Blu-ray: Deadpool

Waarschijnlijk is er door de hoofdrolspeler van een film nog nooit zo hard geprobeerd om de film op touw te zetten. Ryan Reynolds weet daardoor wel een voltreffer van een film te maken, want het is tot op heden een van de meest succesvolle films van dit jaar. De gestoorde actie en de schuine grappen die perfect op hun plaats passen zorgden ervoor dat een groot deel van het publiek dat de eerste keer naar de film ging, vaak een week later nog een keer ging omdat het gewoon zo leuk was. Kan de film thuis dezelfde kracht overbrengen?

Wade Wilson is een persoon met een wisselende persoonlijkheid; het ene moment is hij een gevreesde crimineel, en het andere moment weet hij weer een amicaal persoon te zijn, zeker voor zijn vriendin Vanessa. Wanneer bij Wade kanker wordt geconstateerd, begint zijn strijd pas echt. Dit is alleen niet de strijd die normale mensen aan zouden gaan. Wilson wordt namelijk gerecruteerd door een organisatie die mensen superkrachten lijkt te geven en hem zou kunnen genezen van zijn ziekte. Wanneer hij echter bedrogen wordt, gaat hij op zoek naar de daders en daarbij zal hij het ook op moeten nemen tegen zijn innerlijke demonen. Wel met veel humor, uiteraard.

Wat Deadpool waarschijnlijk zo succesvol heeft gemaakt, is dat het gemaakt is voor en door fans. Reynolds is zelfs al sinds mensenheugenis bezig met het maken van de film, en al zijn hele leven fan van de roodzwarte held. Daardoor blijft het verhaal zo dicht bij de comics, zowel in vormgeving als in verhaal en script dat er zowel voor de mensen die Deadpool nog niet kenden als voor de fans genoeg was om bij aan te sluiten. Ook is deze titel de eerste superheldenfilm die de leeftijdsclassificatie 16 jaar en ouder, en in de Verenigde Staten 'Rated R' kreeg, iets wat er voor zorgde dat er meer gevloekt kon worden, de actie bloederiger kon worden en er gewoon veel meer lol á la Deadpool in het script geschreven kon worden. Had deze film zich niet daaraan gehouden was er waarschijnlijk een heel ander product op dit schijfje terecht gekomen.

Het acteerwerk is misschien niet altijd van het hoogste niveau, maar dat maakt ook eigenlijk allemaal niet uit. De film neemt zichzelf zo vaak op de hak dat het op momenten niet helemaal duidelijk is wanneer de film nou serieus probeert te zijn en wanneer het gewoon het publiek de spreekwoordelijke tent uit wil lokken. Ook daarbij zijn de referenties naar popcultuur geniaal in het script geschreven. Op die momenten is wel duidelijk te merken dat de film vooral zichzelf en het gehele genre van superheldenfilms op de hak neemt. Vooral het slotakkoord, dat wel erg veel weg heeft van een van de twee Avengers-films en dat zelfs plaatsvindt op een helicarrier (die naam mocht niet gebruikt worden door rechtenkwesties tussen Disney en Fox), laat zien dat het publiek tegenwoordig alles slikt wat betreft superheldenfilms. Zelfs als er een escapade plaatsvindt door middel van een glazen kist en onze held daar vervolgens weer levend uit opstaat; we zullen het allemaal wel pikken. En al helemaal van onze held Deadpool. Want wat valt er eigenlijk te haten aan deze sympathieke gozer?

De extra's die op het discje te vinden zijn, werden via de Facebook van Fox en Deadpool groots aangekondigd. Nou valt het allemaal best wel mee met de exclusiviteit van het materiaal, maar het is allemaal wel reteleuk. Vooral de bloopers en de featurette 'Deadpool's Plezierzak' brengen de kijker geheid tot een schaterlach, en op dat niveau was de film eigenlijk zelf ook al. Het succes is meer dan verdiend en ondergetekende kan dan ook niet wachten op het vervolg. In de tussentijd kan het voorlopig nog eerste deel nog één keer (of 50 keer, tot en met 2017) opgezet worden. Plezier elke keer weer gegarandeerd.