CD: Gavin James - Bitter Pill

"The Book of Love is long and boring, no one can lift the damn thing, it's full of charts and facts, some figures and instructions for dancing." 'The Book of Love', gecovered door Gavin James sloeg in als een bom. Het zorgde ervoor dat de hele wereld kennis maakte met de sympathieke roodharige singer-songwriter uit Ierland. Binnen no-time verkochten de zalen uit en mocht James het proberen op de Brand Bier Stage op Pinkpop en wist ook de mensen daar stil te krijgen. Maar het eerste album dat James uitbracht, Live At Whelans, was nog niet wat hij wilde. Er moest een echt studioalbum komen. En dat is Bitter Pill.

Het grootste gedeelte van het album bestaat uit studioversies van zijn nummers die te vinden waren op Live At Whelans. Er is echter wel nieuw materiaal te vinden. Zo zijn de titelplaat en Remember Me twee nieuwe nummers die op de albumhoes pronken. Vooral Remember Me, dat een folkachtige toon met zich meedraagt, ligt heerlijk in het gehoor. Het nummer waar misschien wel het meeste over gezegd is in het afgelopen anderhalf jaar is als laatste te vinden op de plaat, en dat is een verstandige keuze, aangezien het publiek eerst nog kennis maakt met het nieuwe materiaal. Voor de luisteraars van Live At Whelans zal er dus wel een hoop bekend klinken, maar dit heeft als voordeel dat de nummers haast direct meegezongen kunnen worden. James weet namelijk ook hoe hij een meezinger moet schrijven. Zo zijn 'Say Hello' en 'Coming Home' nummers die direct in het geheugen blijven hangen.

Wat James zo goed gedaan heeft bij dit album is de volgorde van de tracks. Zo wisselt hij een rustig nummer af met een meer uptempo exemplaar. In het midden van het album is misschien wel het nummer met het meeste gevoel te vinden, '22', een plaat die James schreef met in zijn achterhoofd het pestverleden waar hij mee heeft leren leven. De tekst van dat nummer raakt een ieder die met hetzelfde te maken heeft gehad recht in het hart. James heeft ook de perfecte stem daarvoor, om mensen heel diep in het hart te raken en ook voorlopig daar niet meer weg te gaan.

In Nederland heeft hij de bekendheid gekregen die hij verdient en steeds meer mensen ontdekken zijn muziek. Zo neemt zijn tour voor dit album hem een aantal keer mee naar de Verenigde Staten. En zo wordt de vraag in de conclusie van de recensie van Live At Whelans nogmaals beantwoord: Gavin James; eendagsvlieg? Absoluut niet.