Aragami

Een sluipspel geïnspireerd door Tenchu, Metal Gear Solid, Mark of the Ninja en Dishonored. Nou, dan weet je in grote lijnen al wat je kunt verwachten. Aragami stelt je in ieder geval niet teleur.

Het verhaal
Het is een spel dat sterk leunt op het verhaal. Dat geeft je jouw doelen en motivatie. Je bent een door Yamiko tot leven geroepen geest (Aragami) die gemaakt is van schaduwen. Je ontleent dan ook je kracht van de schaduw en wordt zwakker in het licht. Yamiko heeft jou nodig om te ontsnappen uit een tempel en om wraak te nemen op de Soldaten van het Licht. Het is niet duidelijk wie nu eigenlijk de ‘goeden’ of de ‘slechten’ zijn, wat jouw band met Yamiko inhoudt en wat de reden is van de invasie van de Soldaten van het Licht. Dat zijn de zaken die je door het spel heen moet ontdekken.

Gameplay
Als Aragami heb je de mogelijkheid jezelf te transporteren naar een nabijgelegen schaduw. Deze kan ook hoger liggen, zodat je snel op het dak van een gebouw kunt komen. Snel in het spel leer je een trucje om op afstand schaduwen te creëren zodat je daarheen kunt springen. Helaas is er geen mogelijkheid om licht te doven, zoals in The Darkness. Sommige gebieden blijven dus te allen tijde gevaarlijk om te doorkruisen. Door het spel heen kun je boekrollen (scrolls) vinden die je een skillpoint geven. Met behulp van de skillpoints kun je vaardigheden vrijspelen om je door het spel heen te helpen. Je cape geeft aan hoeveel skills je nog kunt gebruiken. Deze licht wit op als het vol is, maar is compleet donker als je geen kracht meer hebt. Een beetje vreemd, want je verstopt jezelf in het donker en bent daardoor minder zichtbaar. Maar in het donker laadt je cape zich op en geeft dus steeds meer licht. Het went vanzelf, maar het idee is een beetje vreemd. Misschien was een omgekeerd systeem dat je cape steeds donkerder wordt toch beter geweest en consistenter met het verhaal. Je moet sluipen en ongezien blijven, want je redt het absoluut niet tegen de Soldaten van het Licht. Zij kunnen met een zwaardbeweging een lichtbundel op je af sturen. Als deze je raakt, dan ben je dood. Zodra er twee soldaten dicht bij elkaar staan, dan kun je hen als je geluk hebt met een beweging beiden doden. Veiliger is het om te wachten op een betere kans.
Je kunt handige vaardigheden vrijspelen, zoals tijdelijk onzichtbaar worden, een schaduwkopie van jezelf maken of bijvoorbeeld schaduwpijlen om soldaten van een afstand te doden.

Scores
Iedere moord die je pleegt levert je 100 punten op. De ‘stealth’ en de ‘arial’ kills hebben veel verschillende animaties voor de verschillende hoeken waar je ze uitvoert en dat blijft leuk. Helaas maken je slachtoffers vaak meer geluid dan in de game past. Je kan iemand die om de hoek staat er niet mee alarmeren, alhoewel hij de kreun wel gehoord moet hebben.
Het verhaal bestaat uit hoofdstukken die je opnieuw kunt spelen. Aan het eind van een hoofdstuk krijg je punten op basis van je prestaties, dus hoeveel scrolls je hebt gevonden en zo. Je kunt ervoor kiezen om alle soldaten om te leggen in een level voor een mooie bonus, of juist in het geheel niet gezien te worden, of niemand te doden. Omdat je ieder opnieuw kunt herspelen, kan je dus elke bonus uiteindelijk wel halen. Het betekent ook dat je gewoon ervoor moet zorgen dat je een hoofdstuk uitspeelt en dat een mooie score later wel gehaald wordt als je meer skills hebt.
Je kunt ook minpunten krijgen. Iedere keer dat er een alarm afgaat, kost je dat 500 punten. Een lichaam van een dode soldaat die wordt ontdekt kost 500 punten. Skills kunnen je ook extra punten opleveren. Er is een skill waarbij je lichamen kunt laten verdwijnen en iedere keer dat je dit doet krijg je 25 bonuspunten. Deze skill kost je dan ook twee skillpoints.

Aragami - Tijdelijk onzichtbaar


Multiplayer
Je kunt Aragami ook in co-op spelen. Mocht je dus vastlopen in een bepaald hoofdstuk of het eens met anderen willen doen, dan kan je online hulp krijgen van een medestrijder. Omdat ik een vroeg exemplaar had, was het niet mogelijk om dit met anderen te testen. Ik ben er zelf een beetje huiverig voor, want ik weet niet of ik op stap ga met iemand die speelt als Leroy Jenkins of als Solid Snake. Ik houd liever mijn lot in mijn eigen capabele handen.

Onnodig moeilijk
Door ieder hoofdstuk heen zijn er checkpoints waar je vooruitgang wordt opgeslagen. Er is geen andere manier om op te slaan en er zijn weinig checkpoints. Op zich is dit geen probleem. Aragami is een soepel spelende game met behoorlijk wat uitdagingen. Wat het spel alleen onnodig moeilijk maakt, is het feit dat je vaak niet weet waar je heen moet. De levels zijn uitgebreid en groot wat je veel vrijheid geeft om je doelen te halen. Maar waar zijn die doelen dan? Je kunt een raaf vrijspelen die jou aanwijst waar de doelen zijn. Helaas werkt dit systeem niet vlekkeloos. Zo zat ik vaker vast in een gebied waarbij de raaf mij steeds weer wijst op een doel waar ik al ben geweest, ook al stond ik naast het object. Er is ook geen kaart die je een hint kan geven. In de praktijk betekent dit dat je heel lang bezig kunt zijn om in een gebouw te komen, om dan te merken dat je daar niet moest zijn. Dan begin je dus weer opnieuw.

Minpuntjes
Eén groot minpunt staat hier reeds boven. Daar komt bij dat de AI wisselvallig is. Soms zijn de soldaten slim en hebben ze goede ogen. Dan zien ze op een afstand al dat een bewaker stil ligt. Ze gaan meteen op onderzoek uit en slaan alarm. Andere keren stappen ze gewoon over een lijk heen die op hun looproute ligt.
Alle vijanden lijken op elkaar. Dat is niet heel erg, maar een beetje variatie kan echt geen kwaad. Ze hebben doorgaans dezelfde lichaamsbouw en gezicht. In deze tijden waar overal van alles procedureel gegenereerd wordt is dat wel een gemiste kans.
Af en toe is het lastig om je schaduw te mikken op afstand. Soms heb je er nogal haast mee, omdat er een soldaat aankomt en dan is heel precies mikken met een controller rampzalig. Dit is zeer waarschijnlijk makkelijker met een muis, maar ik speelde Aragami op de PlayStation 4.
Als je bij een checkpoint bent en je wilt een multiplayergame opstarten, dan verlies je daarmee je checkpoint. Je moet dan weer aan het begin van een hoofdstuk starten. Auw.

Aragami - Alert

Conclusie
Aragami is een mooie game met veel liefde gemaakt en met een boeiend verhaal. Je hebt de vrijheid om de levels uit te spelen hoe je wilt en kunt ze steeds opnieuw doen. De skills die je kunt vrijspelen zijn erg leuk en dodelijk. Ook de multiplayer geeft het een extra dimensie aan de herspeelbaarheid. Natuurlijk zijn er minpunten, maar de meest ergerlijke kan de Spaanse ontwikkelaar Lince Works er middels een patch wel uithalen. Voor mij geeft de soepele gameplay sterk de doorslag. Het is een erg leuk en onderhoudend sluipspel en het plezier begint eigenlijk pas als je een hoofdstuk hebt afgesloten. Je weet dan precies waar je heen moet en kunt op je gemak op zoek gaan naar verborgen scrolls, iedere soldaat afslachten of juist ongezien het einde halen.

Pluspunten
Minpunten
  • Mooi en verzorgd spel
  • Multiplayer mogelijkheid
  • Herspeelbaar
  • Onduidelijk waar je doelen zijn
  • Sterk wisselende AI
  • Generieke vijanden

Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor pc (Windows en Linux) en Mac.

Aragami - Artwork