Total War: Warhammer

Toen ik nog klein was was ik al gefascineerd door Warhammer. Ik begreep niks van de complexe strategieën en de enorme hoeveelheid dobbelstenen die er aan te pas kwamen, maar de prachtige figurines en gebouwen waren voldoende om tot mijn verbeelding te spreken. Nu, ruim tien jaar later, zijn we niet meer gedoemd tot stijve figuurtjes voor onze epische gevechten, maar komen ze in Total War: Warhammer op je computerscherm tot leven.

Warhammer3

Total War: Warhammer is een samensmelting van twee franchises waarbij je je kan afvragen waarom niemand dit niet eerder heeft bedacht. Total War en Warhammer zijn als twee handen op een buik: de lore, de rassen en de tabletop-gevechten waar veel puistigere nerds mee opgegroeid zijn leent zich perfect voor een game die epische gevechten op je scherm laat ontvouwen en die zelfs gebruikt wordt door historici om veldslagen te simuleren. Na een aantal uur spelen wordt duidelijk dat creative assembly duidelijk veel liefde heeft gestopt om de table-top ervaring van Warhammer goed te vertalen naar je computerscherm. Total War: Warhammer is een goede mix van oud en nieuw: het leunt sterk op de diplomatie, wincondities en mechanics tijdens gevechten van voorgaande delen van Total War, maar door de invloed van Warhammer kan de game ook experimenteren met dingen die de franchise nog nooit gedaan heeft, zoals grotere verschillen tussen facties en vliegende units.

In tegenstelling tot de andere Total War-games heeft Total War: Warhammer een enorme diversiteit tussen de rassen, die elk vragen om een andere speelstijl. Bij de dwergen kiezen ze overduidelijk kwaliteit over kwantiteit in hun legers, terwijl orcs juist weer van de massa-aanvallen zijn. Ook heeft elk ras een bepaald mechanic dat goed past bij hun achtergrond. Bij de dwergen speelt de Dammaz Kron oftewel het grote boek van grudges een belangrijke rol. Wanneer een ras een misstap begaat tegen de dwergen wordt dit opgeschreven in de Dammaz Kron, waarna de dwergen wraak moeten nemen. Heb je teveel van deze grudges, dan gaat dat ten koste van de stabiliteit van je rijk. Vampire Counts kunnen weer makkelijk aan units komen door middel van het herrijzen van de doden, orcs moeten regelmatig bloed vergieten om hun onderdanen rustig te houden en humans kunnen militaire leiders een post aanwijzen die bonussen geeft voor het hele rijk. Mensen die besluiten hun oorlogstochten tot één ras te beperken doen zichzelf flink tekort in Total War: Warhammer, want door de verschillen tussen de rassen heeft het spel een hoge herspeelbaarheid. Wanneer er nog meer rassen komen in de vorm van DLC, zal dit ervoor zorgen dat mensen die elk ras een keer willen proberen vele uren plezier gaan beleven aan Total War: Warhammer.

Warhammer1

Iedereen die een Total War-game heeft gespeeld weet dat er wincondities zijn, voor een korte campaign en een lange campaign, en dan mag je zelf uitzoeken hoe je er komt. Total War: Warhammer voegt daar een extra element aan toe aan de hand van quests. Regelmatig krijg je een quest die objectives bevat zoals ‘versla zoveel legers van dit ras’ of ‘bezet 3 nederzettingen’. Elke keer nadat je een quest voltooit, krijg je een hoeveelheid goud. Het mooie aan deze quests is niet alleen dat het past bij de fantasy-setting van Warhammer, maar dat het ook kan dienen als een losse leidraad voor mensen die niet zoveel ervaring met de Total War-serie hebben. Start je een verse campaign en heb je geen idee waar je moet beginnen? Hier heb je wat quests die je een idee geven wat je moet doen. Door deze quests had ik Total War: Warhammer binnen een mum van tijd onder de knie.

Maar het paradepaardje van Total War: Warhammer (en Total War in het algemeen) zijn de real-time battles tussen de legers. En net zoals de voorgaande Total War-games zijn die adembenemend om te zien. Hordes aan legers die de heuvel af komen denderen en het geluid van staal tegen staal blijft een geweldig gezicht, en door de toevoeging van vliegende units (een primeur voor de Total War-serie) zoals draken, pegasi en griffioenen wordt het wow-effect alleen nog maar verhoogd. Ook is de AI er duidelijk op vooruitgegaan in vergelijking met vorige Total War-games, onder andere doordat ze nu gebruik maken van flanking-technieken wanneer je afwachtend reageert en niet meer hersenloos je steden bestormen tijdens een belegering. Elk moment van het gevecht voelt alsof je toeschouwer bent van een van de meest epische gevechten uit de Warhammer-geschiedenis, van het moment totdat beide partijen schreeuwend hun vijand en wellicht hun dood tegemoet lopen tot het moment dat een leger de aftocht blaast en er is niks overblijft behalve hun gesneuvelde kameraden.

Warhammer2

Een klein, maar significant probleem bij Total War: Warhammer is dat er wat problemen zijn met de balancing. Bepaalde leiders zoals Grimgor Ironhide van de orcs geven mij enorme kopzorgen tijdens de campaign, terwijl andere leiders juist geen enkele vuist kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de spells. Sommigen zijn zo zwak dat je het effect nauwelijks merkt, terwijl andere in staat zijn een hele Reiksguard-unit (een van de krachtigere units van the Empire) van de kaart te vegen. Het gebrek aan balans bij sommige units en spells is storend, en hopelijk komt Creative Assembly snel met een patch die dit probleem kan verhelpen.

Ook is het aantal van vier speelbare rassen (vijf met chaos als je de game pre-ordert) aan de lage kant. Het Warhammer-universum heeft veel interessante rassen die uitnodigen voor een unieke speelstijl zoals Lizardmen, Skaven en de drie elfenrassen. Hoogstwaarschijnlijk voegt creative assembly deze later toe door middel van DLC, vergelijkbaar met hoe Blood Bowl de toevoeging van nieuwe rassen aanpakt. Het is zonde dat deze iconische rassen achter DLC worden weggestopt om de laatste centen van de speler op te eisen.

Twee weten meer dan één, zo moeten ze bij creative assembly en games workshop gedacht hebben, en gelijk hebben ze. Total War: Warhammer is een fantastische game die het beste van beide werelden mixt. De grote verschillen tussen de rassen en de verschillende speelstijlen die je daar voor nodig hebt zorgen voor een grote herspeelbaarheid, en het questelement past goed bij de fantasy-setting van Warhammer. Maar het allermooiste zijn de gevechten, die spectaculairder zijn dan ooit. Er zijn wat issues met balancing die hopelijk verholpen kunnen worden met een patch en de vraag blijft of het weglaten van zoveel rassen een verstandige beslissing is geweest, maar dat neemt niet weg dat deze game een decisive victory is van creative assembly en games workshop, die zowel de Total War als de Warhammer-fan uren zal gaan vermaken.

• Verschillende rassen, verschillende manieren van spelen
  • Quests
  • Gevechten zijn een spektakel