Sonic Boom: Fire & Ice

Toen Sonic Boom werd aangekondigd, wist de wereld niet wat hij zag. Sonic had benen zo lang als de Eiffeltoren en Knuckles was opgeblazen. Het design viel de meesten enorm tegen en ook de voiceacting was jammerlijk. En toch was daar een sequel.

Sonic Boom: Fire & Ice

In Sonic Boom: Fire & Ice draait het, hoe kan het ook anders, om vuur en ijs. Met vuur smelt je ijs, met ijs ontwijk je vuur door platformen te maken. Een simpele gimmick die doet wat het moet doen, maar verder weinig interessant is eigenlijk. In een snelheidsspel als Sonic heb ik het liefst zo weinig mogelijk gimmicks die de gameplay vertragen. Snelheid is zeker aanwezig in Fire & Ice, maar het aantal handelingen dat erbij komt kijken is teveel. Tijdens het rennen wisselen tussen vuur en ijs is prima, dat haalt de snelheid niet uit het spel (je reactievermogen wordt goed getest), en ook het aanvallen van vijanden werkt prima als korte boost. De rest is echter om te huilen.

Sonic Boom: Fire & Ice ijs

Het zwaaien aan touwen, het wisselen van personages, puzzels in aparte kamers: het hoeft van mij allemaal niet. Ik willen rennen, springen, vliegen en hard gaan. Zwaaien aan touwen wordt gebruikt om grote obstakels te ontwijken, oftewel een soort parcours, maar het gaat meteen traag. Je verliest alle snelheid. Ook het wisselen van personages is niet echt lekker geïmplementeerd. Je kunt spelen als Sonic, Amy, Tails, Knuckles en Sticks. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheid, die je soms nodig hebt om collectibles te vinden of om levels door te spelen. Sonic kent een boost waarmee hij door muren kan rennen, Tails kan zweven, maar bijvoorbeeld Amy slaat pilaren de grond in. Saai. Je rent door een level, vermoordt vijanden en ineens sta je stil, moet je een pilaar de grond in staan en soms wachten tot deze weer omhoog komt. Een paar seconden niets doen is niet leuk, zeker niet als dit meerdere keren per level voorkomt.

Goed, qua gameplay is het dus twijfelachtig. De snelheid is er, maar wordt door de gimmicks regelmatig teruggebracht. Eigenlijk is Sonic Boom: Fire & Ice een beetje een game die alles een beetje op 'safe' speelt. Simpele gimmicks, gameplay die vertraagd wordt om het niet te moeilijk te maken, je kunt niet doodgaan (checkpoints zijn aanwezig in overdaad), het verhaal is simpel en alles is een beetje met een jong publiek in het hoofd gemaakt. Het verhaal is ook simpel met Dr. Eggman in de hoofdrol.

Veel meer is er eigenlijk niet te melden over de game. Iedereen die Shattered Crystal heeft gespeeld, weet wat Fire & Ice te bieden heeft. Een laagdrempelige Sonic-titel die dient als soort introductie voor de serie. De game kent de standaardwerelden, humor die je mag verwachten en doet weinig om te overtuigen dat het meer is dan een simpele game. De game is absoluut niet slecht, maar komt zeker niet in de buurt van goed of memorabel. Een game voor je kleine broertje, om het zo te zeggen.

• Laagdrempelige Sonic-titel
  • Vertragende gimmicks
  • Geheel redelijk safe