Fire Emblem Fates: Revelation

Eerder verscheen al een review voor Fire Emblem Fates: Birthright en Fire Emblem Fates: Conquest. Hierin werd gameplay, vernieuwingen en meer besproken. Dat komt hier dus minder aan bod. Het is dus aan te raden om even hier te klikken en eerst die review te lezen. Uiteraard zijn er (lichte) spoilers te vinden, maar we proberen het beperkt te houden.

Fire Emblem Fates: Revelation Banner

In tegenstelling tot in Birthright en Conquest blijf je in Revelation een neutrale partij. Je besluit om niet bij Nohr aan te sluiten, maar ook niet bij Hoshido. Als hoofdpersoon Corrin probeer je vrede te stichten tussen de partijen, maar je kunt geen van jouw families verraden. Helaas voor Corrin zien beide koninkrijken de derde route als verraad en moet je tijdelijk vluchten. Tsjah, wat dan?

Gelukkig is er Azura. Zij leidt je weg uit het gevaar en brengt je naar een derde wereld, genaamd Valla. Eenmaal aangekomen blijkt al gauw hoe het allemaal zover heeft kunnen komen, een geloofwaardige verhaallijn volgt, met slechts één hekelpunt. Wanneer je iemand buiten Valla vertelt over het bestaan van Valla sterf je een pijnlijke dood door een vloek. Een erg gemakkelijke (en luie) manier om het conflict niet makkelijk oplosbaar te maken. Niemand gelooft je natuurlijk, want zeg nou zelf, zou jij iemand geloven die zegt: 'het is de schuld van niemand, maar waarom kan ik je niet vertellen, maar ik vertel ECHT de waarheid hoor?' Dat dacht ik ook. Het zorgt er aan de ene kant voor dat het conflict kunstmatig in leven wordt gehouden, maar om te zien hoeveel moeite je moet doen om je familie te overtuigen en hoe hierop wordt gereageerd is dan weer mooi gedaan. Zeker in het geval van de leidende figuren Ryoma en Xander.

Fire Emblem Fates Clash

Gelukkig is dit ook het enige hekelpunt aan Revelation, want verder staat er een dijk van een game. Zeker wanneer je de game speelt na het spelen van Conquest en Hoshido, is het een feest. Sterker nog, ik raad iedereen aan om beide games te spelen voor je aan Revelations begint, aangezien er spoilers in voorkomen voor Conquest en Hoshido. Het is dus door te spelen na het spelen van slechts één van deze titels, maar daarmee verpest je wel een beetje de ander. Wat maakt Revelation dan zo'n feest? Het is eigenlijk de perfecte combinatie tussen de twee voorgaande titels. Je kunt nieuwe romances aangaan tussen personages die eerder niet samen in jouw leger konden zitten. De dialogen tussen bijvoorbeeld Camilla en Takumi zijn hilarisch en sommige zijn simpelweg hartverwarmend. Zeker als je nagaat dat er een conflict is tussen de twee kampen uit Conquest en Hoshido is het feit dat de personages uit deze koninkrijken voor elkaar opwarmen zelfs mooi om te zien.

Het heeft echter ook voordelen in het gebied van gameplay. Zoals in de review van de eerste twee games werd vermeld, hebben beide games ietwat andere eenheden en wapens. Deze komen in Revelation samen, waardoor er compleet nieuwe mogelijkheden aanwezig zijn om jouw ideale leger samen te stellen. Het wordt hierdoor makkelijker om missies door te komen (aangezien je een beter leger kunt maken), maar aan de andere kant is het ook een uitdaging om überhaupt dit leger samen te stellen.

Ook heeft Revelation weer andere maps dan de twee ander titels. Denk aan fog of war in nauwe gangen, waardoor je soms ineens wordt verrast door een nieuwe horde vijanden. Of een gevecht op zee, waar je schakelt tussen diverse boten om je tegenstander te verslaan. Revelation biedt in dat opzicht de perfecte combinatie tussen nieuw en oud, herkenbaar en verfrissend en uitdagend en simpel. Het is een mooie combinatie tussen Revelation die dezelfde moeilijkheid kan bieden als Conquest, maar ook dezelfde toegankelijkheid als BirthrightRevelation is daarmee een mooie afsluiter voor één van de betere games in de langlopende Fire Emblem-serie.

• Brengt het beste uit Conquest en Birthright
  • Nieuwe scenario's zijn top
  • Banden opbouwen tussen eenheden blijft van hoog niveau