Batman Arkham VR

Altijd al eens Batman willen zijn? Dat kan! In Batman: Arkham VR kruip je in het geweldige lichaam van Bruce. Verwacht echter niet dat je veel zult vechten, je hangt namelijk meer de detective uit dan dat je vecht.

 

Vergeet wat je allemaal weet van de Batman games. In dit deel rijd je niet zelf in je Batmobiel en zul je zelf geen voetstap zetten. Hoe cool en acrobatisch Batman in zijn vorige games is, zo stijfjes is hij in deze. De game is vooral bedoeld om te laten zien waartoe PlayStation VR in staat is. Je legt namelijk de traditionele controller even aan de kant en je gaat aan de slag met de twee PlayStation Move controllers. Dit zijn je handen, en daarmee kun je spullen oppakken, wegleggen en, als een vrouw bent, zonder gêne aan mannen zitten.

 

De game, waar je ongeveer een uurtje of twee mee bezig bent, begint met het gegeven dat Robin weer eens een keer vermist is. Jij als Batman moet hem gaan zoeken. Dit brengt je naar alle bekende vijanden van Batman, zoals The Penguin en The Joker. Iedereen heeft gelukkig zijn originele stem. Dat is maar goed ook, want al snel merk je dat er zo weinig interactie tussen iedereen is, dat je bijna kunt spreken van een monoloog. Dit komt mede doordat je natuurlijk alles ziet vanuit First Person, maar Batman praat ook amper met anderen. En dat is zonde, want Batman staat nou niet bekend als een stil persoon.

 

Net zoals veel andere VR games, beweeg je niet zelf. Je schiet van plek naar plek met je grapple hook, of kiest zelf een plek en laat je daar naartoe transporteren. Dit doet mij vooral denken aan hele oude games zoals Mist en Riven. Toen waren de pc’s gewoonweg nog niet sterk genoeg om zelf te kunnen lopen. Niet dat VR niet sterk genoeg is, maar ik denk dat mensen nog even aan het feit moet wennen dat ze straks in 3D kunnen rondlopen.

 

Het spel is snel genoeg over om te verbloemen dat je 'maar' drie Batgadges hebt. Je hebt de Batarangs, een Scanner en een Grapplehook. Daarmee zul je het moeten doen. Simpel, dat is het enige woord waarmee ik het kan beschrijven. Je gooit wat Batarangs naar dingen die je wilt openen, je pakt wat met je Grapplehook en met je Scanner scan je je omgeving naar clues. Natuurlijk zijn er nog wel wat meer opties, maar die zijn op één hand te tellen. Het is vooral trial and error. Wat werkt wel, wat werkt niet. En je hebt tijd zat, want Batman kan namelijk niet dood.

 

Na zo’n 90 minuten kun je jezelf nog vermaken in de Batcave. Zoals in elke Batman game zijn er weer Riddleropdrachten, wat biografieën die je kunt bekijken en een paar andere dingen. Ik vond het jammer dat de game zo kort is, want er zitten best toffe stukken in waaruit de potentie van VR en de game blijkt. Het moment dat je als kleine Bruce je moeder ziet, of jezelf als Batman in de spiegel, dat zijn echt momenten die spectaculair zijn met zo'n VR bril. Rocksteady heeft een basis neergezet, maar ik hoop dat er meer in zit. Het is nu aan de developers om hier meer potentie uit te halen. Want als de game net wat meer gameplay-elementen had, en die verzin ik zo, dan had het de prijs die je ervoor betaalt net even wat beter kunnen rechtvaardigen.

Pluspunten
Minpunten
  • Puzzels zijn uitdagend
  • VR komt tot zijn recht
  • Genoeg vrij te spelen
  • Te kort
  • Geen gevechten
Alleen beschikbaar voor PlayStation VR