Blu-ray: Central Intelligence

2016 was een goed jaar voor zowel Dwayne Johnson als Kevin Hart. The Rock had succes met Vaiana en zijn 'eigen' serie Ballers, en Hart was te zien in Ride Along 2 en sprak een stem in voor de succesvolle animatiefilm The Secret Life of Pets. Er was echter nog een succesnummer voor de heren dat was Central Intelligence. Deze comedyfilm bundelt de krachten van twee populaire acteurs, die eigenlijk geen acteurs zijn. The Rock behaalde zijn faam door het WWE-worstelen en Hart timmert vooral nog steeds aan de weg als standup comedian en slaagt daar al een aantal jaar grandioos in. Of die combinatie werkt? Central Intelligence biedt een kans om dat uit te zoeken.

De zwaarlijvige Robbie Weirdicht (spreek uit als Weird-dick, gespeeld door The Rock) werd tijdens zijn jaren op de middelbare aardig getreiterd, terwijl zijn populaire klasgenoot Calvin Joyner (Kevin Hart) het grote talent op het sportveld was. Twintig jaar later heeft Robbie zich getransformeerd in de gespierde CIA-agent Bob Stone, terwijl Calvin zijn belofte nooit heeft ingelost en een doorsnee typgeit is geworden. Bob herinnert zich Calvin als de enige vriend die hij had op de middelbare school en sleept daardoor zijn oude klasgenoot mee in een wereld van schietpartijen, verraad en spionage. Wanneer de brave Calvin zich echter realiseert waar hij in is beland, is er geen weg meer terug.

Hart en Johnson zijn ongetwijfeld een goed team. De klunzenrol die er voor Hart is weggelegd en de de iets minder klunzige machorol is natuurlijk weggelegd voor Johnson. Die balans gaat uitermate goed samen en dat is ook te zien op het scherm. Waarschijnlijk werkte het voor de beide heren ook zo goed dat het naar meer smaakte, want ze zijn binnenkort ook samen te zien in de remake van de cultklassieker Jumanji. In deze film brengen ze vooral een aantal malen een grote lach op het gezicht, zonder daarbij de realiteit volledig uit het oog te verliezen. De show mag dan wel om hen draaien, maar er wordt genoeg ruimte gegeven aan elkaar om de spotlights zich niet op een persoon te laten focussen.

Met 107 minuten is de film voor een comedy misschien wat aan de lange kant, of eigenlijk net precies goed. Door het geestige script van de hand van Ike Barinholtz, David Stassen en Rawson Marshall Thurber en de laatste ook optredend als regisseur loopt alles op rolletjes en zijn de inbegrepen twists er in een misschien iets grote hoeveelheid. De regisseur nam eerder de leiding bij de hilarische film We're The Millers en het zelfde soort verhaalloop en humor is te herkennen in deze titel. Of dat erg is? Eigenlijk niet, want het schopt best wel kont. De extra's op de blu-ray bieden een leuke verdieping. Wat er uit de film is gelaten en wat voor grappen er achter de schermen werden gemaakt, wordt meer dan duidelijk. Central Intelligence is een geslaagde samenloop van een aantal komische omstandigheden.