CD: Walter Trout - Alive In Amsterdam

Het is wat de muziekreviews betreft wel een beetje een bluesdag op FOK! Naast de fijne release van The Apocalypse Blues Revue verscheen pnlangs ook een zeer imponerend nieuw album van de Amerikaanse blueslegende Walter Trout. Walter Trout stond op 28 november 2015 met zijn band in het Koninklijke Theater Carré in Amsterdam en gaf daar een zeer overtuigend optreden. Van dat concert verscheen onlangs een groot deel op de fraaie dubbel-cd getiteld Alive In Amsterdam. Walter Trout is een levende legende, al had het een paar jaar geleden maar weinig gescheeld of hij was er niet meer geweest. Na een levensreddende levertransplantatie moest de muzikant, die ooit naam maakte als snarenplukker in bands als John Mayall's Bluesbreakers en Canned Heat, het gitaarspelen weer helemaal opnieuw leren.

Walter Trout - Alive In Amsterdam

Het album begint met een introductie door Walter's vrouw Marie, waarna de muzikant een overdonderend staand applaus mag ontvangen van het publiek, waarop Trout alleen maar kan reageren met een spetterende gitaarsolo getiteld 'Play The Guitar'. Het zet meteen de toon voor het met solo's doordrenkte optreden waarbij de band, naast Walter Trout bestaande uit gitarist Jon Trout, toetsenist Sammy Avila, bassist Johnny Griparic en drummer Michael Leasure, gedurende het eerste deel van het concert vooral vlammende tracks worden gespeeld van het laatste studioalbum Battle Scars, zoals 'Almost Gone', 'Omaha' en 'Haunted By The Night'.

Walter Trout In Amsterdam (Foto: youtube)

Ook brengt de band met 'Say Goodbye To The Blues' een prachtig eerbetoon aan de vorig jaar overleden grootheid B.B. King. Hoogtepunten van het 104 minuten durende optreden zijn toch wel het groovende 'Rock Me Baby' waarbij Walter het gitaarduel aangaat met zijn zoon Jon, het altijd goed doende 'Marie's Mood' en de afsluitende ballade 'The Love That We Once Knew'. Met Alive In Amsterdam laat Walter Trout op onomwonden wijze horen dat hij nog steeds tot de top binnen het genre mag worden gerekend. Voor vinylliefhebbers is het album ook uitgebracht als een 3LP.