Blu-ray: Goosebumps

Jack Black stond in de gouden jaren van zijn carrière garant voor een geweldige dosis comedy. Titels als The School of Rock en de Kung Fu Panda-films bewijzen dat we te maken hebben met een virtuoos, die zowel met zijn stem als met zijn acteertalent een lach op het gezicht kan brengen. Ook een serieuze rol is met mate weggelegd voor Black, ondermeer in King Kong was dat te zien. Nu mixt hij deze twee eigenschappen in Goosebumps, waarin hij een echt persoon speelt, in een verzonnen en redelijk absurd verhaal. Of dat een goede keuze is, moet altijd nog blijken.

R.L. Stine, die zelf de Kippenvel-boeken schreef, moet het opnemen tegen zijn eigen creaties, wanneer die door een ongelukje uit de boeken die hij met zijn grote fantasie schreef zijn ontsnapt. Dat dit wat lastiger blijkt dan hij eerst dacht, wordt al redelijk snel duidelijk. Gelukkig krijgt Stine hulp van Zach en Hannah, mede omdat een van hen uiteindelijk verantwoordelijk is voor het laten ontsnappen van deze wezens waar een ieder het welbekende kippenvel van krijgt.

Rob Letterman, die Black al eerder regisseerde in het verschrikkelijke Gulliver's Travels, heeft een aantal leuke scriptschrijvers bij elkaar weten te krijgen, want aan avontuur ontbreekt het geen moment. Het probleem met dat avontuurlijke karakter is alleen wel dat er geen moment van de film iets nieuws wordt ontdekt; de film is dus verre van vernieuwend en dat laat het verhaal wel vermoeden. Er had zo veel meer gedaan kunnen worden met de razendoriginele verhalen van R.L. Stine, die overigens in geen enkele vorm betrokken is tot de film, op de naam van de rol van Black na.

Er lijkt dus handig gebruik gemaakt te zijn van de naam die de Goosebumps-boeken, vooral in Amerika, dragen. Daar kan eigenlijk alleen de studio op afgerekend worden, maar die hebben al opdracht gegeven tot het maken van een vervolg. Want alhoewel de film het buiten de Amerikaanse grenzen niet al te best heeft gedaan, is er in de Verenigde Staten aardig gescoord. Dit is waarschijnlijk te danken aan een combinatie van het goede acteerwerk van Jack Black, een enigszins avontuurlijk script, en de naam waaraan flink wat materiaal ontleend wordt. Uiteindelijk is Goosebumps dus weer een gevalletje 'wat de boer niet kent, kijkt hij niet in de bioscoop', maar dan op de positieve manier. Het bekende trekt mensen naar de bioscopen.

De Nederlandse bioscoopbezoeker liet de film echter massaal aan zich voorbij gaan. Een goede reden dus om de film vooral een keer thuis te gaan bekijken, heerlijk op zo'n koude vrijdagmiddag als deze. Een paar leuke featurettes zijn er nog voor degene die zin heeft in extra materiaal na de film. Maar misschien is de film wel gewoon genoeg. Goosebumps is echt een typisch geval 'het doet wat het wil doen, maar gaat nooit verder dan dat'. Is dat voldoende? Misschien ook gewoon wel.