I am Setsuna (Nintendo Switch)

Square-Enix wilde ook aanwezig zijn bij de lancering van Nintendo Switch en portte I am Setsuna over, een charmante JRPG die duidelijk inspiratie haalt uit de eeuwige klassieker Chrono Trigger. Van de game wisten we al dat deze prima in elkaar steekt, maar de vraag is altijd of een port wel zijn niveau behoudt.

I am Setsuna Switch

Voor wie nog niet bekend is met de game: I am Setsuna plaatst je in de schoenen van een huurling genaamd Endir. Nadat je in het begin een onschuldig meisje hebt gered, word je benaderd door een mysterieuze man. Deze biedt een nieuwe baan aan: het vermoorden van een ander meisje genaamd Setsuna. Als huurling moet je ook brood op de tafel krijgen, dus uiteraard accepteer je de baan. Eenmaal bij Setsuna aangekomen blijkt dat ze als opoffering dient om de wereld veilig te houden, en dus besluit je haar te beschermen in plaats van te vermoorden.

Hier begint het avontuur van Endir, Setsuna en andere protagonisten die je gedurende de reis tegenkomt. Wat meteen opvalt is hoe sfeervol de wereld is. De speelse artstijl van het winsterse landschap gecombineerd met de piano-muziek is een mooie combinatie. De game moet het hier ook zeker van hebben, want de personages zijn helaas iets meer tweedimensionaal. Weinig diepgaande interactie en weinig gevoel komt er naar boven, terwijl het toch een reis is naar het einde van het leven van Setsuna.

I am Setsuna Switch Overworld

Het combat-systeem zit wel erg goed in elkaar. De makers hebben gekeken naar het systeem van Chrono Trigger en hebben hierop voortgebouwd. Je kunt aanvallen wanneer je actiemeter is gevuld en kunt dan kiezen tussen een normale aanval, speciale aanval (of combinatie met andere personages) en het gebruiken van een item. Doe je een tijd niets, dan wordt er een extra meter gevuld. Met deze meter kun je jouw aanvallen versterken door op het juiste moment de goede input te geven. Het zorgt voor variatie in de gevechten, aangezien je zelf kunt bepalen wat nodig is en wanneer. 

Qua equipment en customization is het geheel weer wat minder. De makers hebben een duidelijk pad bedacht betreffende waar en wanneer je item-upgrades krijgt. Je hoeft zelf amper op zoek naar betere wapens of ringen (meer opties zijn er niet, dus geen helmen, handschoenen en ga maar door) en verbeteringen kun je in elk dorp maken. Het is een simplistische aanpak die eigenlijk een beetje past bij de game: een laagdrempelige JRPG met een erg plezante sfeer. Is daar iets mis mee? Zeker niet, zolang je maar weet waar je aan begint.

I am Setsuna Switch Combo

Dan blijven natuurlijk nog twee vragen over: hoe is de port en hoe speelt de game op Nintendo Switch? De tweede vraag is eenvoudig te beantwoorden. Ik heb de game voornamelijk in Handheld-modus gespeeld en dat was een goede combinatie. Door de iets kleinere schaal van de game voelt het gewoon goed de game in je handen te hebben in plaats van op het grote scherm. Het geheel reageert goed, ziet er strak uit en heeft totaal geen haperingen in de framerate. Wat ons natuurlijk bij de eerste vraag brengt: hoe is de port? In vergelijking met de PlayStation 4 is er één grote concessie gedaan: de game draait op 30 FPS in plaats van 60 FPS. Dit zorgt er wel voor dat de game op grafisch vlak weinig tot niets inlevert en dus gewoon vergeleken kan worden met de PlayStation 4-versie. Neem dat samen met de framerate die nooit zakt en je merkt vrij weinig van de lagere framerate. Het is dus simpelweg een prima port die lekker wegspeelt.

Ben je dus zoek naar een charmante, ietwat simpele JRPG voor je Nintendo Switch, dan is I am Setsuna wellicht de game voor jou. Het geheel levert niet de diepgang die je van andere games gewend bent, maar wat het doet wordt ook prima uitgevoerd. Een moderne game die terug doet denken aan het gouden 16-bit tijdperk.