Battleborn

Het heelal is weer eens in gevaar en dit keer heeft de schurk Redain het gemunt op de enige overgebleven ster in de ruimte. Zou die wegvallen, dan wordt alles donker en is de ruimte alleen leefbaar voor zijn volk. De overgebleven rassen zijn het er niet mee eens en ondanks hun meningsverschillen onderling sturen ze hun eigen helden erop af om Redain te stoppen. De helden zijn de Battleborn van de titel.

Het verhaal van Battleborn krijgt een lange animatie als intro en komt wat matig over. De animaties en de muziek komen daarin cheap over en dat zorgt er niet voor dat ik in een verhaal gezogen word. Nog raarder is dat je eerst een tutorial-missie krijgt met een personage dat daarna gelocked is. Whut? Waarom? In plaats daarvan heb ik een stuk of vijf personages vrijgespeeld door die missie te doen, en mag ik allerlei doelen realiseren om de rest vrij te spelen. Denk dan aan ‘win een x aantal missies met ras y’ of ‘versla 800 minions van de bad guys’.

Ik probeer eerst eens de eerste echte missie van Battleborn zelf te doen, solo. Nou, daar kom je snel van terug. De vijanden zijn net sponzen: ze kunnen heel veel kogels verdragen. Goed, andere aanpak dan maar: public story mode. De server zoekt eerst vier medespelers voor je, daarna krijg je een scherm waar je op drie missies mag stemmen. Leuk, maar de eerste missie stond er bij mij niet bij. Ze worden dus lukraak gekozen. Nou ja, dan sterf maar met dat verhaal. Als Gearbox het zelf al niet interessant genoeg vindt, waarom zou ik dat moeten vinden? Een irritatie is dan ook dat ik bijvoorbeeld alleen nog de ‘Void Edge’ moest doen, maar of die missie stond er niet bij, of niet genoeg mensen stemden er op. Het zou zo veel handiger zijn dat je ook een lobby kon maken met alleen die missie als optie.

Dat kan namelijk alleen met de laatste missie. Die is apart in het menu te selecteren, dan weet je dat je die missie gaat doen. Maar die optie speel je pas vrij als je de andere zeven missies gedaan hebt. Dat klinkt wat weinig en dat is het ook. Ze zijn wel gevarieerd, maar pas de laatste missie en de missie ‘Saboteur’ zijn echt moeilijk te noemen. Redain is een vuilak en smijt je vooral de oneindige diepte van de ruimte als je niet oplet. Extra levens zullen nodig zijn en de ellende is dat je deze deelt met je hele team. Dus als er een nieuwe aan boord is, dan weet je dat je nog een leuke tijd gaat hebben.

De Saboteur is van een heel andere orde. In bijna elke missie moet je op een gegeven moment bepaalde objecten verdedigen, maar in de Saboteur gaat het op een bepaald punt vaak mis. De eerste keer hadden we een goed team dat lekker bezig was en was het meteen een succes. De volgende pogingen gingen op een bepaald punt elke keer weer mis. En dan is het game-over. Je mag weer hopen dat het level in het keuzemenu komt en dat er genoeg op gestemd wordt. En dan weer twintig minuten spelen voordat je op dat ene punt komt waar het zo vaak mis gaat. Grrrrr.

Weinig missies dus, maar de personages daarentegen zijn wel met velen. En met een flinke variatie zit er voor iedereen wel een favoriet bij. Gearbox laat hier zien dat ze een flinke fantasie hebben om te zorgen dat elk personage anders speelt. In mijn preview was ik vooral voor Kelvin en zeker El Dragon, de twee melee-personages, te porren. Er zijn nog zwaardvechters, soldaten met geweren, ondersteunende personages, magiërs en veel meer. Allemaal spelen ze anders en allemaal proberen doe je niet even, je moet ze wel leren kennen om ze te waarderen.

Maar nu ben ik vooral helemaal blij met Miko. Deze paddestoel op speed is vooral supersnel en geneest mensen. Door vaardigheden zo te kiezen wordt hij alleen maar sneller als hij bijvoorbeeld mensen helpt en nog wat extra snelheid als hij schade krijgt, maar door een andere keuze heel je jezelf ook nog als je andere geneest. Daarnaast gebruikt hij gif en werpmessen en daar kan hij best wel een potje schade mee doen. Je bent dus niet de typische heler die achteraan hobbelt en beschermd moet worden. Sterker nog, zo doe je hem te kort. De monsters in de verhaalmodus raken hem nog wel eens goed, maar in multiplayer is snelheid en het kleine formaat van onze paddestoel een irritatie voor velen. En als je hem dan pakt geneest hij zichzelf ook nog. Heerlijk om mee te spelen dus.

En met 25 personages om te kiezen ben ik nog lang niet klaar om iedereen de tijd te geven om te zien of hij of zij allemaal kan betekenen op het slagveld van Battleborn. Er komt nog DLC aan, met uiteindelijk vijf personages. De eerste is Alani, die met waterkrachten speelt. Per personage is er dan nog van alles te unlocken. Niet alleen extra vaardigheden, maar ook taunts, kostuums, titels en avatars. Om niet te spreken over de items. Je mag er drie meenemen op het slagveld, en ze ondersteunen je door meer leven te geven, verbeterde vaardigheden of andere bonussen. Soms scheelt het een 0.01 procent in de statistieken, maar toch wil je het beste zien te verzamelen.

Waar Battleborn echt in uitblinkt is multiplayer, en dan vooral de incursion-modus. Dat is een MOBA waarbij je als team minions naar een zogenaamde sentinel moet begeleiden om het voor de rest ondoordringbare schild van de bewaker te slopen. Is dat eenmaal kapot dan kunnen de teamleden los op de sentinel. Alleen dat schild is maar tijdelijk weg, dus je zult het proces een paar keer moeten herhalen. Elk team heeft twee sentinels, dus je bent wel even bezig. Je kunt huurlingen op de map vinden die je eerst moet verslaan, waarna ze je helpen. Maar je kunt ook lullig doen en het vuile werk door het andere team laten opknappen en dan op het claimpunt staan om de huurlingen zelf te claimen. Daarnaast kun je turrets neerzetten en upgraden om je lanen in de map te beschermen tegen minions of de tegenstander. Het wordt al snel heerlijk chaotisch en team-chat is dan ook aanbevolen.

In Meltdown is het de bedoeling minions te offeren in het midden van de map. Hoe groter de minion, hoe meer punten. Als team probeer je niet alleen je eigen minions te helpen, maar ook die van het ander team te slopen voordat ze het eindpunt bereiken. En dan is er nog Capture, waarbij je als team punten moet claimen. Deze modus is een beetje afgezaagd, we hebben dit al te vaak gezien. Het grote nadeel van multiplayer is eigenlijk de hoeveelheid mappen. Elk van de drie modi heeft maar twee mappen.

Battleborn doet een hoop goed, maar helaas ook een hoop fout. De verhaalmodus kun je in singleplayer doen, maar dat is a) niet leuk en b) amper te doen. In co-op modus met publieke servers kun je de verhaalmodus niet in volgorde volgen, omdat er gestemd moet worden op welke van drie random levels je wil doen. Eenmaal in een serieus team dat daadwerkelijk zo goed mogelijk de missie wil voltooien is het erg leuk. Dat geldt helemaal voor Incursion multiplayer, waarin Battleborn een MOBA wordt, met minions, huurlingen en wel. Daar wil iedereen wel winnen en heb je veel minder last van luiaards die in een hoekje in foetushouding gaan liggen.

Er zijn veel personages met veel variatie tussen de keuzes, maar dat kan niet gezegd worden van de mappen in multiplayer zelf. Ik ga dit nog langer spelen door de personages, maar hopelijk komen er snel wat nieuwe mappen en vooral een patch om die belachelijke stemronde voor verhaalmissies eruit te halen. Of in ieder geval een mogelijkheid te maken echt voor een missie te willen gaan, in plaats van ‘op goed geluk’.

Pluspunten
Minpunten
  • veel variatie in personages
  • variatie in missies
  • Incursion-multiplayer is tof
  • onlogische stemronde voor publieke verhaalmissies
  • weinig verhaalmissies
  • weinig multiplayermappen
Gespeeld op PlayStation 4. Ook beschikbaar voor pc en Xbox One.