Shadow Warrior 2

In een vorig bericht maakte ik reeds de vergelijking tussen Shadow Warrior 2 en The Witcher 3: Wild Hunt. Laatstgenoemde game is in korte tijd iconisch geworden en de nieuwe maatstaf om een goeie RPG aan af te meten. Shadow Warrior 2 heeft de potentie eenzelfde status te krijgen. Dat is namelijk meer dan terecht.

Overeenkomsten met Witcher 3
The Witcher 3: Wild Hunt wordt gemaakt door een onafhankelijke Poolse ontwikkelaar (CD Projekt RED), Shadow Warrior 2 ook (Flying Wild Hog). Beide gameconcepten zijn niet door de studio zelf verzonnen. Beide games zijn erg verzorgd afgeleverd, zowel in de menustructuur als in de gameplay. Beide games gaan verder dan de verwachtingen die de doorsnee gamer heeft bij hun genre. Beide games zijn grafisch om door een ringetje te halen. Beide games hebben volledige controllersupport, waarbij je op ieder moment een toetsenbord erbij kunt pakken. Beide games zijn makkelijk op te pakken door iedereen die niets met het genre heeft en van hen prompt toegewijde fans te maken.

Het verhaal
Lo Wang, de cynische huurling, is ingehuurd door Mamushi Heika, een vriendelijke dame van de Yakuza (Japanse maffia), om een object te halen uit een gebouw. Natuurlijk is het gewoon inbreken en jatten in een groot complex met tegenstand van monsters en freaks. Deze eerste opdracht dient als een tutorial om de besturing door te krijgen. Bij terugkomst wordt het verhaal al snel complexer, waar ik jullie niet mee zal vermoeien. Het komt erop neer dat Wang de ziel van iemand anders (Kamiko) in zich krijgt, waardoor hij kan teleporteren naar verschillende gebieden. Dit houdt de snelheid vast in Shadow Warrior 2, voor zover dat nodig was.
Wang doet allerlei klusjes voor de Yakuza, maar kan ook opdrachten oppakken van andere NPC’s. Te allen tijde kun je ervoor kiezen om gewoon rond te dwalen in de wereld. Het is niet zozeer een echte open wereld, want het zijn grote gebieden waar je vrij in kunt bewegen, maar die niet op elkaar aansluiten.

Shadow Warrior 2 - Fortune Cookie

De gameplay
Shadow Warrior 2 is een FPS met zwaarden en magie. Hoe je jouw tegenstander afmaakt is dus niet afhankelijk van je beroep of klasse. Shadow Warrior 2 is een lootgame met craftingmogelijkheden. Je kunt je wapens pimpen en tweaken naar hartelust. Ten slotte zijn er RPG-aspecten in de game waarmee je Wang en de gameplay kunt verbeteren. Er valt erg veel loot, waar je doorgaans wel iets aan hebt. Je kunt troep aanmerken als ‘junk’ en en masse verkopen bij wapenwinkels. Handig.

Je kiest de missie die je wilt spelen en teleporteert erheen. Vervolgens slacht je een hoop mensen, monsters, robots en gemuteerde schepsels af. Wang kan springen, tweemaal springen en een korte sprint doen. Met de combinatie spring, sprint, spring kun je snel een heleboel meters maken. Handig om over een ravijn heen te springen of om weg te komen van een groep blaaskaken. Er is geen coversysteem, want dat past niet in de stijl van de game. Wang zegt daar zelf over dat hij ‘geen mietje is’. De sprint is dus extreem belangrijk. Je kunt melee-aanvallen blokken als je een zwaard in je handen hebt, maar doorgaans heb je daar geen tijd voor. De keren dat je een één op één gevecht hebt zijn erg zeldzaam.
Vaak moet je ook interacteren met een NPC, een deur of iets dergelijks. In iedere omgeving zijn er verschillende objecten die na een tijdje ontploffen als je ze aanraakt. Daar kun je handig gebruik van maken met de hordes en golven van kanonnenvoer dat je telkens weer overweldigt.

Shadow Warrior 2 - Mijn favoriete wapen

Mijn favoriete wapens zijn de twee Bladez of Zaibatsu (korte zwaarden). Je kunt delen van je vijanden afhakken en dan zien hoe een ninja met één arm en één been jou omver probeert te duwen. Altijd leuk! Of jongleren met een monster en dit vierendelen voordat het de grond raakt. Wadend door bloed, ingewanden en lichaamsdelen zoek je het doel van je missie. Onderweg kom je langs standbeelden die dienen als checkpoints. Mocht je het leven laten in de strijd dan kom je hier dus weer terug. Telkens als je respawnt dan ben je een tijdje onzichtbaar, om je de kans te geven je voor te bereiden.

Er is een minimap die je alle belangrijke zaken aangeeft. Wapens, boeken, gezondheid, chi, de route naar je doel, het is allemaal te zien. Secrets niet, maar dat lijkt me logisch.  Het is niet zo in Shadow Warrior 2 dat er automatisch aan het einde van een doodlopende gang meteen iets staat of een secret is. Je moet er echt wel iets meer moeite voor doen.

Zodra je de kans hebt of, beter nog, klaar bent met een missie, dan kun je je wapens en jezelf pimpen. Er is altijd een hoop te doen wat je wapentuig betreft, maar echt nodig is het ook weer niet. Zolang je jouw favoriete wapens een beetje bijhoudt dan is alles goed te doen op standje Normaal. Het is wel verstandig om even een nieuw wapen uit te testen, om te kijken of dit je nieuwe favoriet kan worden..

Shadow Warrior 2 - Secret

Loot
Tussendoor valt er bergen loot, zijn er secrets te vinden, delen van boeken, sprookjes (ja, sprookjes en mythen) en geld. Al die loot kun je handmatig oppakken, maar je kan er ook overheen lopen, dan pak je het vanzelf. De radius waarin Wang de loot pakt is redelijk beperkt, maar met een skillpuntje hier en daar wordt deze al snel een stuk ruimer. Je kunt ook de frequentie dat er gezondheid valt opschroeven door er skillpunten in te stoppen. Hier en daar zijn fonteinen met chi en gezondheid die je één keer kunt gebruiken, dus dat vraagt om een tactische aanpak en timing.
Er is overal munitie te vinden. Deze is opgedeeld in lichte, zware en plasma-munitie om het niet te complex te maken met de overdaad aan verschillend wapentuig.

Shadow Warrior 2 - Loot