Super Mario Maker voor Nintendo 3DS

Vorig jaar lanceerde Super Mario Maker voor het weinig succesvolle Nintendo Wii U. Het is dan ook niet verrassend dat de game is geport naar een apparaat dat wel goed is verkocht, namelijk Nintendo 3DS.

Super Mario Maker 3DS Builder

Super Mario Maker is een eenvoudige game met twee aspecten: levels maken en levels spelen. Beide aspecten zijn door Nintendo op een erg hoog niveau uitgevoerd. Iedereen die een Mario-game heeft gespeeld weet dat de gameplay retestrak is, zo ook hier. Precisie sprongen, een hoog tempo, slim geplaatste obstakels en ga maar door. Alles wat Mario tot een Mario-game maakt, is aanwezig. Tenminste, wanneer je goede en slim uitgedachte levels tegenkomt.

Dat brengt ons bij het andere aspect: levels maken. De builder zelf werkt enorm simpel en is erg intuïtief. Het slepen en plaatsen van elementen op een grid aan vlakjes werkt gewoon en iedereen kan het. Uiteraard maken sommigen het een missie om de levels zo moeilijk mogelijk te maken, anderen willen weer levels namaken en weer anderen doen maar gewoon wat. Je hoeft dan ook geen meesterbrein te zijn om een level in één van de vier stijlen te maken (Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U). De elementen om mee te bouwen moet je wel eerst vrijspelen. Dit gebeurt niet meer op tijdsbasis (zoals op Wii U), maar door het uitspelen van honderd levels gemaakt door Nintendo.

Super Mario Maker 3DS Builder 2

Deze levels zijn vermakelijk om te doorspelen en voor de echte fanatiekeling zijn er ook uitdagingen in het leven geroepen. Denk aan het niet loslaten van de rechter vierpuntstoets (waardoor je dus constant moet blijven lopen) of het halen van het einde van een level met een bepaald item in je handen. De levels zijn gevarieerd, uitdagend en laten op een heel basaal niveau zien wat je allemaal kunt doen met het maken van levels. Elke wereld bestaat uit vier levels, waarna je weer een paar elementen vrijspeelt om zelf te gebruiken.

Verder is er eigenlijk niet heel veel veranderd in Super Mario Maker voor Nintendo 3DS. Het maken werkt hetzelfde en het spelen werkt hetzelfde. Helaas is er één punt waar Nintendo mij (en ongetwijfeld velen anderen) mee heeft verbaasd: bijna alle onlinefuncties zijn uit de game gesloopt. Ja, het is nog mogelijk om de Course World te bezoeken en de 100-Mario Challenge te doen. Het is echter NIET mogelijk om gemaakte levels te uploaden of om naar specifieke levels of makers te zoeken. De 100-Mario Challenge (waarin je een aantal levels moet voltooien met honderd levens) maakt dan ook gebruik van Wii U-levels, dus niet van levels die gemaakt zijn op Nintendo 3DS. Ook de Course World toont enkel de meest populaire levels en laat je niet zelf op zoek gaan naar levels.

Super Mario Maker 3DS Gameplay

Waarom Nintendo dit heeft gedaan: geen idee. De enige mogelijkheid om levels te delen is via StreetPass, wat natuurlijk een weinig positieve ontwikkeling is. Had Nintendo het mogelijk gemaakt om jouw levels via 3DS naar Wii U te sturen om ze via daar te delen, dan was dat nog iets geweest, maar ook hier is niet voor gekozen. Het hele idee van 'create, play and share' gaat dus eigenlijk amper nog op voor de Nintendo 3DS-versie.

Verder zijn er nog een paar punten waaruit blijkt dat het een niet erg geïnspireerde port is. Zo is amiibo-support eruit gesloopt (wederom: waarom?), waardoor je niet kunt spelen met de amiibo-mushroom. Geen gameplay als Link, Donkey Kong, Zelda en ga zo maar door dus. Ook is het jammer dat is gekozen om de New Super Mario Bros U.-engine te gebruiken, in plaats van de New Super Mario Bros. 2-engine. Het is duidelijk zichtbaar dat deze engine er een stuk minder mooi uitziet in de port, terwijl er gewoon een engine was die is gebaseerd op de hardware van Nintendo 3DS. Laadtijden zijn wat langer, menu's iets minder overzichtelijk. De game is weinig geoptimaliseerd voor de console, al werkt het op zich allemaal wel.

Uiteindelijk is Super Mario Maker voor Nintendo 3DS een beetje een vreemde eend. Ja, de builder werkt nog altijd perfect. Ja, de gameplay is zoals je die gewend bent. Ja, er zijn miljoenen levels te spelen via Course World en de 100-Mario Challenge. En toch blijft er het zeurende gevoel dat je online zelf niets kunt delen of zoeken, dat de amiibo-support weg is en dat het er iets minder goed uitziet in het algemeen. Het niet kunnen delen van jouw eigengemaakte levels en het zoeken naar de beste levels is echt een groot gemis. Ga dus vooral voor jezelf na of dit een té groot gemis is of niet.

• Bouwen van levels werkt goed
  • Gameplay die je gewend bent
  • Nintendo-levels zijn vermakelijk