Dino Dini's Kick Off Revival

Persoonlijk ben ik fan van simpele voetbalgames. Geen FIFA of PES voor mij, maar games die afwijken van de formule, maar leuk bllijven om te spelen. Denk aan Tecmo Cup Soccer Game. Daarom leek Dino Dini's Kick Off Revival mij wel aardig, gebaseerd op een korte impressie. Man, wat zat ik fout.

Dino Dini Kick Off Revival 1

Dino Dini's Kick Off Revival is een poging om de oude serie terug te doen komen in het huidige tijdperk. De serie begon met Kick Off in 1989. Deze game heb ik zelf nooit gespeeld, ik bestond toen immers nog niet, maar het scheen voor die tijd een aardige hit te zijn geweest. Positieve reacties, veel spelers en nog altijd heeft de game een soort cultstatus. Soms kunnen games beter geschiedenis blijven, want Dino Dini's Kick Off Revival is een zooitje zonder content.

De game kent een erg simpele besturing. Althans, dat zou het moeten zijn. Je rent en bespeelt de bal met je linkerpookje en schiet met X. Dat is het. Er is echter een ontzettend frusterende onderlaag. De bal wil namelijk niet aan je voet blijven, deze springt voortdurend weg. Door X ingedrukt te houden, hou je deze nog enigszins bij je, maar het wil maar niet lukken om lange stukken af te leggen met de bal aan je voet. Effecten aan een bal geef je ook met je pookje, maar hier echte accurattesse aan meegeven is nog een lastige opgave.

Dino Dino Kick Off Revival 2

Het is niet zozeer dat ik iets heb tegen een leercurve, graag zelfs (games zijn al makkelijk genoeg tegenwoordig). Een leercurve moet echter geen betonnen muur worden. Een game als Dino Dini's Kick Off Revival moet zich lenen voor een typische pick-up-and-play, maar dat wordt door de vage besturing en het gebrek van een tutorial compleet verziekt. Het went simpelweg niet, omdat de mechanics niet werken.

Dan heb je ook nog het gebrek aan regels en andere ontbrekende features. Zo kent de game geen gele kaarten en geen buitenspel. In een voetbalgame. Ook kunnen jouw spelers niet geblesseerd raken en is er geen action replay van mooie acties aanwezig. Het probleem? Dit was allemaal aanwezig in de originele game uit 1989. Er is wat mij betreft geen enkel excuses om dit soort simpele features en fundamentele regels (ik bedoel, het blijft een voetbalgame) te verwijderen. Minder diepgang dan in 1989, denk daar maar eens over na.

Er lijkt simpelweg geen moeite gestopt te zijn in de game. De menu's zijn simpel en kaal, het aantal modi is zeer beperkt (maar toegegeven, het werkt wel), de teams zijn gewoon de 24 teams van het huidige EK (overigens zonder verschillen, behalve dan de namen) en ga zo maar door. Online en offline is enkel één tegen één en door het gebrek van onder andere buitenspel is het simpelweg hangen voor de goal en de bal naar voren rossen. Jammer.

Dino Dini's Kick Off Revival is niet de game die ik me had voorgesteld, niet waar ik op had gehoopt. Ik denk dat dit voor niemand een aanrader is, zelfs niet voor fans van het origineel. Pure bagger.

• Het lijkt nog op voetbal
  • Ontbrekende regels en features