Blu-ray: The Legend of Tarzan

Tarzan is zo'n figuur die telkens weer opnieuw wordt uitgevonden. Een van de laatste pogingen werd gedaan door Disney, en dat was er een met een succes bij de eindstreep. Maar dat was animatie, het wordt nu geprobeerd door in de live-action modus te gaan, onder leiding van David Yates, die eerder de Harry Potter-films regisseerde. Zal dit dan ook een succesnummer worden of weet het net die laatste liaan niet vast te grijpen? FOK! zocht het uit.

De slingerdagen van Tarzan zijn voorbij. Het is nu aan de keurige John Clayton om het leven te leiden van een heer in Engeland. Wanneer er zich echter vreemde activiteiten voordoen in het geboortegebied van de aapmens is het taak aan hem om met Jayne op onderzoek uit te gaan. En dat brengt dan toch echt weer de oude Tarzan naar boven.

De ingebouwde geschiedenisles die in de film te herkennen is, is er op een originele manier ingebracht. De kolonieën van Leopold en de conflicten in de desbetreffende gebieden geven dan ook de motivatie voor het personage dat het meeste opvalt in de hele film, die van Christoph Waltz. De Oscar-winnende acteur die inmiddels zijn carrière ervan heeft gemaakt om slechteriken te spelen doet dat dit keer weer met verve tot aan het slot van de film. Een laffe twist in het script degradeert dit personage tot een zwakke herinnering. Dit is iets waar het hele script aan leidt; de bedoelingen zijn ambitieus en net als die ambitie wordt ingezet om het verhaal een ogenschijnlijke extra boost te geven, blijft dat achter. Aan het einde blijft de kijker dan ook achter zonder een stilling van het hongergevoel naar avontuur en dat is toch eigenlijk wel een vereiste als een personage als Tarzan de kijker moet meenemen op zijn avontuur.

Dat personage, gespeeld door Alexander Skargard, heeft ook weer een originele aanvulling mogen krijgen wat betreft de reputatie van Tarzan in film. De aanvulling die wordt gedaan in de vorm van de prachtige Margot Robbie als Jane brengt het avontuurlijke karakter weer terug in de film. Iemand die daar ook aan meehelpt is Samuel L. Jackson als de twijfelachtig humoristische George Washington Williams. Dit personage is duidelijk in het script geschreven om het verhaal niet constant 100% op de serieuze modus te laten draaien, maar een aantal keer komen de grappen van Jackson niet aan. Dit zorgt voor soms pijnlijke situaties, ook omdat de grappen over huidskleur en dergelijke gewoon niet passen in de loop van het verhaal.

The Legend of Tarzan is een geslaagde poging met hier en daar wat haken en ogen. Zo is het verhaalverloop niet altijd even duidelijk te noemen en komt de humoristische toon niet altijd even goed over. Wel is de cast, met als hoogtepunt Christoph Waltz, dik in orde en kan de kijker zijn lol op met de prachtige shots en levensechte CGI. Een heerlijk verhaal om op zo'n gure avond je eens lekker in te verliezen, en zeg nou zelf: dat is toch ook wel eens heel fijn?