Lego Worlds

Jarenlang heeft Lego toegekeken hoe Minecraft het sandbox-genre domineerde. Lego domineert deze markt al jaren in het echte leven, maar nu wordt er ook een virtuele poging gedaan.

In Lego Worlds verken je een onbeperkt aantal automatisch gegenereerde werelden, op zoek naar de legendarische gouden 2x2 Lego-blokjes. Met deze blokjes ben je in staat nieuwe items te ontgrendelen en je kapotte ruimteschip te repareren, om daarmee nieuwe en grotere werelden te kunnen bezoeken. In tegenstelling tot wat je zou denken speelt het bouwen van gigantische gebouwen of andere objecten geen grote rol in Lego Worlds. Dat betekent niet dat het totaal afwezig is - integendeel - maar Lego Worlds speelt voornamelijk als een normale adventure-game. Je komt op een wereld terecht met NPC's met standaard quests zoals het verzamelen van een bepaald soort item, en zodoende boekt de speler progressie.

Bijster origineel is het niet. De quests zelf overigens ook niet. Het zijn vooral fetch quests of quests die letterlijk binnen een halve minuut opgelost kunnen worden. Soms zit er wel een bouwquest bij waarin je bijvoorbeeld een huisje moet maken voor een groepje NPC's, maar vaak zijn juist deze quests het meest tijdrovend en is de beloning het simpelweg niet waard. Bovendien is het lang niet altijd even duidelijk wat de NPC nu precies van je wil. Een spel als Minecraft valt niet altijd bij iedereen in de smaak, onder andere omdat de game je erg veel vrijheid biedt en het door het groot aantal opties moeilijk is door de bomen het bos te zien. Lego Worlds neemt plaats aan de andere kant van het spectrum door quests te bieden die eentonig en totaal niet interessant zijn, terwijl de game wel degelijk zoveel te bieden heeft.

Want je moet Lego Worlds niet zien als een adventure-game. Lego Worlds draait om het verkennen van werelden, het verzamelen van items en ja, het draait ook om bouwen. Met al zijn quests en aanwijzingen lijkt de game je bij de hand te willen nemen, maar de beste keuze die de speler kan maken is dat te negeren en je eigen avontuur te creëren. Alleen al in de eerste paar uur van Lego Worlds ben je zoveel verschillende biomes, wezens, objecten en nuttige items tegengekomen dat je al snel tevreden bent met de hoeveelheid content in de game. Maar het blijft zich maar uitbreiden, en dat gaat nog uren door. Na tientallen werelden bezocht te hebben, ga je nog steeds naar een nieuwe wereld waarbij je van tevoren al weet dat je weer nieuwe dingen zal gaan zien. Het lijkt eindeloos, maar als je op een gegeven moment echt alles gezien hebt, ben je al zo lang met de game bezig dat je er moeilijk teleurgesteld over kan zijn.

Van levendige regenwouden naar barre woestijnen vol met cowboys of schorpioenen. Werelden gemaakt van soorten voedsel of prachtige grotsystemen met interessante loot, Lego Worlds doet je regelmatig versteld staan van de content die het biedt, dat kan niet genoeg geprezen worden. De game ziet er daarbij ook prachtig uit, ondanks dat Lego zo statisch is als wat, voelen werelden met hun variëteit en verschillende (mythische) wezens, personages en voertuigen levendig aan. Bovendien kan alles ook in first-person standpunt gespeeld worden, en het moet gezegd worden dat het erg vermakelijk is om in first-person helikopter te vliegen of trollen neer te knallen.

Het feit dat ook écht alles gemaakt is van Lego maakt de game des te indrukwekkender. In overige Lego-games zijn omgevingen wellicht wel in Lego-stijl gemaakt, maar je ziet niet de verschillende kleine blokjes waarvan een gebouw gemaakt is. In Worlds kan ieder individueel blokje ingekleurd, verwijderd of op een andere manier bewerkt worden, erg indrukwekkend. Voor spelers die Lego inmiddels wel ontgroeid zijn is de game ook een feest van herkenning en nostalgie. Het ontgrendelen van dat ene blokje dat altijd je favoriet was als kind, ook al had je geen idee waar het daadwerkelijk voor diende, het levert een moment van euforie op.

Dat is overigens ook één van de valkuilen van Lego Worlds. Voor een game die zoveel content biedt, gaat het ontgrendelen bijzonder langzaam. Het is duidelijk bedoeld om de levensduur zo lang mogelijk te rekken, maar Traveller's Tales had wat dat betreft best wat zelfverzekerder kunnen zijn. Vooral het ontgrendelen van specifieke blokjes, wat je doet door het vangen van een speciaal wezen dat op willekeurige momenten verschijnt, is te traag. Creative Mode, een plaats waar je je creativiteit de volle gang kan laten gaan met alles wat de game te bieden heeft, wordt pas na het verzamelen van 100 gouden blokjes ontgrendeld. De game verwacht dat je de saaie quests gaat grinden voordat je je majestueuze ideeën tot werkelijkheid kan brengen. In plaats van de levensduur te verlengen haal je hierdoor een groot gedeelte van de motivatie bij de speler weg.

Een ander nadeel van de vele items die je verzamelt is dat de menu's alle overzichtelijkheid op den duur verliezen. Het is veel te tijdrovend om dat ene specifieke bloemetje te vinden in een lijst van honderden objecten. Een simpele oplossing zoals een dozijn aan extra categorieën had het navigeren een stuk sneller gemaakt.

Helaas zijn ook framedrops vrij consistent aanwezig, zeker op grotere werelden waar veel van je eigen creaties dicht bij elkaar staan. Lego Worlds verdient wel lof door, net zoals bijna ieder andere Lego-game, volledig speelbaar te zijn in split-screen, wat het een erg vermakelijke game maakt om te spelen samen met minder ervaren gamers. Maar ook dit levert enkele bugs op, zoals 'chunks' van werelden die te laat of helemaal niet laden. Ook wil de game in zeldzame gevallen compleet vastlopen tijdens het genereren van nieuwe werelden.

Lego Worlds had meer kunnen zijn dan dat het is. Met meer variëteit in quests en een Creative Mode die vanaf het begin beschikbaar is, zou de ontwikkelaar al goed op weg zijn geweest. Dat neemt echter niet weg dat wat Lego Worlds presteert wat betreft verkenning en het verblijven in een epische, geloofwaardige Lego-wereld, zeer indrukwekkend is. Technisch gezien had de game absoluut beter uitgevoerd kunnen worden, maar constant met open mond nieuwe dingen ontdekken blijkt zeer verslavend te zijn, waardoor het heel moeilijk is Lego Worlds voor een lange tijd naast je neer te leggen.

Pluspunten
Minpunten
  • De ultieme Lego-sandbox
  • Enorme hoeveelheid content en opties
  • Feest van herkenning
  • Saaie quests
  • Framedrops
  • Veel grinden
Gespeeld op Xbox One. ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en PC. Later verkrijgbaar voor Nintendo Switch.