FIFA 17

De Eredivisie is weer begonnen, de herfst doet zijn intrede, en dat kan maar één ding betekenen: er komt weer een nieuw deel van FIFA uit. Ondanks dat het FIFA 17 heet, is het toch alweer de 24ste keer dat er een FIFA deel in de schappen ligt. Dit vraagt natuurlijk om vernieuwing en die komt er in de vorm van een soort van singleplayer.

FIFA 17 heeft een aantal pijlers waar het dit jaar op bouwt. Zo is de engine van het spel aangepast, zijn de dode spelmomenten verder uitgediept. Maar de grootste daarvan is natuurlijk de nieuwe The Journey modus. FIFA was altijd een game waarbij de emotie van het spel vooral door de spelers werd opgewekt en niet de game zelf. Ik weet niet hoeveel vriendschappen verbroken zijn door dit spel, maar ik denk enkele duizenden. Daar komt nu verandering in. Je gaat namelijk aan de slag met Alex Hunter, een jong knulletje dat aan het begin van zijn professionele voetbalcarrière staat.

Je neemt namelijk de gehele controle over het voetballeven van Alex. Al in het begin neem je een aantal beslissingen die de rest van zijn leven bepalen. Er zijn drie pijlers die bepalen hoe groot Alex wordt. Je kunt bijvoorbeeld in het begin voor verschillende Premier League clubs met hun voors en tegens. Kies je voor een grote club, krijg je weinig speeltijd en ontwikkel je Alex niet zo snel. Kies je voor een kleinere club, dan krijg je minder betaald en ben je dus minder waard. Daarbij is het belangrijk voor je populariteit dat je veel in de media komt. Dat kan gebeuren door op te vallen na de wedstrijd en een combinatie van de bovenstaande punten.

Natuurlijk gaat dit allemaal via uitspraken die je doet op tv, of hoe andere over je twitteren in de media en uiteindelijk kun je zelfs sponsordeals krijgen. Uiteindelijk leidt dit tot de weg die jij bewandeld. Er kan onderweg van als gebeuren. Je kan worden ontslagen, worden uitgeleend, alle wedstrijden op de bank beginnen of de sterren van de hemel spelen. Dat hangt allemaal af van hoe de hoofdtrainer over je denkt. Daarvoor moet je tijdens de training opvallen. Na elke wedstrijd train je twee facetten van Alex, zoals bijvoorbeeld het dribbelen, vrije trappen, tackelen en penalty’s. Het is hard werken om Alex klaar te stomen voor het echte werk.

Het begint ook helemaal geweldig en je wordt ook echt in het verhaal gezogen. De filmpjes in het begin zien er prima uit en de productie is beter dan die van Unit 13. Intriges, vriendschappen, de relatie met zijn ouders, het zorgt er allemaal voor dat je echt het gevoel hebt dat je iets nieuws aan het spelen bent. Helaas houdt dit geleidelijk op. De tussenfilmpjes komen steeds minder voor, er is steeds minder interactie buiten de wedstrijden, en dan realiseer je je al snel dat een voetbalseizoen lang is. Dat betekent dus snel dat je meer dan 40 wedstrijden speelt, plus voorseizoen, naseizoen en eventuele andere toernooien en de interactie steeds minder wordt. Al snel merkte ik aan mijzelf dat The Journey al snel meer hard werken was dan vermaak.

Een andere grote pijler is dat FIFA 17 nu gebruik maakt van de Frostbite Eninge. Dit resulteert er vooral in dat de spelers mooier zijn geworden. Er zit meer emotie in het gezicht, haar is wat realistischer en de bewegingen zijn minder lomp. Dit geldt trouwens alleen voor de grote sterren, de spelers uit de Eredivisie zijn niet meegenomen in deze grote upgrade en zijn dus nog steeds amper herkenbaar. Het publiek is trouwens ook nog steeds een eenheidsworst. Dat doet maar wat en reageert totaal niet op wat de voetballers voor hun neus doen.

Maar wat boeit het publiek nou, het gaat erom tenslotte hoe het speelt. Het eerste wat opvalt is dat het speltempo van het spel een stuk lager is komen te liggen. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit goed of slecht is. Het is nu mogelijk als speler om de bal met je volledig lichaam te kunnen verdedigen. Hierdoor kun je naar mijn gevoel te lang aan de bal blijven, maar dit kun je ook naar je voordeel omzetten. Je kunt nu beter het overzicht bewaren en hopen dat je toch nog snel een vrije speler vindt waar je naar toe kunt passen.

Wat ook nieuw is, is de manier van indirecte vrije trappen en corners nemen. In plaats van maar een beetje te mikken, krijg je nu een crosshair waar je ongeveer naar toe schiet. Het hangt natuurlijk nog steeds af hoe goed de nemer is van de trap, maar het geeft je wel meer controle waar de bal neer land. Hetzelfde geldt voor het nemen van penalty's. Je kunt nu meer controle hebben over de aanloop die je neemt, en hierdoor heb je veel meer invloed hoe je de penalty neemt. Dit maakt het wel een stuk moeilijker om hem erin te schieten. Wennen is het zeker, maar het maakt het allemaal een stuk realistischer.

De Ultimate Team modus zit er er ook weer in. Uiteraard is EA op dezelfde voet doorgegaan als verleden jaar, maar EA moet toch elk jaar wat verandering erin brengen. Dit jaar is FUT Champions en Squad Building eraan toegevoegd en die zijn met elkaar verweven. Door middel van de Squad Building challenges kun je je team beter maken door middel van opdrachten. Moeilijkere opdrachten leiden tot betere rewards, en betere rewards leiden weer tot een beter team. Een beter team heb je dan weer nodig in de Champions modus. Hierin wordt je team opgenomen in een groot toernooi met kwalificatierondes en hoe hoger je komt, hoe beter weer de beloningen zijn. Natuurlijk wordt FIFA 17 al dik online gespeeld, maar met deze nieuwe modi zet EA op een andere manier in om groot te worden in eSports.

EA heeft een spel neergezet waarvan je houdt of niet. Het gaat natuurlijk allemaal om de gameplay en hoewel het nu realistischer is, hoeft het niet meteen leuker te zijn. Als je leuk op de bank een doelpuntenfestijn verwacht, dan kom je bedrogen uit. Het verdedigen heeft dit keer de overhand gekregen, hoewel je met een snelle steekpass je ook nog ver komt. De verwachting die EA heeft gecreëerd met The Journey, die maakt EA helaas niet waar. Deze nieuwe modus slaat te snel dood, net zo snel als een biertje in een vies glas. Het is alleen afwachten wanneer EA besluit om FUT helemaal los te trekken van FIFA 17, want dan koop ik dat in plaats van het hele spel.

• Nieuwe speelstijl werkt prima
  • Frostbite zit er gelikt uit
  • Nieuwe modes in FUT