Blu-ray: Risen

Risen is een ideale film voor mensen die nieuwsgierig zijn naar het verhaal van de wederopstanding van Jezus, maar geen zin hebben om een Bijbel of encyclopedie te lezen. De film laat op een laag tempo veel belangrijke details zien omtrent Jezus' kruisiging en herrijzing door de ogen van de niet-gelovige Romeinse officier Clavius.

Er zijn door de jaren heen aardig wat films gemaakt binnen hetzelfde thema, waarbij The Passion of the Christ een bekend en berucht voorbeeld is. Toch gebruikt regisseur Kevin Reynolds in Risen een compleet andere verpakking om de boodschap aan de man te brengen. Reynolds, hoewel geen enorme naam toch bewezen vaardig met camera door zijn regiewerk aan The Count of Monte Cristo en Waterworld, vertelt met Risen een buitengewoon statig, formeel verhaal van de betreffende gebeurtenissen. Dit levert een product op dat wankelt op een scheidslijn tussen enerzijds het serieuze, 'leerzame' bijbelverhaal en anderzijds een prettig kijkbare Hollywood-productie.

Clavius is een geharde Romeinse tribuun die de littekens van vele veldslagen draagt. Deze doorgewinterde heiden krijgt van de Romeinse raspoliticus Pontius Pilatus de dankbare taak om een opstand van Joodse zeloten neer te slaan, met als kers op de taart de kruisiging van enkele sleutelfiguren waaronder Jezus van Nazareth. In Risen wordt Jezus als naam trouwens niet gebruikt, in plaats daarvan is gekozen voor het Hebreeuwse Yeshua. Het is niet fout, maar neigt een beetje naar interessantdoenerij aangezien voor alle andere belangrijke namen in de film gewoon de moderne varianten worden gebruikt. Na een actievolle introductie en wat onsmakelijke kruisigingsscènes wordt duidelijk dat het stoffelijk overschot van Yeshua is verdwenen. Vanzelfsprekend is Clavius degene die de detectivepet op mag zetten en wordt dit keer door Pilatus opgezadeld met een newbie-handlanger, Lucius. Lucius wordt gespeeld door Tom Felton, bij velen bekend als Draco Malfoy uit de Harry Potter-reeks. Felton speelt wel leuk maar heeft als nat-achter-de-oren-groentje weinig betekenis, op een enkele scène na tegen het einde van de film. Beide heren starten een zoektocht naar het lichaam van Yeshua en het verhaal neemt een niet onverwachte wending wanneer blijkt dat de beste man zich weer lachend onder de bevolking bevindt, waar hij zijn helende krachten tentoonspreidt.

Het serieuze acteerwerk moet van Joseph Fiennes komen in de hoofdrol van Clavius. Clavius is niet eens een leuke rol, want saai, humorloos en deprimerend, maar Fiennes zet hem wel heel goed neer met zijn emotievolle kop, zowel als meedogenloze agressieveling in de eerste helft van de film als semi-verlichte softie in de tweede helft. De verschuiving in het sentiment van Clavius tussen deze twee uitersten wordt mooi in beeld gebracht. Ook voor Yeshua is een zeer geschikte kandidaat uitgekozen, namelijk Cliff Curtis, die wegens zijn Maori-roots in staat is gebleken om een scala aan verschillende etniciteiten in filmrollen te kunnen vertolken. Ondanks dat zegt en doet Yeshua niet zoveel in Risen behalve glimlachen en liefde uitstralen. Opvallend detail is dat Curtis als voorbereiding op de opnames van Risen zich een tijdje in het kloosterleven heeft teruggetrokken, waar hij dagenlang met niemand sprak en veel tijd alleen doorbracht om, naar eigen zeggen, 'een betere Jezus te kunnen spelen'.

Toch kunnen goede acteerprestaties de film niet redden van een middelmatig eindproduct. Risen is een film in dubio: het zal de koppige theïsten weinig weten te boeien vanwege historische onjuistheden of bijverzonnen 'Hollywood twists', maar mensen die een actievol heldenepos verwachten komen ook van een koude kermis thuis. Het actweerwerk is leuk, het camerawerk goed en de film bevat een boel mooie omgevingen, maar het verhaal wordt zo plechtig verteld dat het bij vlagen meer weg heeft van een theaterachtige bijbeldocumentaire met LARP-sessies als vechtscènes. Het kijken waard als je op informele wijze toch graag wat bijbelkennis tot je wil nemen, met de kanttekening dat er naar de geest van de bijbel wordt verteld, en niet naar de letter.

De blu-ray is verder wel van prima kwaliteit en bevat naast Ulraviolet-ondersteuning nog enkele featurettes:

• Verwijderde scènes
  • De slag van de zeloten, gedeconstrueerd