Shovel Knight: Specter of Torment

Het leven is een wervelstorm, hier Bij Shovel Knight: The Enchantress , Blorbs, Ratsploders, Bliksems tis wat. Dappere held, trekt te velde in Shovel Knight. Oehoe! Iedere keer beleef je um weer in Shovel Knight. Oehoe! Alles wat je droomt gebeurt in Shovel Knight! Soms word je in het nauw gedreven, moet je rennen voor je leven, hou je dan maar stevig vast aan Shovel Knight. Oehoe! Je hoort en ziet van alles in die Shovel Knight. Oehoe! Stort je in een avontuur met Shovel Knight. Oehoe!

Indie developer Yacht Club heeft een grote liefdesverhouding met Nintendo en die wilde natuurlijk maar wat graag zijn games op de nieuwe Switch hebben. Gelijk heeft ie, want Shovel Knight is volgens onze Kensuke een prima hap-slik-weg spelletje. Om het aantrekkelijker te maken om nog een keer de game te kopen (want ondertussen is de game op elk platform wel te koop), kun je een bundel kopen waarin Shovel Knight en Specter Of Torment in zitten. Die laatste is time exclusive voor de Switch, maar zal binnenkort vast ook wel op je wasmachine te spelen zijn.

In Specter Of Torment speel je niet met Mr Shovel Knight himself, maar met bad guy Specter Knight. Het verhaal is redelijk simpel, maar wordt doeltreffend en op een leuke manier verteld. Dit keer vraagt The Enchantress aan Specter om een groepje slechteriken op te trommelen en de enige manier om hen over te halen is om hen te verslaan. Ja, net zoals in Pokemon.

Never change a winning team zeggen de Engelsen zo af en toe als ze winnen. Dat moet Yacht Club ook hebben gedacht. Alle onderdelen die in de vorige game zaten, zitten er nog steeds in. Het savegame systeem, de RPG elementen, de steden waarin je met NPC’s kan praten, daar aan is niets veranderd. Toch voelt alsof je een andere game aan het spelen bent. Dat komt mede doordat Specter geen schepje heeft, maar een zeis en een andere manier heeft van voortbewegen. Hij kan namelijk een forward dash doen en tegen muren opklimmen. Dus waar Shovel Knight meer leunde naar een mix van DuckTales en Ghost and Goblins, lijkt Specter of Torment meer op Strider.

De game speelt daardoor anders dan je gewend bent. De nadruk ligt nu meer op het klimmen en springen. Doordat de forward dash er nu in zit, kun je grotere stukken in de lucht doorbrengen, waardoor de game een grotere nadruk heeft gekregen op het platform gedeelte dan het vechten. Yacht Club bouwt dit langzaam op en wordt later steeds lastiger, net zoals in Super Mario. Om dit te compenseren, heeft de game een meer donkere vibe om zich heen gekregen, en dat ligt niet alleen aan het verhaal. De achtergronden, de muziek, het is allemaal meer gotisch dan de eerdere delen.

De game is prima te spelen met de standaard controllers, maar maakt helaas geen gebruik van de speciale mogelijkheden van de Switch (op de Amiibo na dan). Als je je een beetje boos maakt en niet al te veel zoekt naar de geheimen die de levels met zich meebrengen, dan speel je het binnen een uurtje of vier uit. Hoewel het een prima game is en een waardige opvolger van Shovel Knight, is het geen system seller die je nu moet spelen.

• Meer van hetzelfde
  • Amiibo support
  • Beter goed gejat dan slecht bedacht