Blu-ray: Jason Bourne

In 2002 maakte de wereld  kennis met Jason Bourne op het grote doek. Sindsdien is er een hoop veranderd wat betreft het personage en wat betreft de wereld rondom het personage. In Jason Bourne is het aan Paul Greengrass om de magie van de Bourne-films weer terug te vinden, die het sinds The Bourne Legacy hopeloos kwijt is.

Jason Bourne duikt geheel onverwacht weer op tijdens een protest in het Griekse Athene. Iets waar de Amerikaanse veiligheidsdiensten geen rekening mee hadden gehouden en al helemaal niet met het feit dat Bourne op het punt staat zijn echte verleden boven water te krijgen. Er wordt dan ook een immens circus van stal gehaald. Bourne moet en zal gestopt worden, koste wat het kost.

De gehele film heen wordt een spanningsboog opgebouwd die het niet weet waar te maken. Het script van Paul Greengrass weet het vernuft van de eerste twee Bourne-films totaal niet te raken en er is dan ook geen moment in de film te herkennen waarop het echt natuurlijk spannend wordt. De vergadering over deze film moet heel simpel geweest zijn; er moest heel snel een nieuwe Bourne-film komen, en Matt Damon moest erin spelen. Dat lijken eigenlijk de enige twee dingen te zijn waarmee de makers zich hebben bezig gehouden. Er is voor de rest niet gelet op het feit dat er een flink aantal veelbelovende acteurs en actrices (lees: Alicia Vikander) worden opgescheept met een rol die ze totaal niet ligt en waarmee ze op geen enkel moment affiniteit lijken te hebben.

Wat wel benoemenswaardig is, is de score van de hand van John Powell. Als er nog iets enigszins probeert om de magie te herpakken, is het de soundtrack van deze film wel, want de acteurs krijgen daartoe niet de kans. De gemiste kansen volgen zich daarmee dan ook in rap tempo op in deze trage film met een pijnlijke van 123 minuten. Het voelt als een eeuwigheid. Een ander noemenswaardig punt is dat de actiescènes weer knap in elkaar zitten. Vooral de scène waarin Bourne op een techbeurs moet ontsnappen aan de slechteriken is indrukwekkend opgezet en gefilmd.

Jason Bourne is een verwarrende film met wat punten die de pijn verzachten. Wat aan het einde overblijft is een titel die zo vergeetachtig is als wat, maar toch voor een leuke zondagmiddag kan zorgen. Het is alleen jammer dat de voorgangers (vooral de eerste twee films) zoveel meer deden dan dat en er dus meer verwacht mag worden van een film die de titel draagt van het personage waar zoveel mensen door geïntrigeerd waren in 2002.