Killing Floor 2

Killing Floor 2 is een gore-fest van de bovenste plank. In een team van maximaal zes spelers neem je het op tegen waves van weerzinwekkende schepsels die je met een enorm arsenaal wapens op verschillende manieren uit elkaar kan laten spatten. Qua diepgang hoef je niet veel te verwachten, maar als je simpel en chaotisch vermaak zoekt zit je bij Killing Floor 2 goed.

De originele Killing Floor was een pc-exclusieve game en was aanvankelijk alleen een total conversion mod voor Unreal Tournament 2004, maar vanwege het succes van de mod werd er in 2009 een retail-versie uitgebracht. Ontwikkelaar Tripwire Interactive, die veel gamers zullen kennen van de Red Orchestra-games, besloot om de sequel uit te brengen voor zowel pc als PlayStation 4. Net zoals het eerste deel zal Killing Floor 2 ook nog een Linux- en OSX-versie krijgen, al is nog niet bekend wanneer die versies uitgebracht worden.

Killing Floor 2 blinkt uit in de hoeveelheid en het detailniveau van gibs die het spel rijk is, wat met behulp van de zwaar gemodificeerde Unreal Engine 3 voortreffelijk uit de verf komt. De game kan zich in dat opzicht meten met toppers in het shooter-genre zoals de meest recente DOOM-iteratie. Ook qua de shooter-mechanics is het dik in orde en de besturing met de DualShock is haarfijn. Wat in de beweging alleen soms tegenwerkt is hoe stijf je personage is, die moeite heeft om over hekjes van een halve meter hoog te springen. Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je klemgezet wordt door hordes vijanden tegen een reling waar je niet overheen kunt, al leer je vrij snel welke obstakels je wel en niet over kunt. Toch was een soort vault-mechanisme wel fijn geweest.

Het concept van Killing Floor 2 is simpel: alleen of met met maximaal vijf andere teamgenoten neem je het op tegen waves van vijanden, genaamd Zeds. Spelers kiezen een class met een bijbehorende loadout, zoals de Commando die begint met een assault rifle, een 9mm pistool, een combat knife en HE-granaten. Tijdens een ronde verdien je XP en geld door het vermoorden van vijanden, en dit geld kan je uitgeven aan nieuwe wapens en gear aan het einde van iedere wave. De waves nemen toe aan intensiteit naarmate je vordert en in hogere waves sta je tegenover sterkere Zeds en grotere aantallen. Zeds variëren van langzame zombieachtigen die door de levels slenteren, tot grote misbaksels met kettingzagen of rakettenwerpers. Qua omvang en manier van bewegen lopen de vijanden behoorlijk uiteen, al is het totale aanbod van Zeds wat summier. Dit geldt helemaal voor het aantal bosses dat de game rijk is, wat met slechts twee stuks nogal een teleurstelling is.

Het levelsysteem in deze game werkt anders dan in de meeste MP-shooters. Levelen gebeurt op basis van van de verschillende classes (Perks) en ondanks dat er aan het begin van een ronde een class gekozen moet worden, staat het de speler vrij om tussen de waves door wapens te kopen uit andere classes en bij effectief gebruik vervolgens ook XP voor die class te vergaren. Tripwire noemt dit geen classes maar Perks, wat ook een betere benaming is omdat je in feite niet echt te maken hebt met een volwaardige klasse, je kunt immers tijdens het spelen switchen van stijl. Je zou het kunnen vergelijken met Skyrim: toepassen van een Perk(-wapen) levert XP voor alleen die Perk op. Een praktijkvoorbeeld: Je begint als een level 5 Sharpshooter maar je Berserker en Demolitionist Perks zijn nog een paar XP verwijderd van levelen. Tijdens de game koop je naast je Winchester Rifle (Sharpshooter-wapen) een Grenade Pistol (Demolitionist-wapen) en een Zweihander (Berserker-wapen). Door met de twee laatstgenoemde wapens een aantal kills te maken, level je de bijbehorende Perks. Daar moet nog bij vermeld worden dat iedere Perk zogenaamde 'XP Objectives' heeft. Dit zijn specifieke XP-bonussen die je ontvangt voor een Perk. Deze spreken veelal voor zich en komen in de meeste gevallen neer op "Dealing Perk weapon damage", al zijn er uitzonderingen zoals de Field Medic, die bonus-XP ontvangt voor het healen van teamgenoten, en de Sharpshooter krijgt extra XP voor headshots uitgevoerd met Sharpshooter-wapens.

PlayStation 4 Pro
Killing Floor 2 is ontwikkeld met de voorlaatste versie van Epics Unreal Engine, maar kan zich prima meten met hedendaagse graphics-standaarden. Dat gegeven wordt versterkt door de extra's waar de game van voorzien wordt op de PlayStation 4 Pro. Als je over een 4K-televisie beschikt, wordt de game in een veel hogere resolutie afgespeeld (1800p in plaats van 1080p), welke vervolgens wordt ge-upscaled naar 4K (2160p). Dit zorgt voor veel meer detail in de omgevingstextures, de wapens en de character models. Behalve een mooier plaatje is dit functioneel ook daadwerkelijk voordelig voor de speler. Zeds die wat verder weg staan bestaan uit een stuk meer pixels, wat het makkelijker maakt om headshots te maken of op specifieke ledermaten te mikken.

Tripwire Interactive heeft niet alleen gedacht aan resolutie. De game profiteert op de PS4 Pro nog van talloze andere zaken, zoals gedetailleerde schaduwen, belichting, gebladerte en, uiteraard, bloed en ledermaten. De liters bloed die vergoten worden blijven gedurende de hele match keurig liggen op de plek waar ze de lichamen van Zeds hebben verlaten. Deze verbeteringen zijn ook zichtbaar op gewone Full HD-tv's; sowieso geldt dat wanneer je over een PS4 Pro beschikt maar geen 4K-televisie hebt, de game er nog steeds stukken beter uitziet en een hogere/stabielere framerate laat zien. Omdat de PS4 Pro bij gebruik op een 1080p-televisie behoorlijk wat paardenkracht overhoudt, wordt super sampling toegepast waardoor er veel betere anti-aliasing mogelijk is. Dit komt in begrijpelijke termen neer op 'minder kartelrandjes' in het uiterlijk van Killing Floor 2, waardoor het spel er een stuk vloeiender uitziet.

Behalve de standaard co-op survival gamemodus is er ook een PVP-modus aanwezig in Killing Floor 2. Deze modus heet Versus Survival en werd al in de Early Access-periode van de game geïntroduceerd onder de noemer 'Revenge of the Zeds'. In Versus Survival kruip je in de huid van een van de misbaksels die je normaliter aan flarden schiet, waarbij je beschikking krijgt over de unieke vaardigheden die horen bij de betreffende Zed. Je begint als kanonnenvoer, maar naarmate de waves vorderen kun je steeds sterkere Zeds kiezen om de strijd tegen de survivors aan te gaan. Het is vergelijkbaar met Gears of Wars Beast Mode (die helaas niet aanwezig was in het meeste recente deel van die game) en biedt een zeer welkome afwisseling van het standaard co-op-riedeltje. Het geeft de game een langere levensduur.

Het leveling-systeem van Killing Floor 2 is behoorlijk verslavend, vooral dankzij de zogenaamde Perk Talents. Dit zijn unieke extra's die per tweetal worden geunlockt bij iedere 5 levels. Dit zijn zeer krachtige upgrades die vooral op hogere moeilijkheidsgraden een must zijn. Zo krijgt de Gunslinger-perk bij level 5 de keuze uit óf het negeren van de movement-penalty bij iron sights en een minder beweeglijke crosshair, óf het negeren van de terugslag-penalty bij hip-fire, een bonus in bewegingssnelheid en 50% snellere wapen-switch. Het zijn dus vaak meerdere bonussen in één Talent. Zie hieronder een voorbeeld van de Perk Talent-tree van de Gunslinger-perk.

Basic stats
  • Perk Weapon Damage: Perk weapon damage increased by 1% per level
  • Bullet Resistance: Resistance to projectile based damage increased by 5%+1% per level
  • Movement Speed: Movement speed increased by 1% per level
  • Recoil: 1% per level less recoil on perk weapons
  • Zed Reload: Increase reload speed in Zed time by 3% per level
Level 5 - Technique
  • Steady - Ignore movement speed penalty for iron sights and drastically reduce weapon bob with perk weapons.
  • Quick Draw - Ignore recoil penalty for shooting from the hip, increase movement speed 5%, and switch perk weapons 50% faster.
Level 10 - Skill
  • Rack 'em Up- Consecutive headshots with perk weapons increases damage 10%, to a maximum of 50%.
  • Bone Breaker - Increase damage with perk weapons 20% and inflict 30% more damage to arms and legs.
Level 15 - Advanced Techniques
  • Speedloader - Increase reload speed with perk weapons.
  • Line 'em Up - Suffer no damage reduction from shooting through Zeds to hit other Zeds with perk weapons.
Level 20 - Critical hits
  • Skullcracker - Headshots with perk weapons slow Zeds 30%.
  • Knock 'em Down - Shooting sprinting Zeds in the legs massively increases knockdown power. Shooting Zeds in the chest with perk weapons massively increases stumble power.
Level 25 - Master Techniques
  • ZED TIME: Fanfire - During Zed time, your perk weapons will shoot 3x faster and reload in real-time.
  • ZED TIME: Uber Ammo - During Zed time, your perk weapons can’t run out of ammo.


Een belangrijke eigenschap van Killing Floor 2 is de manier waarop gameplay verandert op hogere moeilijkheidsgraden en in hoeverre deze samenwerking van het team vereist. In de lobby kan worden gekozen voor Normal, Hard, Suicidal en Hell on Earth, met een bijbehorende perk-levelsuggestie. Normal is vermakelijk voor levels 0 tot 5, en vereisen nauwelijks samenwerking van het team. Op Hard wordt dit al iets uitdagender met meer Zeds die over meer health beschikken. Op Suicidal wordt samenwerking zeer belangrijk, omdat je ook minder geld krijgt voor je kills en meer kogels nodig zal hebben. Die samenwerking moet dan plaatsvinden op het gebied van strategische posities, maar ook op gebied van teammates healen en het delen van geld. Als jij de meeste kills hebt gehaald in een wave, heb je waarschijnlijk het meeste geld en is het aan te raden om geld wat je over hebt aan je teammates te geven zodat ook zij in de volgende ronde met een sterkere uitrusting hun mannetje kunnen staan. Ook bossfights kunnen niet langer 'guns blazing' aangepakt worden, maar vergen samenwerking en coördinatie van het team.

Interessanter misschien wel is de manier waarop vijanden veranderen op moeilijkere settings. Op Suicidal en Hell on Earth krijgen vijanden naast meer health, snellere bewegingssnelheid en meer damage ook nieuwe aanvallen tot hun beschikking. Dit biedt een toffe extra dimensie aan spelen op hoger niveau, omdat je je tactiek vaak moet herzien door het veranderde gedrag van vijanden. Dit geldt zoals gezegd vooral voor de bosses, die over een gigantische hoeveelheid health beschikken. Zo heeft de game los van het standaard shooter-vermaak nog wel meer unieke features aan boord, zoals Zed Time. Dit is een bullet time-periode van drie seconden die wordt getriggered als er "toffe dingen gebeuren" (citaat Tripwire). Dat kan gaan om een mooie killstreak, een aantal headshots of andere moorddadige gebeurtenissen die een bepaald percentage kans bieden op deze Zed Time. De slow-motion van Zed Time stelt de spelers in staat om zorgvuldig een aantal headshots uit te delen. Bovendien profiteren sommige Perk Talents ook nog van zaken die effectief zijn tijdens Zed Time, zoals oneindig ammo of hogere vuursnelheid.

Conclusie
Killing Floor 2 vereist een beetje inkomen, maar zodra je de smaak te pakken hebt en je de mechanieken doorkrijgt kun je gigantisch veel plezier beleven met de game. Het is een pure co-op shooter die uitblinkt in de mate van gibs en de goed uitgewerkte hitboxes, en kan gezien worden als een soort kruisbestuiving tussen Left 4 Dead en Doom. Wat jammer is is dat het aantal vijanden en dan met name de bosses wat tegenvalt. Ook is de beweging van je personage soms wat klungelig, hoewel de besturing en het mikken an sich wel degelijk haarfijn werken. Kortom een ijzersterke shooter met wat ruwe randjes voor snel en simpel vermaak, die extra goed tot zijn recht komt op de PS4 Pro.

Pluspunten
Minpunten
  • Fantastische gib/dismemberment
  • Verslavend levelsysteem
  • Enorm arsenaal toffe wapens
  • Versus Survival
  • Weinig Zeds, vooral bosses
  • Soms wat clunky beweging
  • Weinig gamemodi
Gespeeld op PlayStation 4 Pro. Ook beschikbaar voor PC Windows, en binnenkort Linux en OS X.