Blu-ray: Normaal - Ajuu de Mazzel

Als het over de Achterhoek gaat, komen er een aantal dingen gelijk in mijn gedachten opborrelen. De motorcross, het dialect en de feesten in de keet. Maar iets wat me ook gelijk te binnen schiet zijn Bennie Jolink en zijn companen met hun band Normaal. Al jaren touren ze door het hele land om op elke soort gelegenheid de Achterhoekse gezelligheid mee te brengen. Maar waar een begin is, moet ook een keer een eind komen en die beslissing kwam dan ook van Bennie Jolink zelf. Het is genoeg geweest. Maar nog een keer losgaan in de Gelredome kan er nog wel van af.

Allereerst is te zien dat het Gelredome goed gevuld is. De heren zijn nog altijd recent en het publiek wat op het concert is afgekomen kent echt niet alleen maar 'Oerend Hard', wat haast aan het einde van de show met veel bombast wordt ingezet. Alles wat de band in het bijna 40 jarige bestaan heeft opgebouwd en heeft geproduceerd komt voorbij, voor sommigen zelfs nog de wat onbekendere nummers. Maar het publiek geniet zichtbaar van elk moment. Gewoon ouderwets genieten, lijkt het grootste motto te zijn.

Wel is voor de oplettende kijker één ding duidelijk: het is voor de band echt de juiste tijd om te stoppen. En dan is er met name een bandlid waarvoor dat haast noodzaak lijkt te zijn; Bennie Jolink. Bij sommige nummers is Jolink niet op het podium te vinden en iedereen weet waarom; hij ligt simpelweg aan de beademing om weer op gang te komen en het concert goed door te komen. Is dat triest? Het publiek vindt van niet en elke keer wordt hij weer met een oorverdovend applaus onthaald. Eigenlijk laat het zien wat voor een passie de heer Jolink nog voor zijn band en voor het vak heeft, en in die 40 jaar is hij altijd dezelfde persoon gebleven. Hij is alleen wat jaartjes ouder geworden, zoals iedereen. Oh ja, en misschien heeft de levensstijl die de heren er op na hielden in het soms ruige bestaan van Normaal, er wel iets mee te maken. Uiteindelijk kan het lichaam maar een beperkte hoeveelheid middelen aan die er eigenlijk niet in thuis horen.

Wat betreft de extra's zijn er op het schijfje naast het gehele concert ook interviews te vinden met de bandleden. Als de talkshows en de overige televisieprogramma's niet mee worden genomen, zijn dit de allerlaatste interviews die de heren hebben gedaan als de formatie Normaal. Een unicum, dus. Met de blu-ray haalt de trouwe Normaal-fan een toevoeging aan de collectie in huis en voor de wat minder bekende van Normaal is het mooi om te zien hoe mensen nog los kunnen gaan op streek-rock. Wordt dat nog wel zo gemaakt? Dat blijft altijd de vraag.

Op FOK! was overigens deze blu-ray te winnen. De winnaars zijn bekend en er wordt zo snel mogelijk een exemplaar thuis gestuurd! De winnaars zijn:

- sadebo

- Bait00