Enter the Gungeon

Veel games bevatten een vorm van geweld, vaak in combinatie met wapens. In het geval van Enter the Gungeon worden geweren niet alleen gebruikt, maar worden ze zo erg opgehemeld dat je je af gaat vragen of de ontwikkelaars van Dodge Roll stiekem niet een fetisj hebben. Seksuele fantasieën van programmeurs en pixelart-artiesten terzijde, Enter the Gungeon is de nieuwste game uit de stal van publisher Devolver Digital, die al vaker met hetzelfde  bijltje heeft gehakt wanneer het aankomt op roguelikes. Ik hoopte dan ook dat Enter the Gungeon kwalitatief niet onder zou doen voor  de andere roguelikes zoals Hotline Miami en Heavy Bullets, games die mij flink wat speelplezier hebben bezorgd.

 Enter the Gungeon speelt zich af in een enorme vesting, de gungeon, waar lang geleden een enorme kogel is ingeslagen. Deze kogel bracht een felbegeerde schat mee die avonturiers vanuit de wijde omgeving aantrekt: een geweer waarmee je het verleden ongedaan kan maken.

 Zoals misschien al te merken was in de vorige zinnen, zijn geweren het centrale thema in Enter the Gungeon en vrijwel elk element van de game maakt gebruik van wapen-gerelateerde grappen. Je vijanden maken deel uit van de Cult van de Gundead, met onder andere waggelende antropomorfe kogels die kogels schieten en die je proberen te doden met kogels, en eindbazen hebben namen zoals Gatling Gull (een enorme vogel met een machinegeweer en een rambo-achtig uiterlijk) en Ammoconda. Als je een liefhebber bent van puns en over-the-top humor is Enter the Gungeon hilarisch, en het is duidelijk dat de game zich op geen enkel moment serieus neemt.

Enter the gungeon1

Maar de vijanden die je tegenkomt bestaan niet alleen uit antropomorfe kogels. De Cult of the Gundead bestaat onder andere ook nog uit wandelende granaten, tovenaars, spoken met (uiteraard) geweren en nog veel meer. Enter the Gungeon heeft maar liefst 75 verschillende vijanden, die allemaal andere tactieken gebruiken en daarom ook om een andere aanpak vragen. Een leuk detail is dat je vaak aan de vijanden kan zien wat voor wapens ze gebruiken. Vijanden die de vorm hebben van een shotgunkogel zullen shotgunkogels gebruiken, en puntige kogels maken gebruik van een scherpschuttersgeweer. Het hele scala van vijanden zorgt ervoor dat geen enkele kamer in Enter the Gungeon hetzelfde is.

Maar het aantal verschillende vijanden verbleekt bij de enorme diversiteit wapens die de game bevat. Enter the Gungeon heeft ongeveer 200 verschillende wapens met  'klassieke' wapens zoals scherpschuttergeweren, machinegeweren, pistolen en revolvers - maar ook maffe wapens zoals de AKEY-47 dat elke kist waar je op schiet automatisch opent, een waterpistool, een geweer dat vissen als projectielen afschiet en zelfs een t-shirtkanon. Aan wapens geen gebrek wat ook wel te verwachten is voor een game die geweren zo op een voetstuk plaatst, maar het is wel jammer dat sommige wapens hetzelfde aanvoelen, met als enige verschil een leuk kleurtje of een grappig projectiel. Vanuit cosmetisch opzicht verschillen vrijwel alle wapens van elkaar, maar wanneer het op gameplay aankomt is er een stuk minder diversiteit.

Entergungeon2

De gameplay bestaat uit het manoeuvreren door kamers met een vaste lay-out, maar die op een random plek in de gungeon verschijnen. Zo kan het dus voorkomen dat je dezelfde kamer meerdere malen tegenkomt, maar telkens op een andere plek. Tijdens de gevechten moet je alle vijanden doodschieten voor je verder kan terwijl je hun kogels probeert te ontwijken door te duiken, tafels omver te gooien die dan kunnen dienen als beschutting en te schuilen achter muren.  De gevechten hebben een aantrekkelijk kort en explosief karakter, waarbij de game je aanmoedigt de omgeving in je voordeel te gebruiken. Hierdoor krijgt Enter the Gungeon een extra laag aan strategie naast het doden van alle vijanden in de kamer, wat de game alleen maar ten goede komt.

Wanneer je een level voltooit krijg je hegemony credits, die buiten de dungeon uitgegeven kunnen worden aan permanente upgrades. Om deze hegemony credits uit te kunnen geven moet je eerst shopkeepers bevrijden uit de gungeon, maar wanneer je ze eenmaal vrijgespeeld hebt heb je ontzettend veel upgrades waar je je zuurverdiende credits aan kan besteden zoals nieuwe wapens en meer health, die vervolgens gevonden kunnen worden tijdens je volgende run. Er zijn ontzettend veel upgrades waarmee elke run een stukje makkelijker wordt, en je zal nog vele keren de gungeon moeten doorlopen voordat je genoeg hememony credits bij elkaar hebt gespeeld om alle upgrades te kopen.

Gungeon3

Enter the Gungeon heeft vier classes: de convict, de hunter, de marine en de pilot, en elk personage heeft een andere reden om het geweer te vinden waarmee ze hun verleden ongedaan kunnen maken. Elk personage heeft zijn eigen krachten en vaardigheden en hoewel dat veelbelovend klinkt, is er eigenlijk nauwelijks variatie tussen de classes. Hoewel iedereen een ander startwapen heeft kan elk wapen ook gevonden en gekocht worden door een ander personage als je eenmaal in de gungeon bent, en de passieve vaardigheden zoals het extra armor bij de marine en de korte periode van extra damage die je als convict krijgt als je wordt geraakt bieden zo weinig voordeel dat ze eigenlijk te verwaarlozen zijn. Wanneer je je personage kiest om de gungeon mee te gaan verkennen, komt het er meer op neer welk personage er voor jou het leukst uitziet dan wat het beste bij je speelstijl past.

En hoewel er wapens in overvloed zijn in Enter the Gungeon, geeft de game ze niet makkelijk weg. Per level mag je van geluk spreken als je twee wapens weet te vinden, en dan is het nog maar de vraag of je een goed wapen krijgt. In elk level zijn vaak maar twee wapens te vinden in kisten, waarvan er een vaak op slot zit met een sleutel. De winkel in elk level verkoopt daarnaast ook één wapen, en dat is het wel zo'n beetje. Ook gebeurde het regelmatig dat ik mijn starterswapen koos om een boss neer te halen in plaats van het wapen wat ik had gevonden in een kist of gekocht had in de winkel. In vergelijkbare games zoals Binding of Isaac en Crypt of the Necrodancer wordt ook niet met loot gestrooid, maar die games hebben het voordeel dat de kamers waar je door navigeert een stuk kleiner zijn waardoor het speeltempo hoger ligt en je dus sneller aan je upgrades komt.

En hoewel Enter the Gungeon gebruikt maakt van een teleportatiesysteem waarvan je ten alle tijde gebruik van kan maken zolang je niet aan het vechten bent, is niet elke kamer aangesloten op dat systeem en komt het nog regelmatig voor dat ik alsnog door kamers moet wandelen waar ik allang mee klaar ben om alsnog een beloning op te halen. Dit haalt onnodig het tempo uit de game en dat is gevaarlijk voor een roguelike omdat de gameplay daar vaak bestaat uit korte, snelle runs.

Enter the Gungeon is een heel vermakelijke roguelike die vooral spelers die Binding of Isaac leuk vinden, ontzettend zal gaan aanspreken. Ontwikkelaar Dodge Roll heeft overduidelijk zijn fantasie op de vrije loop laten gaan en dat resulteert in een heel scala aan maffe wapens en dodelijke vijanden. Daarnaast  heeft Enter the Gungeon een hoge herspeelbaarheid, iets wat zo belangrijk is voor roguelikes, doordat de gungeon random ingedeeld wordt elke keer wanneer je afdaalt en door een heel scala aan upgrades aan te bieden die je vrij kan spelen. Het zou wel leuker zijn geweest als de classes wat meer verschilden van elkaar door bijvoorbeeld specifieke wapens aan te bieden voor elke class of door de passieve vaardigheden wat meer van invloed te laten zijn op de uiteindelijke gameplay.

Als laatste is het zonde dat voor een game waarbij het centrale thema "wapens" is, het aantal wapens dat je vindt tijdens je avonturen in de gungeon eigenlijk heel karig is, en het zou beter zijn als de game wat vrijgeviger was geweest. Enter the Gungeon laat een aantal steken vallen op belangrijke punten, maar het is een fantastische game die zich goed kan meten met gevestigde namen zoals Crypt of the Necrodancer, Binding of Isaac en Nuclear Throne.


Pluspunten
Minpunten
  • Veel diversiteit in wapens
  • Veel verschillende vijanden
  • Goede humor
  • Uitgebreid upgrade-systeem
  • Random generatie van de maps
  • Classes hadden wat meer variatie mogen hebben
  • Weinig lootdrops
Gespeeld op pc, ook verkrijgbaar op PlayStation 4.