Madden NFL 17

Ik vind Amerikaanse sporten tof. Dus zeker games als NHL van EA en NBA2K van 2K worden bij mij thuis gespeeld. Vreemd genoeg heb ik Madden NFL altijd gemeden. Nou ja, gemeden is niet het juiste woord, maar de franchise valt domweg niet op in Nederland en ik zie het niet snel in de winkel liggen. Dit jaar kreeg ik de kans om me eens onder te dompelen in de Amerikaanse Football. Is het spel toegankelijk voor nieuwkomers?

Madden NFL 17 begint meteen met een wedstrijd, om te zien wat je ervan bakt. Nu heb ik het nog nooit gespeeld, dus dat voelt meteen als een soort van nederlaag. Geen idee waarom een spel zo moet starten. Fans vinden het waarschijnlijk tijdverlies, want die willen meteen in het menu van alles gaan configureren en starten, en newbies zoals ik willen zo snel mogelijk naar de tutorial om eens te kijken of daar wat te leren valt.

Madden NFL 17 (Foto: Electronic Arts)

En daar kom ik meteen bij een van de grote voordelen van Madden NFL 17. Wat een goede tutorial-modus. Het heet dan ook geen tutorial, maar skills trainer. Alles, maar dan ook alles wordt uitgelegd aan de hand van challenges. Haal je het niet, pech, nog een keertje. Wil je wat anders gaan leren of oefenen? Dat kan, je bent vrij om te proberen wat je wil. Voor absolute beginners een must, voor de al way betere speler zijn er ook geavanceerde tutorials. Het is vooral handig dat ze niet alleen vertellen hoe je iets doet, maar ook waarom. Je ziet de gevolgen in het veld als je een verkeerde pass geeft, dus je leert waarom je welke pass in welke situatie moet gebruiken. Fantastisch veel opties en menige sportgame kan hier wat van leren.

Tijdens het spelen heb je ook de optie om te zien waar een pass heen zou kunnen gaan en hoe tactieken uitspelen. Erg leerzaam, al zullen veteranen het 'bij het handje houden' niet waarderen en deze optie uitzetten. Ook geeft de game je de optie om je te vertellen welke speciale beweging je moet doen om een tackel te mijden. Het is een soort quick time event, je moet wel op tijd zijn, anders lig je nog gras te happen. Madden NFL 17 is veel toegankelijker geworden. Weg met handleidingen, lappen tekst enzovoort, je leert door te spelen en dat is wel de leukste manier om een spel onder de knie te krijgen.

Madden NFL 17 (Foto: Electronic Arts)

De graphics zijn fantastisch te noemen. Het publiek, het veld, de spelers, er zit veel detail in. Zelfs de vingers van de modellen op het veld bewegen. Het publiek zorgt voor de sfeer en de camerahoeken maken het af. Het lijkt alsof je een match op televisie kijkt en dat is denk ik het grootste compliment dat je als maker kunt krijgen. Er zijn heel af en toe nog wat glitches, maar deze zijn minimaal te noemen. Jammer is dan dat het commentaar vrij snel in de herhaling valt. EA beweert het geheel opnieuw opgenomen te hebben om er juist voor te zorgen dat er meer variatie te horen is, maar daar is weinig van te merken.

Madden NFL 17 zorgt voor veel meer mogelijkheden door tijdens het vangen een actie als een spin of juke te kunnen doen door midden van een QTE. Hierdoor kun je ook daadwerkelijk veel meer meters winnen door te rennen. Je hoeft dus niet constant te werpen om meters te winnen, en op deze manier is er duidelijk verschil tussen de twee tactieken, zonder dat er duidelijk voordeel is tussen de twee. Een bijkomend voordeel is dat de spelers veel vaker in beeld zijn dan de bal, en daar de graphics prachtig zijn is dat geen straf.

Madden NFL 17 (Foto: Electronic Arts)

Madden NFL 17 is vooral een verbetering op voorgaande delen door kleine gameplaywijzigingen. Als je de bal mag trappen, is er bijvoorbeeld een nieuwe Kick Meter bedacht. Je moet drie keer op de knop drukken om de bal te schoppen. De eerste druk op de knop is om de meter te starten, met de tweede knop besluit je hoe hard de bal moet gaan en de derde knop zorgt voor de precisie. Dit zorgt ervoor dat elke trap aandacht nodig heeft en makkelijke goals niet te maken zijn. Persoonlijk vind ik Play the Moment een leuke toevoeging. Hiermee sla je het 'saaie' werk over en laat het spel je alleen de spannende momenten spelen. Een compleet seizoen in franchise is natuurlijk realistischer, maar soms wil je maar even wat spelen en zo zit je meteen in alle actie. Er zijn ook 'Big Decisions' te maken. Speel je met je geblesseerde quarterback, of zet je toch maar je reserve in? Een slecht presterende speler in een trainingteam stoppen om hem later in het seizoen weer mee te laten doen is een andere leuke tweak die je niet ziet in andere sportgames.

Madden NFL 17 (Foto: Electronic Arts)

Ooit ben ik ook aan NBA2K van 2K en NHL van EA begonnen: geen idee wat me te wachten stond, maar gewoon ervoor gaan en er tijd voor willen nemen. Madden NFL mag nu ook in dit rijtje. Het kost je wat speeltijd, maar spelenderwijs de regels en enkele tactieken leren is heel goed te doen door de fantastische tutorial-modus en de handige opties die je bijstaan in een daadwerkelijke wedstrijd. Dan nog moet je veel spelen om alles beter te begrijpen, maar dat is een stuk leuker dan hele lappen tekst met spelregels en taktieken te gaan lezen. Voor mensen die Madden NFL 16 al hadden zijn er weinig verdere verschillen dan de veel betere toegankelijkheid en kleine gameplay-tweaks om het spel ten alle tijden interessant te houden.

• Fantastische tutorials
  • Gedetailleerde graphics
  • Ook voor mensen met volle agenda