2Dark

Er zijn gekke dingen aan de hand in Gloomywood. Er worden steeds meer kinderen ontvoerd en eigelijk geeft niemand er een fuck om, behalve weduwnaar Smith. En laat hem dit fenomeen juist hem nou aan het hart gaan, want zijn eigen vrouw is op gruwelijke wijze vermoord en zijn kinderen zijn ontvoerd. Terwijl hij zich de tering in zuipt om zijn verdriet te vergeten, ziet hij ineens een casueel verband tussen de verschillende ontvoeringen en gaat hij op zoek naar de daders van al deze ontvoeringen.

2Dark is een lugubere horrorgame met een nog donkerder achtergrondverhaal. Langzaamaan kom je er achter wat er allemaal met de kinderen gebeurt (is) en wie er achter zit. Frédérick Raynal, de hoofdprogrammeur van deze game, is geen onbekende in het horrorgenre. Frédérick is onder andere verantwoordelijk voor Alone in the Dark (en het vrolijke Toy Commander …) en weet dus wel hoe je een horrorgame op de kaart zet. Hoe verder je komt, hoe dieper je in het occulte terecht komt, hoe hoger je hartslag uiteindelijk wordt en hoe vuiler je onderbroek.

De gameplay is simpel. Het is de bedoeling dat je de kinderen die in verschillende levels verstopt zitten helpt met ontsnappen. Hoe je dit doet, is aan jou, maar het helpt verschrikkelijk als je dit op zo'n manier doet dat je niet gezien wordt. Zo her en der zijn items verstopt die je nodig hebt. Bijvoorbeeld snoepjes om kinderen te lokken, of juist vijanden mee af te leiden. Kranten en/of foto’s die het verhaal vertellen. Of batterijen voor je zaklamp en als deze op zet, kun je vast wel een kaars vinden.

Maar let op, hoewel je licht nodig hebt om in het donker te kunnen zien, zien vijanden jou ook veel eerder. En Mr. Smith is geen actieheld, een paar flinke klappen of kogels en je bent dood. Gelukkig heb je wel een indicator of je zichtbaar bent voor anderen of niet. Dit hoeven niet per se mensen te zijn. Dieren en camera’s kunnen je bijvoorbeeld ook het leven zuur maken. Of de vele vallen die verstopt zitten, zowel zichtbaar als in het donker.

Er is niet gekozen voor een automatische save-game mechanisme, je kunt zelf je eigen savepoints uitzoeken door middel van een sigaretje te roken. Behalve dat dit enige tijd kost, geeft een brandende sigaret ook licht af. Als je nu denkt dat je om de minuut kunt roken en dus kunt saven, dan kom je bedrogen uit. Na een tijdje begint Smith een rokerskuchje te krijgen en al sta je in het donker, als je dan ineens hoest trek je toch vijanden aan. Er lopen genoeg vijanden rond en elke vijand heeft zijn eigen radar. Ben je eenmaal zicht- of hoorbaar en sta je in zijn radar, dan zal deze vijand je blijven zoeken totdat je dood bent.

Zo zitten in de game nog wel meer gimmicks die best goed doordacht zijn. Word je namelijk veel geraakt, dan begin je met bloeden. Op een gegeven moment laat je dan een bloedspoor achter. Her en der vind je kogels en als je dan schiet, en je raakt een kind, dan is het kind op slag dood. De meeste dieren zijn niet loyaal en pakken/vermoorden alles wat voor hun neus komt, of jij dat nou bent, of de vijand, of een kind. Gelukkig hoef je niet alle kinderen te redden, maar leuk is anders.

2Dark is geen game die je even speelt. Elk level zit anders in elkaar en niet iedereen is je vijand. Het is veel puzzelen hoe alles in elkaar speelt en hoe je met je vijanden om kunt gaan. Je hebt weinig kogels en iedereen aanvallen werkt meestal meer tegen je dan mee. Het beste is om de patronen uit je hoofd te leren, een vluchtroute uit stippelen en accepteren dat je vaak dood zult gaan. Want hoewel de donkere delen regelmatig je vriend zijn, zie je de valkuilen niet die verstopt zitten. Die leer je dan even uit je hoofd en dan merk je dat de game een stuk makkelijker wordt. Totdat je natuurlijk het volgende level voor je kiezen krijgt.

Ja, de game is op alle punten frusterend, maar wel op een goede manier. In alle donkere stukken kun je schuilen, maar die kunnen ook je dood betekenen. Elke personage dat je ziet wil je vermoorden, behalve die paar goede. Alle items zijn van belang, behalve die paar die je dood betekenen. Het enige wat mij echt stoorde tijden het spelen was het geluid. Alle kinderen huilen precies op dezelfde manier en als ik ergens een teringhekel aan heb, is het wel kindergejank. En al helemaal een uurtje of 8 achter elkaar.

2Dark is een puzzelgame met een dikke laag horror er bovenop. Een beetje actie, heel veel stealth, een meeslepend verhaal en jankende kinderen die je, als ze heel erg irritant worden, kunt vermoorden. Wat wil je nog meer?

• Lekkere gruwelen
  • Verhaal
  • Kinderen zijn niet onsterfelijk