Blu-ray: Buurman & Buurman - Al 40 Jaar Beste Vrienden

Buurman & Buurman; wie is er niet groot mee geworden? Ze zijn net als pindakaas, de kleintjes groeien ermee op en ouders genieten stiekem mee. De Tsjechische animatieserie bestaat inmiddels 40 jaar, en dat werd gevierd met een echte bioscoopfilm die nu ook verkrijgbaar is op Blu-ray.

In totaal maakte de Tsjech Lubomír Beneš al 91 afleveringen van zijn serie Pat a Mat, oftewel Buurman & Buurman. Gek genoeg was, tot aan deze nieuwe reeks, de badkamer nog niet gerenoveerd, maar in deze film wordt dit gedeelte van het huis uiteindelijk ook onder handen genomen door de topklussers. En tja, wat begint met een los tegeltje…. Het wordt uiteindelijk meer ruineren dan renoveren, zoals we van het duo gewend zijn. ‘De Badkamer’ is een van de vijf nieuwe filmpjes die zijn opgenomen in 2014 en 2015. De bekende kijker weet wat hem te wachten staat; chaos, chaos en nog eens chaos. Naast het vernielen van de badkamer, zien we de topklussers ook op geweldige wijze een zonnescherm maken, op een onmogelijke manier een enorme cactus vervoeren en zowel een zeer inventieve hometrainer als een nog meer geniale sinaasappelpers fabriceren. Vooral de sinaasappelpers is een van de betere films uit de gehele serie. Het is te lachwekkend voor woorden.

De Nederlandse versie wordt vooral opgeleukt door de fantastische stemmen van Kees Prins en Siem van Leeuwen. In de overige landen waar de serie wordt uitgezonden, praten de buurmannen namelijk niet. ‘Kijk past precies’, hoor je Prins droog zeggen, wanneer de badkuip op maat is gezaagd, zodat hij wel precies in de hoek past, maar je er slechts nog gehurkt in kan zitten. Helemaal geweldig is de kreet, ‘A je to!’. Dat is Tsjechisch voor ‘en dat is het!", of ook wel ‘eureka’, gebezigd wanneer de mannen iets denken te hebben opgelost. Het is onder meer te horen wanneer na de badkamerrenovatie het huis op instorten staat, en ook wanneer ze op miraculeuze wijze een oude filmprojector aan de praat krijgen.

Beide filmpjes, de vloer en de projector, zijn overigens wel al eerder uitgezonden door de VPRO, maar voor deze Blu-ray nog eens extra opgekalefaterd. Het moet gezegd worden, dit type mediadrager is zeker goed geschikt voor de animatieserie. Hoewel de bewegingen nog steeds met de hand moeten worden gedaan, gaat het vastleggen wel mee met de ontwikkelingen in de digitale wereld. Deze Blu-ray laat de buurmannen dan ook haarscherp door het beeld gaan. Het is een genot om naar te kijken. Helaas is de pret na 56 minuten al weer over. Dat is kort, en een keer een extraatje met een kijkje in de studio kan ook geen kwaad. Dat dan wellicht de volgende keer, voor nu in ieder geval genoeg om te lachen met deze film. Buurman & Buurman zijn gewoon baas, pure cult!