klasse aan het begin van de game hoeft te kiezen. Jouw Ryder kan alle actieve en passieve vaardigheden op ieder moment leren, waardoor je met een druk op de knop van Soldier naar 'Biotic God' kan wisselen. De al sterk verbeterde gameplay wordt hierdoor nog verfrissender en het is natuurlijk een stuk beter dan je verhaal opnieuw te starten omdat je je na uren spelen realiseert dat je je klasse niet zo leuk vindt. Vreemd genoeg gaat het wel ten koste van controle van je squadmates. Hoewel de speler hen nog steeds bepaalde doelwitten kan laten aanvallen, heb je geen controle meer over hun vaardigheden. Het wijst er op dat Andromeda iets meer 'casual' is geworden, iets dat bevestigd wordt door een patch die de inhoud van je inventory meer dan verdubbelt, en daardoor het hele principe van item management onderuit haalt.

Er is dus veel veranderd ten opzichte van eerdere delen in de serie. Een nieuw sterrenstelsel, nieuwe personages, nieuwe gameplay. Het is dan ook teleurstellend dat er juist weinig vernieuwing in het verhaal te vinden is. Als op zichzelf staand verhaal is er niet zo veel mis met het plot van Andromeda, maar voor fans van de eerdere games komt het 'déjà vu-gevoel' wat vaker naar boven dan gewenst. Het verhaal leidt je door thema's die in eerdere games al langs zijn gekomen, bovendien lijken vijandelijke eenheden en enkele locaties wel erg veel op een equivalent uit de Melkweg.

Natuurlijk kent het plot nog steeds onverwachte wendingen en in grote lijnen is er ook niets mis mee. Via conversaties kunnen onderwerpen behoorlijk uitgediept worden en zodoende kom je meer te weten over personages en culturen. Soms zit er wel eens een conversatie of zin tussen waarbij je je afvraagt hoe de schrijvers in vredesnaam dachten de game hiermee te kunnen verbeteren, maar over het algemeen is het schrijfwerk goed. Helaas is het wel een beetje vreemd dat het sterrenstelsel van Andromeda zo weinig intelligent leven heeft in vergelijking met de Melkweg, waardoor het gevoel dat er wel wat meer gedaan had mogen worden met dit nieuwe sterrenstelsel, aanwezig blijft. De epische en schokkende momenten zijn daarbij ook wat zeldzamer dan in de originele trilogie.

Het grootste probleem dat Mass Effect Andromeda heeft moet echter gezocht worden aan de technische kant. De laadtijden zijn aan de lange kant, en als je lange afstanden in een korte tijd wil afleggen heeft de game soms wat extra tijd nodig en blijft het beeld enkele seconden hangen. NPC's willen ook nog wel eens verdwijnen of weglopen tijdens conversaties waardoor je letterlijk tegen een muur staat te praten, irritant is ook dat NPC's nauwelijks te horen zijn als de camera niet op hen gericht staat, waardoor je erg afhankelijk van de ondertitels bent.

Tenslotte nog even over de vermakelijke multiplayer-mode, waarin je met een team van vier spelers hordes aan vijanden moet verslaan. De multiplayer profiteert van de verbeterde gameplay en door de hoge verzameldrang, je wilt immers de beste wapens en items, blijft de mode zeker boeien. Bovendien is dit de enige plaats waarbij je ook als andere rassen kan spelen, zoals Turians of Krogan, soms met hun eigen, unieke vaardigheden. Wat betreft maps is het huidige aanbod nog enigszins karig, desondanks zal dit probleem in de toekomst verholpen worden in de vorm van gratis updates.

Het is lastig een representatieve score aan Mass Effect Andromeda te plakken. De game heeft absoluut zijn (technische) problemen, en het verhaal biedt niet de originaliteit die je van BioWare zou verwachten. Maakt dat het een teleurstellende Mass Effect-game? Wellicht. Is het hierdoor een slechte game? Absoluut niet. Mass Effect Andromeda levert nog steeds enorm veel diepgang en staat ongetwijfeld aan de top van het science fiction-genre. Andromeda kan misschien niet tippen aan de kwaliteit van de eerdere drie games, en dat is bijzonder spijtig, maar dat neemt niets weg van het feit dat het tientallen uren aan uitstekende content biedt.

• Speelt heerlijk weg
  • Veel content
  • Technische slordigheden