Armikrog

Armikrog is het spirituele vervolg van The Neverhood, een stop motion klei animatie adventure game uit 1996. De geestelijk vader van Armikrog, Doug TenNapel, is ook het brein achter Earthworm Jim. Met deze namen en zoveel ervaring weet je zeker dat Armikrog grafisch een dijk van een spel is. Vorig jaar kwam Armikrog met behulp van een Kickstarter reeds uit voor pc en MacOS. Deze review gaat over de PlayStation 4-versie die 23 augustus uitkomt.

Het verhaal
De bevolking van planeet Ixen staat op het punt van vergaan door een nijpend tekort aan P-tonium. Er worden drie astronauten naar de planeet Spiro 5 gestuurd om het kostbare spul te zoeken. Jij speelt als Tommynaut, de jongste van de drie. De twee anderen zijn helaas reeds overleden. Je crasht op Spiro 5 en gaat samen met je ‘hond’ Beak-Beak op zoek naar P-tonium. Tijdens je zoektocht ontdek je ook de geschiedenis van de planeet en een duister mysterie.

Besturing is slecht
Na een jaar wordt Armikrog nu ook uitgebracht voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is mij een absoluut raadsel waarom ze er een jaar mee hebben gewacht. Het spel is een regelrechte port naar consoles en er is dus weinig tot niets gedaan om het gemis van een muis op te vangen. De besturing is echt beroerd. Je linkerknuppel is de muiscursor en de precisie hiervan kan echt beter en nauwkeuriger.  Als je tenminste met je knuppel een van de personages kon besturen, dan had dit veel gescheeld. Veel puzzels zijn hierdoor onnodig moeilijk geworden. Ik ben een fervente controller-speler, maar ik smeek bij Armikrog om een muis. Dat zegt genoeg.
Je kan met een druk op de knop wisselen van personage, maar alleen als ze in dezelfde ruimte zijn. De ander kan best een behoorlijk eind van je vandaan zitten, door de uitgestrektheid van de puzzels.

Armikrog - Tommynaut duwt

De puzzels
Veel puzzels hebben weinig toch geen aanwijzingen of hints. Een doorsnee puzzel kan elementen hebben in meerdere ruimtes op verschillende verdiepingen. Het is dus echt zoeken naar van alles en nog wat en hopen dat het werkt. Dit haalt de vaart erg snel uit het spel. Je moet namelijk ook heel veel backtracken over steeds grotere afstanden.
Je hebt geen knop om je inventaris op te roepen, maar dat heb je ook niet nodig. Tommynaut pakt automatisch wat je moet hebben voor iedere puzzel. Je hoeft dus niet verschillende onderdelen te combineren tot een ander gebruiksvoorwerp. Wat je absoluut wel nodig hebt is pen en papier voor notities en tekeningen. Omdat de onderdelen van puzzels ver uit elkaar liggen en omdat je met buitenaardse beschavingen te maken hebt, moet je de verschillende symbolen wel ergens kunnen opschrijven.
De terugkerende babypuzzels zijn de grootste ramp: terwijl een baby huilt moet jij verschillende wezens aan haar mobile bevestigen. De mobile speelt ondertussen een irritant slaapliedje. Er is geen enkele aanwijzing wat de juiste volgorde is. Je moet dus gewoon proberen en blijven proberen. Had ik al gezegd dat de baby blijft janken?

Armikrog - Op onderzoek

Beak-Beak de ‘hond’
Je side kick is Beak-Beak, een bijdehand wezen dat veel wegheeft van een hond. Beak-Beak kan praten en eet van alles. Tommynaut kan Beak-Beak ook een grote vlieg voeren, waarna Beak-Beak dan kan vliegen. Beak-Beak is ideaal om mee door kleine openingen te gaan. Die komen vaak uit op tunnels en andere voor Tommynaut onbereikbare plekken. Hier zijn objecten te vinden die Tommynaut kan gebruiken. Beak-Beak eet de objecten op en als je terug bent bij Tommynaut dan spuugt hij ze ook braaf weer uit. Daarnaast heeft Beak-Beak altijd snedig commentaar en goede ideeën. Beak-Beak is niet de enige met een rare bewaarplek voor objecten: Tommynaut stopt van alles in zijn borstkast en trekt het er later weer uit.

Vreemd verhaal
Het verhaal speelt zich af op een planeet met verschillende rassen aan buitenaardse wezens. Het feit dat er twee NPC’s voorkomen met namen als AbraANT Lincoln en Thomas JeffersANT incluis een ‘Declaration of Independence’ komt dus erg bevreemdend over. Voor het plot zijn deze personages ook absoluut overbodig. En dan gebeurt het bijzondere: in een kamer staat een absurd goed en lang verhaal verstopt op een muur. Het is de grootte van een novelle en behelst de complete geschiedenis achter het ontstaan van Armikrog. Dit verhaal is stukken beter dan het verhaal dat ik speel. Ik vraag mij af waarom ze daar het spel niet van hebben gemaakt.

Armikrog ziet erg prachtig uit. De animaties zijn goed verzorgd en van topkwaliteit. Het begin van het verhaal zit vol humor en leuke vondsten, maar dat neemt gedurende het spel snel af. De puzzels zijn zo groots opgezet zonder veel aanwijzingen zodat het op een bepaald moment op werk gaat lijken. De laatste puzzels laten je het hele spel opnieuw doorlopen en mocht je iets over het hoofd hebben gezien, dan mag je opnieuw aan de wandel. Er zijn ook zeker wel leuke puzzels in Armikrog, maar helaas onthoud je nu eenmaal negatieve ervaringen beter. De besturing valt het meeste tegen.

Het is voor mij een mysterie dat Pencil Test Studios in deze game bewijst goede verhalen te kunnen schrijven en het in het spel toch een beetje laat liggen. Ik heb goede hoop dat een vervolg van hogere kwaliteit zal zijn, met een betere besturing en een degelijk verhaal.
Wil je echt van Armikrog genieten, haal hem dan voor een platform met een muis en verwacht een redelijke game met prachtige graphics. Wil je Armikrog echt op console, wacht dan even tot Pencil Test Studios een patch heeft uitgebracht voor de besturing.

Armikrog komt 23 augustus uit voor PlayStation 4 en Xbox One. Armikrog is reeds beschikbaar voor pc en MacOS.

• Goeie klei-animaties
  • Beak-Beak is tof