Horizon Zero Dawn

3. Handelaren, Collectables, Kritiek en Conclusie

Handelaren en gokken
Je kunt overal handelaren tegenkomen. Ze bieden allemaal dezelfde prijzen voor je spullen, maar verkopen niet allemaal hetzelfde. Je kan wel bij iedere handelaar de spullen terugkopen die je aan een ander hebt verkocht. Ze verkopen allemaal in ieder geval wapens, kleding, ammunitie en schatkistjes (treasure boxes). Alles valt in een categorie, die wordt aangegeven door een kleur. Je weet dus meteen of iets beter of slechter is door de categorie waar dit in zit. Een treasure box heeft een willekeurige inhoud. Dit betekent dat als je in een doos hebt gekeken zonder uit te pakken en je gaat dood, dat de doos een andere inhoud heeft. Om hiervoor tactisch dood te gaan kan dus wel, maar doorspelen geeft je altijd meer plezier. Iedere handelaar die je ontmoet heeft ook een gratis doosje voor klanten die voor het eerst langskomen, dus het loont altijd de moeite om een handelaar aan te spreken. Handelaren hebben ook echte gokkansen, zoals de shard gambler box van 10 shards. De inhoud is een gok en ik had achter elkaar een doos met één, zeven, vijftien en tien shards. Mocht je meer geluk hebben dan ik, dan kun je ook gaan voor een modificatie doos van 100 shards. Hier zit een willekeurig wapen of modificatie in. Ik scoorde een ‘12% damage coil’ en geloof me, dat was het geld niet waard. Er is ook een speciale modificatie doos van 1350 shards, maar die heb ik lekker laten liggen. Met mijn geluk is dat een dure grap. Met het doen van quests kan je ook een opmerkelijke beloningsdoos (remarkable reward box) verdienen. Deze zijn altijd gevuld met leuke zaken. De betere handelaren verkopen ook kaarten om collectables te kunnen vinden.

Collectables
Er is zoveel lore te vinden in de wereld. De meeste zaken ontdek je met je Focus. Er zijn stukjes tekst, audio, beeld of het zijn holografische projecties. Alles kun je terugvinden in je notebook. Hierdoor krijg je mooie kijkjes in het leven voordat de beschaving ten onder ging. Stukjes krant, reality shows, afscheidsbrieven, liefdesverklaringen, het draagt allemaal bij tot een sfeerimpressie van die laatste dagen. Dat liet mij ook nadenken over de sfeerimpressie die wij nu afgeven, maar we spelen games om ons af te leiden van de dagelijkse beslommeringen. Omdat Horizon Zero Dawn zich zo ver in de toekomst afspeelt, weten de mensen allang niet meer waar de oude objecten ooit nuttig voor waren. Zo worden sleutels aangemerkt als antiek klokkenspel en een kurketrekker als een antieke tandenstoker. De kaarten voor collectables zoals metalen bloemen, vantage (delen van een dagboek verstopt op bijzondere plekken), banuk-beeldjes (geofferde paardenpoppetjes) en ancient vessels (koffiemokken) geven slechts het gebied aan waar je het object ongeveer kan vinden. Dit kan ook boven- of ondergronds zijn.

Trainen
Er zijn trainingsplekken genaamd ‘Hunting Grounds’ waar je opdrachten kunt doen. Er zijn veel verschillende soorten opdrachten zoals het afschieten van specifieke beesten met een bepaalde ammunitie, het doden van robots door stapels hout op ze te laten vallen, racen, robots bevriezen en dan pas doden tot het gebruik maken van specifieke vallen. Hoe sneller je het doet, des te groter de beloning. Je kan halve, hele en brandende zonnen verdienen. Hiermee krijg je toegang tot een elitair clubje. Natuurlijk krijg je ook xp en leuke dozen cadeau. Als je enthousiast bent en de opdrachten en trainingen goed afrondt, dan krijg je speciale wapens voor de moeite en de eer. Dit zorgt wederom voor meer afwisseling, want veel van deze acties komen in het spel niet voor.

Bandieten
Waar anarchie heerst, zijn bandieten. Er is een vriendelijke psychopaat die je quests geeft om de bandietenkampen uit te moorden. Hij helpt zelf ook mee en betaalt goed, ook al zijn zijn motieven enigszins twijfelachtig. Deze missies zijn ideaal om weer andere strategieën uit te proberen, want mensen reageren anders dan robots. Ook scheelt het veel dat er iemand meevecht. De AI is behoorlijk goed en ik heb het nog geen een keer meegemaakt dat mijn kameraad in de weg liep.

Kritiek
We zijn eindelijk aangekomen bij het muggenziften. Ik heb mijzelf gedwongen om extreem kritisch naar de game te kijken en dit kwam hierbij naar voren. Het zijn details, ik weet het, maar voor een volledige en eerlijke blik moeten we nu eenmaal alles in ogenschouw nemen. Dit gedeelte was iets langer, maar Guerrilla Games heeft reeds bugs gepatcht. De overige puntjes worden waarschijnlijk ook erg snel weggepoetst.

• De lipsynchronisatie in de gesprekken is niet altijd even synchroon.
  • In veel quests moet je iets zoeken en dan is het nodig met objecten te interacteren. Soms gaat dat erg stroef en krijg je de prompt maar niet in beeld.

Hier volgt het ware azijnpissen: de puntjes die je bij een andere game niet eens vermeld, maar hier toch even erbij worden gezet.

• De bekende problemen met spellen in derdepersoonsgezichtsveld, waarbij de camera af en toe achter een object zit. Dit wordt tot een minimum beperkt, maar het is per definitie onmogelijk om het helemaal te voorkomen. Zodra dit gebeurt dan merkt de game het en zet de camera op een andere plek. Deze nieuwe plek kan uiteraard ook het zicht belemmeren en de camera verschiet wederom. Als je tegen een rotswand aan bent gedwongen door een kudde robots, dan kan het even duren voordat het beeld weer goed is. Het feit dat je als een malle om je heen aan het meppen, rollen en springen bent helpt jou natuurlijk ook niet mee.
  • Je kunt in HZD gebruik maken van een automatische routebepaling die voor jou de beste weg zoekt naar je doel. Dit werkt even goed als je TomTom: vaak handig, maar het volgt de natuurlijk de officiële weg en dat kan een omweg zijn naar je doel. Ik bepaal doorgaans mijn eigen (sluip)route met behulp van de kaart.
  • Er is weinig echte muziek in de game. Het zit voornamelijk in de menu’s en bestaat grotendeels uit soundscapes.
  • Er zijn hele verschillende soorten gebieden, zoals sneeuw, toendra en woestijn. Overal is wel dezelfde flora en fauna te vinden, alleen komt het meer of minder vaak voor.
  • Bij het craften voor meer draagcapaciteit van je tassen kun je niet meteen zien welke je kan upgraden, omdat je nu eindelijk de juiste spullen hebt. (Je kan hier een ‘job’ voor aanmaken, zodat het in je scherm verschijnt, maar ik wilde het toch even melden.)

Gebiedsexpansie?
Als je de uiteinden van de kaart opzoekt, dan krijg je een melding dat je het speelgebied aan het verlaten bent. Er zijn wel in een verre uithoek aan het einde van de kaart lichten en machines te zien. Daar krijg de boodschap dat je het gebied niet in kan. Mogelijkerwijs duidt dat op DLC die het spel nog een stuk groter maakt.

HZD - hoop op DLC

Net zoals The Witcher 3: Wild Hunt de lat hoog heeft gezet voor action RPG’s, doet Horizon Zero Dawn nu hetzelfde voor alle actiegames. De verbeteringen voor de user interface in consoles die Guerrilla Games heeft bedacht dienen overal gemeengoed te worden. Ook op de pc gebruiken mensen een controller en een goede interactie betekent nu eenmaal meer gameplezier. Wat constant terugkomt is de aandacht die is besteed aan de afwerking. Deze game kon absoluut al maanden eerder worden uitgebracht, maar in de kleine finesses zie je de zorg die hieraan is besteed. Horizon Zero Dawn is niet perfect, zoals je kunt lezen bij Kritiek, maar het komt wel heel dicht in de buurt van perfectie. Of je nu van verhaal houdt, van actie, van sluipen of gewoon rondbanjeren, je zit hier altijd mee goed. Sommige games steken nu eenmaal met kop en schouders boven het maaiveld uit, zodat al het andere een beetje middelmatig aandoet. De FOK!games beoordelingsrichtlijnen zijn erg duidelijk: als een game bijna perfect is, dan verdient deze een 10. Ik wilde een 9,5 geven vanwege een aantal bugs, maar nu Guerrilla Games ook die heeft verwijderd kan ik niet anders dan de maximale score toekennen. Horizon Zero Dawn komt exclusief voor PlayStation 4 op 1 maart uit .

• Prachtige grote wereld
  • Steengoed verhaal met goeie acteurs
  • Goede user interactie