Hyrule Warriors Legends

Hyrule Warriors Legends is geen gewone Zelda-titel. Je hebt geen grote wereld, geen dungeons die je moet verkennen en zeker geen rustig lopend verhaal. Het is een mix van The Legend of Zelda en Dynasty Warriors. Actie voert de boventoon, maar dat is helemaal niet erg.

Hyrule Warriors Legends_Nieuwe Personages

Naast het verhaal dat al is neergelegd in Hyrule Warriors op Wii U, zijn er nieuwe missies toegevoegd voor nieuwe personages uit The Wind Waker. King Hyrule en Tetra krijgen hier een eigen introductie, waarna je ze al snel vrijspeelt. De missies introduceren daarnaast een nieuw item om te gebruik (een hamer), een nieuwe baas om te verslaan (het vogelmonster uit The Wind Waker) en een plethora aan nieuwe vijanden om te verslaan. Voegt dit erg veel toe? Nee, eigenlijk niet. De gameplay blijft hetzelfde. Er is simpelweg een nieuw eerbetoon aan een stuk Zelda-geschiedenis toegevoegd en dat is toch wel een van de redenen waarom je deze game wil spelen.

Hyrule Warriors Legends_Toon Link Hamer

Naast King Hyrule en Tetra zijn ook Toon Link, Skull Kid en persoonlijk favoriet Linkle (de vrouwelijke versie van Link) toegevoegd. Linkle vecht met twee kruisbogen en kent ook haar eigen verhaallijn binnen Legend Mode. Zij denkt dat zij de legendarische held is waar iedereen op hoopt. Op het moment dat Hyrule Castle wordt aangevallen, vecht zij zo snel mogelijk een weg hiernaartoe. Helaas voor haar (en Hyrule?) gaat ze de verkeerde kant op en komt zo in aanraking op andere slagvelden en andere personages. Een held zonder naam, als het ware. Een leuke verhaallijn met een sterk personage. 

Wat me tijdens het doorspelen van de verhalen opviel was de performance van de game. Ik speelde op een New Nintendo 3DS XL (en dat kan ik iedereen aanraden) en heb maar zelden framedrops meegemaakt. Wanneer ze plaatsvinden, vallen ze ook wel écht op, maar over het algemeen werkt de game zo soepel als maar kan. Zoals ik zei: ik speel wel op een New Nintendo 3DS. Na het kijken van wat filmpjes blijken de framedrops ongeveer overeen te komen met de performance op een 'normale' Nintendo 3DS. Uiteraard kan ik me hier niet al te veel over uitlaten, maar bekijk vooral het onderstaande filmpje en ga voor jezelf na of je met de mindere performance kunt leven.

Op het grafisch vlak moet de game ten opzichte van Wii U natuurlijk wat inleveren, maar de grafische stijl kan ik me wel in vinden. Het doet me denken aan de aanpak van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS, waarin de personages iets dikker omlijnd kunnen zijn om beter op te vallen. Wat mij betreft wordt de game goed gepresenteerd op een minder krachtig platform. Zeker omdat het een actievolle game betreft kijk je minder om je heen, dus sowieso zijn de graphics een minder drukkende factor. De ontwikkelaar weet de Zelda-vibe goed over te brengen wat wel een complimentje verdient.

Sowieso is de game voor iedere Zelda-fan een aanrader. Waar Smash Bros. fanservice is voor de gehele Nintendo-geschiedenis, is Hyrule Warriors er één voor Zelda specifiek. Van giant bosses tot de muziek en van de personages tot het leveldesign. Of je nu als Zelda speelt en Light Arrors gebruikt of als Midna met een wolf, je hebt regelmatig een nostalgisch gevoel. Voor gamers die niet bekend zijn met Zelda staat er ook een dijk van een game, maar die zullen zich er minder in herkennen. Er is een doelgroep in gedachte genomen en deze doelgroep gaat er, net als ik, makkelijk tientallen uren instoppen.

Een compleet nieuwe feature is toegevoegd aan de Adventure modus: My Fairy. Ok, stiekem is het alsnog een toevoeging aan een bestaande modus, maar de feature zelf bestond niet in de Wii U-versie. Het komt er op neer dat voor de adventure-modus je nu fairies als partner mee kunt nemen. Door te vechten met een fairy kan zij een sterke aanval loslaten op het slagveld. Het zijn soortgelijke effecten als de Great Fairies in Legend en kunnen een gevecht in jouw voordeel kantelen. Dit is natuurlijk niet alles. Fairies moet je wel trainen en opvoeden. Dit betekent je fairies eten geven en aankleden. Je kunt ze bijvoorbeeld Link's Tunic aandoen, maar ook Ruto's oorbellen. Het is allemaal wederom een feest van herkenning, maar voor mij hoeft het persoonlijk niet zo. Het sim-achtige aspect voelt een beetje misplaatst, voornamelijk omdat het enige nut van de fairies één aanval is. Je kunt niet als een fairy spelen en je kunt er maar één tegelijk meenemen. Vaak vergat ik dan ook dat ik een fairy bij me had, waardoor ik de aanvallen zelden heb gebruikt (überhaupt nodig heb gehad).

Hyrule Warriors Legends_My Fairy

Een groot gemis in Hyrule Warriors Legends is het feit dat je geen savedata kunt overzetten van de Wii U-versie naar de 3DS-versie. Dit betekent dat je elke adventuremap opnieuw moet spelen, de gehele Legend-mode moet spelen, achievements opnieuw moet vrijspelen, wapens opnieuw moet verzamelen, personages moet trainen en ga zo maar door. Voor mensen die al tientallen uren in de Wii U-versie hebben gestopt is dit een enorme domper. Veel content moet opnieuw gespeeld worden voordat je aan de nieuwe content toekomt. Gelukkig hebben nieuwe spelers hier geen last van. Voor de veteranen wordt het grinden (want dat is nog altijd typerend voor Legends) ietwat vergemakkelijkt door het gebruik van amiibo. De Zelda-amiibo geven betere wapens voor hun corresponderende personage, terwijl alle andere amiibo rupee's of ingrediënten geven om vaardigheden te leren.

Een andere manier om het grinden in Legends te vergemakkelijken is de toevoeging van de Golden Ocarina en het wisselen tussen personages. Met een Golden Ocarina kun je teleporteren naar een Owl-Statue die je eerder hebt geactiveerd. Je hoeft dus niet constant heen en weer en heen en weer te rennen, maar kun met een druk op een knop aan de andere kant van het veld staan. Daarnaast kun je wisselen tussen (speelbare) personages en je kunt hen ook commando's geven. Je kunt dus twee personages alvast naar twee keeps sturen, terwijl je er zelf één inneemt. Vervolgens wissel je naar de andere, stuur je je eerste personage weer door en zo kan je binnen een mum van tijd veel acties ondernemen. Het versnelt de gameplay, wat prima past bij de game.

Ondanks de minpunten is er maar één ding dat er uiteindelijk toe doet: is de game leuk om te spelen, wellicht zelfs verslavend? In mijn geval kan ik vol overtuiging 'JA' roepen. Zelfs na alles te hebben gezien in de Wii U-versie heb ik me erop betrapt ook hier weer tientallen uren in te stoppen (en ik ben nog niet klaar!). Dat toont wat mij betreft aan dat hier een geweldige game ligt die veel 3DS-systemen niet snel gaat verlaten. Neem dan ook nog eens het feit mee dat ook Hyrule Warriors Legends weer vier DLC-pakketten krijgt en we zijn nog wel even bezig. Een groot compliment naar Omega Force, Team Ninja en Nintendo voor het neerzetten van een briljante game.

Pluspunten
Minpunten
  • Feest van herkenning
  • Nieuwe content is vermakelijk
  • Linkle
  • Save data niet over te zetten
  • My fairy niet erg boeiend
  • Framerate kan hinderend zijn
Exclusief beschikbaar voor Nintendo 3DS.