Suicide Squad

Suicide Squad is een belangrijke film. Een belangrijke film voor fans van DC Comics en een belangrijke film voor de bazen van Warner Bros. Studios. Na het gematigd ontvangen Batman V Superman: Dawn of Justice kan men namelijk wel een succes gebruiken in het nieuw gelanceerde DCEU (DC Extended Universe). De verwachtingen liggen hoog en het momentum is met de film mee na een aantal lyrisch ontvangen trailers. Maar is Suicide Squad alles wat het moet zijn?

In deze superheldenverfilming draait het een keer om de bad guys. Amanda Waller (Viola Davis) waarschuwt haar overheid en heeft het plan om een Task Force X op te richten tegen de veranderende wereld. Nu onze wereld steeds gevaarlijker lijkt te worden stelt Waller voor om een team van gevaarlijke individuen voor hun karretje te spannen. Gevangen villains worden gedwongen aan te sluiten bij een levensgevaarlijke missie. De aanvoer van dit team gebeurt door Rick Flag (Joel Kinnaman), een soldaat met een zwakke plek. Lid van dit team: Deadshot (Will Smith, een huurmoordenaar die nooit mist. Harley Quinn (Margot Robbie), gevangen door Batman, liefje van The Joker. En ze is gestoord. Dit zooitje ongeregeld wordt aangevuld met Enchantress, Killer Croc, Slipknot, Captain Boomerang en Diablo.

Suicide Squad team

Suicide Squad is een comic-reeks met een lange historie binnen DC. De eerste edities verschenen in de jaren '50 met soldaten die niets meer te verliezen hadden. Pas in de jaren '80 kwam de Squad zoals in deze film: verschillende villains die door Waller samen worden gebracht om op levensgevaarlijke missies te gaan. De comic had reeds een grote schare fans en ook in de 'New 52', ontstaan na een reboot in het DC-universum, kreeg het team een grote rol.

De film is zeker vermakelijk met degelijke actie en een aantal karakters die goed uit de verf komen, maar het is allemaal erg onevenwichtig. Tijdens het kijken wordt pijnlijk duidelijk dat DC paniekvoetbal aan het spelen is en ze zo snel mogelijk weer de nummer 1 positie van superheldenfilms van Marvel willen overnemen. Alleen willen ze dit te snel en dat haalt de kracht van deze film onderuit. Ik ben van mening dat exact dezelfde film met meer backstory veel meer impact had gehad. En dan bedoel ik niet meer backstory in deze film: nee, in een andere film. Een aantal villains lenen zich namelijk uitstekend om een vol-ontwikkelde villain te zijn in bijvoorbeeld een Batman-film. Zo zien we flarden van de ontluiking van de liefde tussen The Joker en Harley Quinn waarbij deze suggereren dat er een volledig ontwikkeld plot achter zit. Hier zien we echter te weinig van om volledig te geloven. Zo herhalen de hoofdpersonages ook steeds dat ze de 'bad guys' zijn, maar we zien ze niet echt iets slechts doen. Als één of twee leden van deze Suicide Squad eerder als villain acte de présence hadden gegeven had deze film meer ziel gehad.

Suicide Squad Harley Quinn

Margot Robbie als Harley Quinn en Will Smith als Deadshot krijgen de meeste aandacht in deze film. Ook hun onderlinge chemie groeit gedurende de film en werkt overtuigend. De rest van de cast krijgt helaas te weinig aandacht om het meeste uit hun screentime te krijgen. Vooral Slipknot komt er heel slecht vanaf. Diablo, vertolkt door Jay Hernandez, krijgt nog de meeste kans om iets van zijn ondersteunende rol te maken en dit doet hij dan ook. Hij krijgt een donkere backstory wat hij goed kan omzetten in energie voor de strijd. Ook Killer Croc groeit gedurende de film als karakter op de kijker, echter is hij er meer voor comic relief dan een toevoeging op het team.

De afgelopen jaren keek iedereen voornamelijk uit naar de vertolking van Jared Leto als The Joker. Na deze film is het nog steeds niet te vertellen of deze nieuwste interpretatie er weer een voor de geschiedenisboeken is. Leto krijgt namelijk zo weinig screen time en zo verspreid door de film dat deze interpretatie niet volledig ontwikkeld is. The Joker wordt in deze film als een 'wild card' gebruikt die de plot probeert te ontregelen. Zijn rol is op die manier vergelijkbaar met Ben Affleck als Batman die op meerdere momenten acte de présence geeft. Bij dit karakter denk ik weer terug aan wat ik eerder omschreef: deze film had meer opbouw moeten hebben. DC gaat er vanuit dat we de karakters al kennen (wat klopt) maar dit zijn zulke nieuwe interpretaties van de karakters dat wat meer achtergrond fijn zou zijn voor ze in een team-up film zouden verschijnen. Wat dat betreft had DC beter Marvel kunnen kopiëren in plaats van het precies andersom doen: DC begint met de team-ups maar had beter eerst de individuele films kunnen doen.

Suicide Squad Joker

Wat ook niet meehelpt is de montage van deze film. Die is ronduit slecht. De film wordt op drie verschillende manieren opgestart waardoor het eerste half uur van de film chaotisch wordt. Er is dan ook nog geen doel voor het team waardoor het allemaal wat wollig blijft. Zo wekt de film de suggestie dat er een team wordt opgericht en direct na de goedkeuring van de overheid er shit aan de hand is waardoor dit team wordt ingezet. Nogal toevallig. Erg tof is wel een montage waarin de verschillende karakters met behulp van flashbacks worden voorgesteld. De film bevat wel meerdere goede en comic-achtige actiemomenten. Zo krijgt Diablo een moment om zijn ware kracht te laten zien en Deadshot mag een flink aantal magazijnen leegschieten.

Samengevat zou ik willen stellen dat de film helaas de middelmatigheid niet overstijgt. Het sterke vermoeden blijft dat deze film overhaast in productie is gegaan. Verhalen over een regisseur en een studio die twee cuts tegelijk aan het maken staken afgelopen week de kop op. Of het waar is, zullen we misschien nooit weten. Maar waar rook is, is ook vaak vuur en het zou een boel verklaren. Voor fans van comics zit er genoeg om te smullen in deze film. De gemiddelde bezoeker zal er niet ontzettend warm van worden en de film een dag later weer vergeten zijn. En dat is niet wat DC wil met het oog op de komende films in hun universum.