République

Een van oorsprong mobile game die op PlayStation 4 uitkomt? We moesten er even voor zitten en onze gedachten op een rijtje zetten. Iets wat verboden is in de gamewereld van République. Sowieso zouden we daar net als hoofdrolspeelster Hope opgepakt worden, want in die wereld is er een streng regime aan de macht dat al het vrije woord verbiedt. Boeken, games, maar ook hardop je eigen gedachten uitspreken zorgt al voor een enkeltje hersenspoelen.

Hope is gevangen genomen omdat ze in het bezit van een boek was. Ze wordt als geïnfecteerd gezien door de nogal strenge ondervraagster. De toon wordt gezet: dit regime tolereert niets. Hope wacht in haar cel om meegenomen te worden naar de hersenspoelkamer. En dan mag jij. Je speelt niet alleen Hope, maar ook een onbekende hacker, die zich in alle camera’s hackt. Hiermee zie je gevaren voordat Hope ze ziet en kun je maatregelen treffen om haar veilig langs bewakers te loodsen. Nog een voordeel: je kunt deuren van hun digitale slot krijgen. En zo loopt Hope al snel als voortvluchtige rond in een streng bewaakte gevangenis.

République

In die gevangenis word je vaak genoeg herinnerd aan het feit dat vrije gedachtes niet goed zijn. Posters, die je niet alleen waarschuwen over pepperspray-bezit, maar ook boeken, games of het feit dat je niet hardop moet denken als er mensen in de buurt zijn. De sfeer is prima in het spel en je hebt het gevoel dat je je in een wereld bevindt waar alles verboden is. Ook de informatie die her en der ligt en die meer over de achtergronden van de wereld vertelt, helpt daaraan mee. Als hacker kun je namelijk na upgrades ook mailwisselingen inzien in de computers of antwoordapparaten afspelen.

Je kunt als hacker niet meteen overal in. Sommige deuren hebben een hoger beveiligingsniveau en je zult moeten upgraden om deze ook te kunnen openen. Je krijgt punten voor elk beetje informatie dat je vindt, waarmee je bij een speciale computer deze upgrades kunt kopen. Logisch genoeg zijn antwoordapparaat en mailwisselingen een van de eerste dingen die je koopt, zodat je weer meer punten krijgt voor de andere.

République

Als camera-hacker ben je meteen je grootste vijand in de game, want hoe goed het verhaal van République ook is, ik erger me aan de camera. Je bent in de ene camera, ziet een andere en met een druk op de knop verplaats je jezelf naar die tweede. Prima op zich, maar als je Hope wilt besturen zie je dat dus ook vanuit die camera's en soms heb je geen overzicht meer. Loopt Hope te ver van de camera, dan krijg je een kleine stotter en zie je haar weer vanuit een andere camera. Erg handig in een game waar stealth en dus het kennen en zien van je omgeving heel erg belangrijk is.

In de wereld is er al geen vrijheid, maar waarom de makers dan ook maar dachten geen vrijheid in de game te stoppen is me een raadsel. Er is maar één manier om dingen te doen, er is maar één weg te bewandelen. Over het algemeen hebben stealth-games juist meerdere manieren om ergens te geraken of om problemen op te lossen. Hope kan zich alleen maar in kasten verstoppen om zo niet gezien te worden op de routes die bewakers wandelen. Mocht ze eens moeten vechten, dan heeft ze pepperspray of een taser. Deze zijn er maar een beperkt aantal zodat je niet al taserend door de gevangenis rent, iets dat de sfeer totaal kapot zou maken.

De muziek wordt amper gebruikt, wat raar is, want bijvoorbeeld naar de stemmen is juist heel veel aandacht gegaan. Jennifer Hale heeft haar stem al aan zoveel games uitgeleend, maar ook David Hayter bekend van Metal Gear Solid doet mee. Voor de wat oudere gamers: Dwight Schultz doet ook mee in de République en nee, niet als Howling Mad Murdock. Daarom is het jammer dat de muziek zelf niet diezelfde aandacht heeft gekregen; maar heel sporadisch hoor je wat van een soundtrack.

République heeft een kille sfeer, iets dat bij het verhaal past. De informatie die je her en der vindt zorgt voor nog meer achtergrond en natuurlijk de broodnodige punten om je hack-skills te upgraden. Het is alleen jammer dat de game geen vrijheid biedt aan de speler. Er zijn geen meerdere oplossingen om iets voor elkaar te krijgen, je wordt eigenlijk aan het handje gehouden. En dat hoeft al lang niet meer, zoals andere sneak-games zoals Metal Gear Solid hebben laten zien. Toegegeven, veel van die games hadden vast een groter budget, maar de gamer ziet alleen het eindresultaat. Voor dertig euro kan het de moeite waard zijn, maar er zijn betere stealth-games op de markt.

• Toffe sfeer
  • Veel aandacht aan omgeving en stemmen
  • Camera