Chronicle: RuneScape Legends

Ontwikkelaar Jagex is bekend van de MMORPG Runescape en zij zijn al geruime tijd bezig een CCG te ontwikkelen op basis van de lore van die wereld. De stap naar CCG heeft Blizzard ook gemaakt met Hearthstone, maar Chronicle: RuneScape Legends is qua gameplay compleet anders. FOK! interviewde Jagex over hun nieuwste creatie.

Voor iedereen die niet weet wat CCG’s zijn, is eerst een introductie en daarna uitleg over de spelopzet in Chronicle: RuneScape Legends. Pagina twee legt uit hoe je aan Boosterpacks komt, hoe Dungeoneering werkt en het interview met Jagex.

Chronicle - Poster

Wat is een CCG?
Het begrip Card Collecting Game (CCG) is behoorlijk breed. Er zijn heel veel spellen die in deze categorie vallen, maar de gameplay kan erg verschillen. De eerste CCG’s waren uiteraard kaartspellen, zoals Magic: The Gathering. De hedendaagse digitale varianten verwijzen bijna altijd naar hun roots door ook echt de klassieke vormgeving van kaarten na te streven. Een CCG met ronde kaarten heb ikzelf nog nooit gezien. Je begint met een basisset kaarten en naarmate je beter wordt kun je meer (zeldzame) kaarten verzamelen. Ook is het mogelijk om extra “booster packs” los aan te schaffen. De kaarten hebben allemaal hun eigen waarde en karakteristieken, waarbij het gameplay-element om de vaardigheden van andere kaarten in het spel te beïnvloeden vaak wordt toegepast.

Je speelt tegen een of meer anderen tegelijk en de aantrekkingskracht van deze spellen is hetzelfde als met andere kaartspellen: met een slechte hand toch nog winnen. Bij CCG’s zijn er meer factoren die het spel spannend maken, omdat iedereen zijn eigen specifieke verzameling kaarten meeneemt. De balans in CCG’s is daarom erg belangrijk. Jij kan zo’n unieke kaart hebben, waarmee jouw deck haast onverslaanbaar is. Dit maakt het spel voor beginners dan behoorlijk saai en onhaalbaar.

Chronicle - Kaartvolgorde is vaak doorslaggevend

Balans in CCG’s
De combinaties van specifieke eigenschappen van individuele kaarten, kunnen, in de correcte volgorde gespeeld, verbazingwekkend krachtige resultaten teweegbrengen. Omdat deze combo’s soms zo inventief zijn, heeft de uitgever van het spel deze mechanieken niet altijd voorzien. Deze past dan de eigenschappen van de kaarten dan aan. Als een kaart zwakker wordt gemaakt, dan spreekt men over een ‘nerf’. Maakt de uitgever ze sterker, dan heet dit een ‘buff’ of een ‘revamp’.

De rol van de uitgever van een CCG is dus behoorlijk belangrijk. De introductie van nieuwe kaarten en het veranderen van huidige brengt altijd veel tumult teweeg.

Spelopzet van Chronicle: RuneScape Legends
In Chronicle kun je kiezen uit vijf Legends om mee te spelen, die ieder een eigen klasse vertegenwoordigen. Je hebt de magiër, de tank, de vampier, de wapensmid en de dief. De legends zijn weergegeven als miniaturen, oftewel kleine speelpoppetjes zoals je die kent uit bijvoorbeeld Hitman Go. Zo bewegen ze zich ook voort, alleen de animaties zijn wel vloeiend. Iedere legend heeft maximaal 30 gezondheid. Er zijn algemene kaarten voor iedereen en klasse-specifieke kaarten. Je speelt in totaal maximaal vijf rondes tegen de AI of tegen iemand anders. Je volledige deck aan kaarten is minimaal 30 en maximaal 35 kaarten groot. Chronicle maakt het wel complexer door je niet toegang te geven tot je volledige deck. Je begint met zes of zeven kaarten en je krijgt iedere ronde, chapters genaamd, drie nieuwe kaarten. Ieder chapter speelt zich af op een van de bekende locaties in Runescape. Zo zijn er onder andere de Grand Exchange, Amuscut Ruins, The Barrows en de Wizard Tower.

Iedere ronde heb je de mogelijkheid om maximaal vier kaarten neer te leggen. Er zijn monster-kaarten en hulp-kaarten. Monster-kaarten moet je eerst moet verslaan. Als dat je lukt, krijg je de aangegeven beloning die kan variëren van een wapen tot goud. Hulp-kaarten kosten doorgaans goud. Na betaling geven ze je gezondheid, een wapen of iets anders.

Het is belangrijk dat je jouw kaarten in de juiste volgorde neerlegt. Bijvoorbeeld: je verslaat een monster en dat geeft jou drie goud. Met twee goud koop je daarna gezondheid en een kaart later koop je met je laatste goud een zwaard. Als je eerst probeert gezondheid te kopen, maar je hebt niet genoeg goud, dan lukt dat dus niet en dat is zonde van je kaart. Chronicle geeft altijd van te voren aan als je zoiets stoms probeert, dat dit geen verstandige zet is. Je krijgt waarschuwingen als je niet genoeg goud of health hebt in een van de vier stadia in een chapter. Of dat je een wapen-buff vraagt, maar tegen die tijd geen wapen meer zult hebben. Omdat ook de reden wordt gegeven helpt dat erg om het spel snel te begrijpen. Maar je hebt ook een tegenstander en deze kan jouw spelverloop beïnvloeden. Als deze goud van je steelt, je wapen kapot maakt of de monsters tegenover je sterker maakt, dan heb je een behoorlijke uitdaging.

Overleven jullie beiden deze vijf chapters, dan ga je direct op elkaar inrammen, tot er één legend blijft staan.

Chronicle - Kies je kaarten

Strategieën en Tactieken
De tank van Chronicle heet The Raptor. De strategie hierbij kan zijn om zoveel mogelijk pantser te verzamelen. In het eindspel heb ik eens 47 pantser gehad en 30 gezondheid. Dan weet je behoorlijk zeker dat je hebt gewonnen.
Een ander legend is Vanescula, een vampier. Een handige tactiek is de ander dusdanig te verzwakken, dat deze het eindspel niet eens haalt. Omdat Vanescula direct de gezondheid weg kan zuigen en dus je pantser negeert, is zij erg gevaarlijk.

Dit zijn twee simpele voorbeelden wat je kunt doen met je kaarten. Er zijn genoeg tactieken te bedenken, want met iedere progressie door het spel krijg je toegang tot meer verschillende kaarten.

Een goede stelregel die ik heb ontdekt: als winst of verlies erg sterk samenhangt met wie het spel mag beginnen, dan moet je jouw deck beter samenstellen en stroomlijnen. 30 kaarten in je deck werkt beter dan 35.